اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

زاهدی در گفت وگوی مشروح با فارس مطرح کرد:

لزوم استفاده از اقتصاددان‌های برجسته و انقلابی در دولت

رئیس مجمع صنفی اساتید کشور گفت: به روحانی پیشنهاد می‌کنیم در مقابله با تحریم‌ها و توطئه‌های بدعهدان، آرایش جدیدی در تیم سیاست خارجی و اقتصادی شکل دهد و متناسب با رویکرد جدید، تیم دیپلماسی قوی و انقلابی انتخاب کند.

لزوم استفاده از اقتصاددان‌های برجسته و انقلابی در دولت

محمد مهدی زاهدی رئیس مجمع صنفی اساتید کشور و وزیر اسبق علوم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در واکنش به اظهارات روحانی رئیس جمهور در جمع مدیران اجرایی کشور گفت: اظهارات آقای رئیس جمهور در جمع استانداران و فرمانداران نقطه شروع مثبتی برای تحولات رو به جلو خواهد بود و در صورتیکه جناب روحانی به آنچه اعلام داشته است جامه ی عمل بپوشاند شاهد فصل جدیدی از همبستگی و مقاومت ملت و حاکمیت در مقابل توطئه های غرب به سرکردگی آمریکا خواهیم بود.

* روحانی از اقتصاددان‌های برجسته و انقلابی در دولت استفاده کند

نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به کمبود اقتصاددان در بدنه دولت و مجلس، از رئیس جمهور خواست در تغییرات پیش روی تلاش کرده از اقتصاددان های برجسته و انقلابی در دولت استفاده کند.

زاهدی یکی از دلایل عدم موفقیت دولت در طول 5 سال گذشته را تکیه به مدیران فرسوده و  بی‌انگیزه دانست که توان مدیریت در شرایط سخت را ندارند.

* عدم استفاده از تجربه و دانش دانشگاهیان نقطه ضعف دولت است

رئیس مجمع صنفی اساتید کشور، عدم استفاده از تجربه و دانش دانشگاهیان را دیگر نقطه ضعف دولت دانست و گفت: امیدواریم دولتمردان برای حل مسائل از ظرفیت اساتید و نخبگان کشور استفاده کنند و دستگاه های اجرایی کرسی‌های مسئله‌یابی و حل مسئله را با حضور اعضای هیأت علمی دانشگاه ها راه اندازی کنند.

زاهدی همچنین  به رئیس جمهور پیشنهاد داد که معاون اول خود را مأمور و متمرکز بر مدیریت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کرده و سایر مسئولیتهای اجرایی معاون اول را تفویض کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: همچنین به روحانی پیشنهاد می‌کنیم برای نمایش تغییر استراتژی دولت در مقابله با تحریم ها و توطئه های بدعهدان،  آرایش جدیدی در  تیم سیاست خارجی و اقتصادی شکل دهد و متناسب با رویکرد جدید، تیم دیپلماسی قوی و انقلابی انتخاب کند که‌ نماد گفتمان انقلاب اسلامی و مظهر مقاومت ملت بزرگ ایران و ایستادگی در برابر زیاده خواهی های استکبار باشد. 

* تغییر استراتژی دولت از تکیه بر حوزه سیاست خارجی به حوزه اقتصادی ضرورت است

رئیس مجمع جهانی تقریب نخبگان جهان اسلام، تغییر استراتژی دولت از تکیه بر حوزه سیاست خارجی به حوزه اقتصادی را یک ضرورت دانست.

زاهدی با انتقاد از عملکرد همکاران خود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متأسفانه نمی توانیم به عملکرد مجلس و نمایندگان در حوزه نظارت و قانونگذاری و ارائه تحلیل های درست و به موقع در حوزه اقتصادی نمره قابل قبولی داد.

این نماینده مجلس گفت: امروز درحالی برخی نمایندگان از سیاستهای پولی و ارزی بانک مرکزی و دولت انتقاد می‌کنند که چندین ماه قبل در قبال برخی تصمیمات اشتباه بانک مرکزی یا سکوت کردند و یا همراهی نمودند. 

زاهدی با اشاره به موضوع کاهش سود  سپرده های بانکی و اثرات مخرب آن بر اقتصاد کشور بدلیل عدم اتخاذ تمهیدات و زیرساخت های مورد نیاز تاکید کرد: این تصمیم اشتباه موجب شد که حجم زیادی  پول از بانکها خارج شود و این حجم نقدینگی سرگردان در هر حوزه ای که وارد شد ایجاد حباب کرد.

وی ادامه داد: حباب های ایجاد شده در زمستان سال 96 در بازار سکه، طلا و ارز و بعدها در حوزه مسکن از همین موضوع نشأت گرفت، چراکه در آن زمان اصلا بحث خروج آمریکا از برجام و یا تحریم های جدید مطرح نبود.

* عرضه بی حساب و کتاب سکه در بازار موجب توزیعِ‌ رانتی به برخی از افراد شد

این استاد دانشگاه با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در عرضه بی حساب و کتاب سکه در بازار به بهانه تعدیل قیمت و توازن عرضه و تقاضا گفت: از همان ابتدای عرضه، متاسفانه سکه با نرخ‌های غیرواقعی و بدون ساز و کار کارآمد ارائه شد و موجب توزیعِ‌ رانتی به برخی از افراد شد و همانطور که در گزارشات نهادهای نظارتی آمده است این حجم عرضه سکه، نامتعارف بوده و خریداران آن تعدادی سودجو و فرصت طلب بوده اند که تعدادشان به پنجاه نفر می رسد. 

زاهدی عرضه این حجم سکه را موجب کاهش پشتوانه‌های بانک مرکزی و به تبع آن کاهش ارزش پول مالی در برابر سایر ارزهای رایج دانست.

وی یکی از عوامل ایجاد بحران اقتصادی در چند ماه اخیر را ورود برخی نهادهای دولتی و شبه دولتی در خرید ارز و تبدیل بخشی از دارایی های خود به ارز به جای سرمایه گذاری در بخشهای مولد دانست و افزود: این خود عاملی در جهت شدت تقاضای سفته بازی در بازار شده است.

زاهدی با ابراز نارضایتی از عملکرد رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد گفت: مهمترین مشکل شرایط فعلی وجود رانت قانونی حاصل از اختلاف نرخ ارز رسمی و غیر رسمی است.

* بانک مرکزی تکلیف قیمت ارز را به کوچه و پس کوچه‌ها سپرد

وی با اشاره به عدم نظارت دقیق بانک مرکزی به اعطای ارز 4200 تومان اعلام داشت که ریشه بسیاری از مشکلات ارز این است که بانک مرکزی با تعیین غیر اقتصادی نرخ 4200 تومانی، تکلیف قیمت ارز را به کوچه و پس کوچه ها سپرد.

وی عدم تعدیل قیمت ارز با نرخ های واقعی را بخشی دیگر از مشکلات فعلی بازار دانست.

نماینده مردم کرمان و راور اصلاح ساختار بانک مرکزی و  استقلال آن از دولتها را یکی از الویت‌هایی دانست که باید مجلس و دولت محترم در این راستا قدم بردارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول