اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

یک رفتارشناس در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

تلاش برای دیده شدن با کارهای ناهنجار/ فضای مجازی به بروز رفتارهای غیرطبیعی دامن می‌زند

یک رفتارشناس گفت: برخی افراد با توجه به اینکه می‌دانند با انجام کارهای ناهنجار، عجیب و جنجالی دیده می‌شوند دست به این قبیل اقدامات می‌زنند و این دیده شدن برای آنها یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود.

تلاش برای دیده شدن با کارهای ناهنجار/ فضای مجازی به بروز رفتارهای غیرطبیعی دامن می‌زند

به گزارش خبرنگار زنان و جوانان خبرگزاری فارس، افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی رابطه مستقیمی با تغییر سبک زندگی شخصی افراد دارد، گسترش خودمحوری و خودبینی متأثر از فرهنگ اومانیستی غرب همزمان با افزایش حضور در شبکه‌های اجتماعی زمینه‌ساز بروز رفتارهایی با هدف دیده شدن با درجات مختلف در برخی افراد شده است.

ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای اعضای تیم ملی پرتغال با هدف برهم زدن خواب آنها که توسط جمعی از ایرانیان طرفدار فوتبال در مقابل هتل پرتغالی‌ها صورت گرفت و فیلم و تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری منعکس شد از جمله رفتارهای ناراحت‌کننده‌ای است که آسیب‌شناسی رفتاری آن عمده‌ترین دلیل را تلاش از راه‌های ناهنجار و غیرطبیعی برای دیده شدن می‌داند!

علاقه بی‌مورد و غیرمنطقی مردم به دنبال کردن افرادی که چنین رفتارهای غیرمنطقی را از خود بروز می‌دهند در تشدید و دامن زدن به این رفتار، به شدت تأثیرگذار است. 

محمدسعید ذکایی رفتارشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه خشونت مجازی و توهین و رفتارهای غیرموجه علنی دلایل مختلفی دارد، اظهار کرد: این گونه رفتارها بیشتر برای خودنمایی و گاهی شیوه‌ای برای مواجهه با چالش، موقعیت ناخوشایند و غلبه بر ترس است. 

وی افزود: مشکلات و اختلالات شخصیتی در بروز این شیوه‌های غیرطبیعی و ناهنجار بی‌تأثیر نیست البته بروز این رفتارها منحصر به اقلیتی در کشور ما هم نیست و در کشورهای دیگر هم این گونه رفتارها مشاهده می‌شود. 

*شبکه‌های اجتماعی به بروز رفتارهای ناهنجار دامن می‌زنند

ذکایی اضافه کرد: به هم خوردن توازن عاطفی و هیجانی باعث بروز واکنش‌های رادیکالی می‌شود که رسانه‌ها هم در به وجود آمدن آن بی‌تقصیر نیستند؛ رسانه‌ها با بزرگ‌نمایی اتفاقات و ساختن استانداردهای بزرگ برای مردم گاه باعث بروز رفتارهای غیرطبیعی از برخی از افراد می‌شود.

رفتارشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: برخی افراد با توجه به اینکه می‌دانند با انجام چنین کارهای جنجالی دیده شوند دست به این قبیل اقدامات می‌زنند و این دیده شدن برای آنها پیروزی بزرگ محسوب می‌شود و گسترش فضای مجازی نیز خوراک چنین روحیه‌ای را فراهم کرده است. در فضای مجازی هر فردی که کار عجیب و غریب و غیرموجه انجام دهد نسبت به آن واکنش نشان داده شده و با وجود ناهنجار بودن کار از آن استقبال می‌کنند و به این ترتیب افراد ناهنجار راه را برای ادامه رفتارهای نادرست خود هم باز می‌بینند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول