اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رئیس جمهور تاجیکستان:

مقابله با بحران آب نیازمند تقویت رایزنی‌های منظم و جامع تمام کشورها است

رئیس جمهور تاجیکستان در کنفرانس بین المللی «آب برای رشد پایدار» بر تقویت و گسترش گفت‌وگوی منظم و جامع در زمینه آب میان کشورها تاکید کرد.

مقابله با بحران آب نیازمند تقویت رایزنی‌های منظم و جامع تمام کشورها است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، کنفرانس بین المللی «آب برای رشد پایدار» برای سال‌های 2018-2028 امروز به میزبانی تاجیکستان در محل «کاخ سامان» در شهر «دوشنبه» پایتخت این کشور آغاز به کار کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان در این کنفرانس شرکت و سخنرانی کرد.

رحمان در ابتدا ضمن تقدیر از مهمانان خارجی برای شرکت در کنفرانس آب اظهار امیدواری کرد: در پایان این نشست که با همکاری سازمان ملل متحد برگزار می‌شود اقدامات عملی در زمینه اجرای اهداف بین المللی در زمینه ذخایر آبی تهیه و آماده خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های مشترک کشورها در زمینه حل مشکلات مربوط به کمبود آب گفت: با این حال تلاش‌های مشترک کشورها تا به حال نتایج مطلوبی را به دنبال نداشته است.

در این راستا رئیس جمهور تاجیکستان به عدم دسترسی بیش از 800 هزار نفر در این کشور و 2.5 میلیارد نفر در دنیا به آب آشامیدنی و خدمات بهداشتی مربوط به آب اشاره کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: تاثیر منفی تغییر اقلیم در سراسر جهان همچنین دسترسی به مدیریت پایدار منابع آبی را سخت تر کرده است.

رحمان گفت: تقاضا برای منابع آبی در سراسر جهان به سرعت افزایش یافته که این مهم در نوبه خود منجر به تشدید روابط میان حوزه‌های اقتصادی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تشدید رقابت برای دسترسی به منابع آبی در شرایط کمبود آب می‌تواند عواقب منفی در داخل یک کشور داشته باشد.

رحمان در ادامه یکی از اهداف کنفرانس مذکور را ایجاد پلتفرم گسترده و باز برای تقویت و گسترش گفت‌وگو منظم و جامع در زمینه آب و متمرکز بر اقدامات دقیق عنوان کرد.

وی گفت: به این منظور ما قصد داریم هر 2 سال نشست‌های سطح عالی در زمینه اجرای اهداف و وظایف دهه بین المللی آب برای رشد پایدار را برگزار کنیم.

رحمان افزود: در این مسیر ما همکاری خود با کشورها و سازمان‌های علاقه مند در چارچوب کمیته بین المللی مدیریت را ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: ما همچنین قصد داریم کار در این زمینه را از طریق ایجاد مرکز بین المللی کمک به اجرای اهداف این کنفرانس در شهر «دوشنبه» تقویت کنیم.

رئیس جمهور تاجیکستان از حمایت فعال شرکای خود در زمینه ترویج قطعنامه مذکور در چارچوب هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد.

وی اظهار داشت: در این راستا استفاده از ظرفیت بزرگ انرژی آبی تاجیکستان به منظور تامین انرژی سبز کشورهای منطقه می‌تواند به طور جدی به روند کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تاثیر مثبت گذارد.

رحمان در پایان ابراز امیدواری کرد: شرکت کنندگان این نشست با استفاده از این فرصت سهم چشم گیر خود در تهیه توصیه‌های دقیق در زمینه اجرای موثر اهداف دهه جدید بین المللی آب برای رشد پایدار را خواهند گذاشت.

در این همایش همچنین روسای جمهور پاکستان، ترکمنستان، رئیس اجرایی دولت افغانستان روسای و معاونان سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای از جمله معاون دبیر کل سازمان ملل، دبیر کل سازمان همکاری شانگهای، نماینده اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی، رئیس مرکز منطقه‌ای سازمان ملل شرکت و سخنرانی کردند.

هیات ایرانی در این کنفرانس را «رضا اردکانیان» وزیر انرژی این کشور سرپرستی کرد.

کنفرانس مذکور امروز آغاز به کار و تا 22 ژوئن ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول