اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

تاکنون

بیش از 850 هزار تن محصول گندم از کشاورزان گلستانی خریداری شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از خرید بیش از 850 هزار تن محصول گندم از کشاورزان گلستانی خبر داد.

بیش از 850 هزار تن محصول گندم از کشاورزان گلستانی خریداری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، برداشت گندم در استان گلستان همه ساله از اوایل خرداد ماه آغاز می شود.

در سال زراعی 1397تعداد 140 مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان پیش بینی شد که با آغاز برداشت محصولات زراعی در تمام شهرستانهای استان گلستان فعال می‌شود.

محدوده زمانی خرید دانه گندم در سال جاری از ابتدای فروردین ماه لغایت پایان آبان ماه خواهد بود که خرید دانه جو از ۲۰ فروردین لغایت پایان شهریورماه، دانه روغنی کلزا از ابتدای فروردین لغایت پایان مردادماه و همچنین دانه آفتابگردان از ۱۵ اردیبهشت لغایت پایان آذرماه 1397 است.

گندمکاران گلستانی در سال 1396 قریب به یک میلیون و 302 هزار تن گندم با کیفیت برداشت کردند که این محصول از سطح 380 هزار هکتار اراضی برداشت شد که یک میلیون و 102 هزار تن محصول گندم مازاد نیاز در استان گلستان بود و به نرخ تضمینی 13هزار ریال تحویل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان شد.

در راستای خرید تضمینی محصول زراعی گندم گفت و گوی تفصیلی با محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان صورت گرفت.

* فارس: تاکنون چه میزان از محصولات زراعی گندم از کشاورزان گلستانی خریداری شده است؟ آیا وجه گندمکاران گلستانی در سال جاری پرداخت شد؟

عباسی: تاکنون بیش از 850 هزار تن محصول زراعی گندم از کشاورزان گلستانی خریداری شده است و طی چند روز آینده بالغ بر 50 درصد وجه گندم به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

* فارس: زمان دقیق پرداخت وجه گندمکاران گلستانی را بیان کنید؟

عباسی: شرکت بازرگانی غله مسوولیت خرید گندم را برعهده دارد و پرداخت زمان دقیق گندمکاران گلستانی بر عهده شرکت بازرگانی غله است.

*فارس: به کشاورزان گلستانی در راستای کشت دوم محصولات زراعی چه پیشنهادی دارید؟

عباسی: کشاورزان برای اقدام به کشت حتما آب را مدیریت کنند و در وهله دوم از گیاهانی که نیاز آبی کمتری برخوردار هستند در مزرعه خود کشت کنند گیاهان زراعی مانند پنبه، سویا، کنجد و آفتابگردان اقدام به کشت کنند.

کشاورزان بقایای گیاهی در مزارع خود را مدیریت کنند و از گاوآهن‌های قلمی و یا گاوآهن‌های پنجه‌غازی استفاده کنند و نباید تحت هیچ شرایطی خاک مزارع با گاوآهن‌های برگردان شخم زده شود.

در شخم‌های تابستانه یک خراش سطحی در اراضی ایجاد کنیم تا اگر شخصی بنا داشت بقایای موجود در اراضی را آتش بزند مزارع با وجود این شیارهای سطحی آتش نگیرد.

انجام عملیات شخم تابستان با استفاده از گاوآهن‌های قلمی و گاوآهن پنجه‌غازی در مزارع باعث می‌شود هنگامی که بارندگی و نزولات آسمانی اتفاق می‌افتد آب در داخل خاک ذخیره می‌شود و رواناب رخ نمی‌دهد.

هنگامی که شخم تابستان را در مزارع انجام می‌دهیم زمین ما برای کشت پاییزه کاملا آماده می‌شود و عملیات خاک‌ورزی را به حداقل می‌رساند و با کمترین عملیات خاک‌ورزی ما می‌توانیم اقدام به کشت محصولات پاییزه کنیم.

کشاورزانی که به توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی عمل کنند و از گاوآهن قلمی در شخم زمستانه استفاده کنند حداقل عملکرد محصول زراعی آنها از 800 لغایت یک تن افزایش عملکرد خواهند داشت.

اگر کشاورز بتواند هر ساله محصولات کشاورزی خودش در مزرعه تغییر دهد بسیار خوب است به عنوان مثال هنگامی که گندم در مزرعه کشت کرد سال بعد نباید محصولی از خانواده گرامی نه کشت کند باید سال بعد از کلزا یا از خانواده حبوبات در مزارع خود استفاده کند.

کشاورزانی که در سال جاری کلزا کشت کردند تحت هیچ شرایطی در مزارع خود طی سال بعد اقدام به کشت کلزا نکنند زیرا بیماری‌های بسیار شکننده‌ای دارد و علف‌های هرز بسیار مشکل‌سازی دارد و قطعا ما توصیه نمی‌کنیم که کشاورزان طی دو سال متوالی از کشت کلزا در مزرعه استفاده کنند.

در زمینه غلات چنین مشکلاتی رخ نمی‌دهد ولی محصول کلزا در صورتی که تناوب زراعی رد زمین اتفاق نیافتد و دو بار متوالی در مزرعه کلزا کشت شود بیماری‌های شکننده‌ای را در سطح مزارع شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول