اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

درددل يك فعال معدن در همدان

مجبوريم با ماشين‌آلات فرسوده كار كنيم/ هدررفت میلیون‌ها تن سنگ باطله

مدیرعامل معدن سنگ تراورتن در همدان با بیان اینکه معدن‌داران به دلیل نبود بازار مسکن با مشکل مواجه هستند، گفت: مجبوريم با ماشين‌آلات بالای 50 سال عمر كار كنيم.

مجبوريم با ماشين‌آلات فرسوده كار كنيم/ هدررفت میلیون‌ها تن سنگ باطله

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کار در معدن از مشاغل سختی است که شاید کمتر از سختی‌ها و مشقات آن مگر در مواردی محدود همچون بیان مشکلات معدن‌داران و کارکنان معدن در روز صنعت و معدن سخن به میان بیاید و این مهم در دو بخش کارفرمایی و نیروی کار مغفول مانده است.

همدان یکی از  استان‌های دارای معدن است که سرمایه‌گذارانی در این بخش با فعال کردن معادن موجود موجب اشتغال‌زایی در استان نیز شده‌اند؛ اکنون 278 معدن فعال در همدان وجود دارد که موجب اشتغال 2 هزار و 300 نفر به طور مستقیم در معادن استان شده است.

همدان دارای 30 نوع ماده معدنی است که از این تعداد 25 ماده در معادن استان تولید می‌شود، فرآوری اولیه اغلب مواد معدنی در معادن استان انجام می‌شود و خام‌فروشی فقط شامل برخی مواد است؛ در موادی نظیر بخشی از سنگ تزئینی استخراج شده از معادن، خام‌فروشی وجود دارد.

رکود بازار از مهم‌ترین مشکلات سد راه معادن است و سختی کار، گران بودن قیمت ماشین‌آلات، نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد در حوزه معادن، مشکلات اداری، مشکلات محلی و غیره از دیگر مشکلات موجود در این حوزه است؛ با توجه به روز صنعت و معدن و به منظور آگاهی از چگونگی کار در معدن و مشکلات پیش پای سرمایه‌گذاران در این بخش گروه صوت و فیلم، عکس و خبرنگاری خبرگزاری فارس در معدن سنگ تراورتن الیاسی در  روستای دینگله‌کهریز، 10 کیلومتری شهر همدان، حد فاصل همدان ـ ملایر حضور یافتند.

مدیرعامل معدن سنگ تراورتن در همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به سبقه فعالیت خود در بخش معدن، اظهار کرد: از سال 86 در این منطقه کار می‌کنم، آن زمان کسی همدان را به نام سنگ تراورتن نمی‌شناخت و تنها گرانیت را به نام سنگ همدان می‌شناختند.

احمد الیاسی به چگونگی ورود به عرصه معدن‌داری اشاره کرد و گفت: این معدن مزایده تهران بود و زمانی که تحویل گرفتم پنج سال بدهکار بود، کسی روی آن کار نکرده نبود و بکر بود.

وی با اشاره به فعالیتش قبل از ورود به این عرصه، بیان کرد: شرکت ساختمانی داشتم و آن زمان که اعتبارات عمرانی به کف رسید و اکثر پیمانکاران به دلیل نبود اعتبار بیکار شده بودند من ماشین‌آلات موجود متناسب با معدن را در این بخش فعال کردم.

مدیرعامل معدن سنگ تراورتن در همدان با تأکید بر اینکه تاکنون هیچگونه تسهیلاتی دریافت نکرده‌ام، افزود: داخل معدن 14 نفر نیرو، سه نفر نیروی دفتری و دو نفر نیروی مشغول به کار هستند و برای تمام افراد طی 10 سال لیست بیمه ارائه شد.

وی با بیان اینکه کارکنان از تمام امکانات معدنی بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: استفاده از 6 روز مرخصی در ماه و پرداخت حقوق طبق قانون کار، واریز مرتب حقوق و بیمه حوادث از جمله امکانات معدنی برای کارکنان است.

الیاسی با اشاره به موارد تعطیلی کار در معدن، ادامه داد: سال گذشته با توجه به بارندگی کم در فصل زمستان یک ماه تعطیلی به صورت پاره‌وقت داشتیم اما سال‌های قبل از آن با توجه به بارندگی حدود 2 تا 2.5 ماه را تعطیل بودیم.

وی با بیان اینکه طی فعالیت در این بازه زمانی در معادن این منطقه، سنگ تراورتن دینگله کهریز یک برندی در کشور شد، خاطرنشان کرد: سنگ تراورتن ماده معدنی است که عمده آن از کلسیت تشکیل شده و ساب‌پذیری و صیقل‌پذیری آن از سایر سنگ‌ها بهتر است.

مدیرعامل معدن سنگ تراورتن در همدان یادآور شد: سایر سنگ‌ها در مدت زمان کمتری شوره می‌زنند یا ترک برمی‌دارند و عمر آنها در ساختمان کمتر است اما سنگ تراورتن اینگونه نیست، البته نه نسبت به گرانیت که سختی بالاتری دارد، این سنگ در نوع خود با توجه به شفاف‌پذیری، صیقل‌پذیری و تنوع رنگ، سنگی مناسب است.

وی با بیان اینکه تراورتن تنها سنگی است که شاید بیش از 18 مورد آن در سطح کشور شناسایی شده است، اظهار کرد: از گذشته این سنگ را به عنوان یک سنگ خوب در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌کردند و هنوز هم در محله‌های خوب شهر، همان سنگ‌ها پایداری دارند و افت کیفیتی برای آنها پیش نیامده است.

الیاسی با اشاره به وجود رنگ گردویی، کرم، شکلاتی، پرتقالی و رگه‌های سفید نیز در معادن این منطقه، گفت: در معدن الیاسی سنگ تراورتن کرم، پرتقالی و رگه‌های سفید موجود است.

وی با اشاره به نوع مصرف رنگ‌های مختلف سنگ تراورتن، بیان کرد: استفاده از رنگ پرتقالی به خاطر رنگ محدود است و رنگ کرم، سفید و شکلاتی آن عمدتاً برای نمای ساختمان استفاده می‌شود و میزان مصرف بالایی دارد.

مدیرعامل معدن سنگ تراورتن در همدان افزود: رنگ پرتقالی یا گردویی سنگ تراورتن برای اماکن خاص همچون رستوران‌ها و برای دکور استفاده می‌شود و به این دلیل مصرف آن کاهش می‌یابد و استخراج آن نیز کمتر است.

وی با اشاره به وجود چندین معدن در این منطقه، تصریح کرد: هفت معدن استخراج سنگ تراورتن در این منطقه وجود دارد که حالت مجتمع به خود گرفته‌اند.  

*استخراج سالیانه 8 هزار تن تراورتن از معدن الیاسی

الیاسی میزان استخراج سنگ تراورتن از این معدن را سالیانه 8 هزار تن دانست و ادامه داد: در صورت مساعد بودن شرایط جوی ماهانه حدود یک‌هزار تن تولید معدن است.

وی با اشاره به خرید سنگ‌های تولیدی معدن توسط کارخانه‌های سنگ‌بری داخلی بر اساس نیاز، خاطرنشان کرد: خریدها در درجه اول توسط سنگ‌بری‌های استان و سپس توسط تهران، قم و از اصفهان صورت می‌گیرد.

مدیرعامل معدن سنگ تراورتن در همدان یادآور شد: سال 89 صادرات داشتیم اما متأسفانه به دلیل تعرفه‌های بالایی که روی سنگ مواد معدنی خام بسته شد و پایین‌تر بودن قیمت ارزشی سنگ تراورتن، نسبت به سایر سنگ‌های تزئینی، توان پرداخت 80 تا 100 دلار عوارض گمرکی را نداشتیم و صادرات متوقف شد.

وی اظهار کرد: سنگ تراورتن درجه 2 و 3 از صادرات خارج شد که یکی از این موارد نیز ما بودیم؛ دو سال پیاپی در سال‌های 89 و 90 به چین صادرات داشتیم.

الیاسی با اشاره به وضعیت نامناسب بازار مسکن داخلی از سال 90 و از بین رفتن بازار صادرات، گفت: با این وضعیت فعالیت معدن کم بود اما کار معدن را تعطیل نکردیم و اکنون تقریباً دو سال است موفق شده‌ایم بازار داخلی را به نفع معدن تغییر دهیم.

وی در خصوص درصد سنگ مناسب برای انتخاب کارخانه‌های سنگ‌بری، بیان کرد: از صد درصد سنگ‌های استخراج شده حدود 7 تا 15 درصد سنگ مناسب برای انتخاب کارخانه‌های سنگ‌بری استفاده می‌شود چراکه سنگ‌ها همراه با دژ و باطله‌ها هستند که در زمان قواره شدن این قسمت‌ها جدا می‌شود.

*وجود چند میلیون تن سنگ باطله اطراف معادن تراورتن دینگه کهریز

مدیرعامل معدن سنگ تراورتن در همدان افزود: اکنون بحثی روی باطله‌های حدود چند میلیون تن اطراف معادن این منطقه وجود دارد که در آینده بتوانند روی این مورد برنامه‌ریزی کنند.

وی ارائه برق فشار قوی و ایجاد راه دسترسی این مجتمع را خواستار شد و تصریح کرد: در صورت ارائه برق فشار قوی به این مجتمع، می‌توان با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری با توجه به تجمع سنگ باطله‌ها از این مواد اولیه برای کف خیابان‌ها و جداول و... استفاده کنند، اما فعلاً کسی از این باطله‌ها استفاده نمی‌کند.

الیاسی با تأکید بر اینکه استفاده از باطله‌های مجتمع نیاز به سرمایه‌گذار دیگری دارد، ادامه دارد: این مورد نیاز به کارخانه و تجهیزات جدا از معدن دارد، البته داخل محدوده معدن نیز می‌شود این کار را انجام داد اما یکی از عوامل عدم انجام این کار نبود برق است؛ اگر بتوانند به این مجتمع برق قوی برسانند شاید خود من یکی از داوطلبانی باشم که روی این باطله‌ها کار کنم.

وی با بیان اینکه تقاضای ارائه برق قوی را به معاون استاندار داشته‌ایم و نامه‌نگاری‌ها انجام شده تا ببینیم اقدامات به چه صورت پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: در صورتی که مراحل زود پیش برود برای سال آینده می‌توانیم برنامه‌ای برای باطله‌های این منطقه داشته باشیم.

مدیرعامل معدن سنگ تراورتن در همدان به تقاضای پنج سال پیش برای اختصاص برق قوی و ایجاد راه دسترسی به این منطقه اشاره کرد و یادآور شد: مسؤولان صنایع و معادن گفتند بودجه‌ای در قالب طرح‌های عمرانی توسعه معدن برای این کار اختصاص دهند که بعد از حدود دو سال گفتند آن بودجه برای برق تأمین نمی‌شود و راه دسترسی تأمین می‌شود که نه راه دسترسی و نه برق تامین نشد.

وی با اشاره به عضویت خود در هیأت رئیسه خانه معدن در این دوره، اظهار کرد: حدود 1.5 ماه پیش نامه‌ای برای تأمین برق فشار قوی به اداره صنایع زدم و که دریافت مجوز را شرط این کار کرده‌اند؛ ای کاش مراحل کمک مسؤولان زودتر انجام می‌شد.

الیاسی گفت: اگر برق به این منطقه بیاید نه برای من بلکه این امکان برای هر سرمایه‌گذاری پیش می‌آید با توجه به ماده معدنی هزینه شده‌ای که اکنون روی زمین است با هزینه کمتر به انواع مصالح ساختمانی تبدیل کنند؛ اگر امکانات نباشد و ضریب ریسک بالا باشد از سرمایه‌گذاری در این خصوص اجتناب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه سنگ‌های باطله طی 10 سال اخیر در این مجتمع دپو شده است، بیان کرد: حدود 150 هزار تن فقط برای این معدن سنگ باطله دپو شده و شاید حدود 2 میلیون تن باطله در هفت معدن این منطقه وجود داشته باشد.

*تأمین برق فشار قوی و ایجاد راه دسترسی احیای معادن تراورتن دینگه کهریز است

مدیرعامل معدن سنگ تراورتن در همدان افزود: در صورت تأمین برق فشار قوی مورد نیاز برای احیای باطله‌ها و عدم استفاده معادن از سوخت فسیلی اقدامی به جا صورت گرفته و از همان برق نیز برای تولید سنگ تزئینی استفاده کنند که باطله‌ها و قطعات ریز را به سایر مصالح ساختمانی تبدیل کنند.       

وی با بیان اینکه مشکل خاصی نداریم، تصریح کرد: با توجه به اینکه معدن جزء سخت‌ترین مشاغل صنعت است انجام راه ارتباطی و اختصاص برق قوی با توجه به وجود هفت معدن در این منطقه احیای این معادن است؛ یکی از مزیت‌های این منطقه شناخته شدن سنگ آن است و انجام اقدامات لازم باعث می‌شود تبلیغی برای سنگ منطقه و تردد بیشتر شود.

الیاسی با تأکید بر اینکه هرچه امکانات ما بیشتر شود روی تولید این معادن و بهره‌وری اثر می‌گذارد، ادامه داد: اکنون با سوخت‌های فسیلی و ماشین‌آلات بالای 50 سال کار کرده و برق تولید می‌کنیم.

وی در خصوص چگونگی تأمین امکانات و ماشین‌آلات مورد نیاز، خاطرنشان کرد: تمام سیم‌برها و کوه‌برها تولید داخل است اما ماشین‌آلات سنگین برای حمل و نقل بلوک‌ها از خارج از کشور و کشورهای ژاپن، آمریکا و سوئد تأمین می‌شود.

مدیرعامل معدن سنگ تراورتن در همدان یادآور شد: با اعمال تحریم‌ها در تأمین ماشین‌آلات با مشکل مواجه می‌شویم؛ در نوسان قیمت دلار نیز برای تهیه فیلتر دستگاه‌ها که هر هفته باید تجهیزات سرویس‌دهی آنها به‌روز شود به مشکل برخوردیم و دو برابر قیمت واقعی در  سال گذشته هزینه پرداخت کردیم.

وی با اشاره به هزینه تعویض فیلتر ماشین‌آلات، اظهار کرد: اکنون برای تعویض هر فیلتر 250 تا 260 هزار تومان پرداخت کرده‌ام که باید هر هفته این فیلترها تعویض شود.

الیاسی با بیان اینکه قاعدتاً در خارج از کشور ماشین‌آلات معادن 30 هزار ساعت کار می‌کند، گفت: پس از این میزان استفاده، ماشین‌آلات را برای فروش به عنوان وسایل کار کرده به دبی ارسال می‌کنند و کشور ما از بازار دبی این ماشین‌آلات کار کرده را با قیمت پایین‌تر تهیه و وارد می‌کند.

*90 درصد بازار تهیه ماشین‌آلات معادن کشور امارات متحده عربی و دبی است

وی با تأکید بر اینکه 90 درصد بازار تهیه ماشین‌آلات معادن کشور امارات متحده عربی و دبی است، بیان کرد: تمام معادن کشور با ماشین‌آلات دست دوم و مستعمل که یک بار کار خود را انجام داده، کار می‌کنیم و به این دلیل همیشه نیازمند لوازم یدکی آنها هستیم.

مدیرعامل معدن سنگ تراورتن در همدان افزود: در صورتی که ماشین‌آلات نو باشد در شیفت کاری اگر با مشکل تعویض یا تعمیر قطعات مواجه شویم، موجب می‌شود کل شیفت از کار بیفتد.

وی با بیان اینکه ماشین‌آلات سنگین مورد استفاده در معادن ماشین‌آلات مادر هستند که اگر از خط تولید بیرون بیایند به کل تولید لطمه می‌زنند، تصریح کرد: اگر لوازم و مکانیک در شهر باشد که قطعاً نیست مشکلات کمی کاهش می‌یابد اما باید به تهران و یا اصفهان مراجعه کنیم و قطعه را با تمام مشکلات از بازار قاچاق با ریسک تهیه کنیم.

الیاسی ادامه داد: سال گذشته موتور یکی از لودرها سوخت و 170 میلیون تومان هزینه کردم که اگر امسال بود 500 میلیون تومان باید هزینه می‌شد، بعد از 1.5 تا دو ماه با نگرانی راه‌اندازی کردیم؛ طی این مدت که این ماشین خراب بود معدن تعطیل شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ماشین‌آلات جدید و کارنکرده وارد کشور شده و معدن‌داران بتوانند استفاده کنند، صد درصد میزان بهره‌وری در معادن افزایش می‌یابد.

مدیرعامل معدن سنگ تراورتن در همدان یادآور شد: تمام معدن‌داران مشکل مشترک دارند، علت اصلی که طی چند سال گذشته تولیدات معدن‌داران با مشکل مواجه است، نبود بازار مسکن است.

وی با بیان اینکه مملکت ما کشاورزمحور و یا ساختمان‌محور است، اظهار کرد: اگر این دو مورد با مشکل مواجه شود قطعاً واحدهای بسیاری که زنجیره‌وار به این موارد وابسته هستند به تعطیلی می‌رسند.

*سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال خلاقیت و سود واقعی است

الیاسی در ادامه گفت: اگر این امکان را داشتم سپرده‌گذاری را حرام کرده و اعلام می‌کردم افراد، سپرده‌ها را در تولید هزینه کنند و با ابتکار، ریسک‌پذیری و ایجاد اشتغال سود بیشتری ببرند؛ سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال باعث خلاقیت و سود واقعی می‌شود.

وی در ادامه خطاب به سرمایه‌داران، بیان کرد: آقایان سرمایه‌دار باید به این مهم توجه کنند تا ما برای مملکت دلسوزی نکنیم هیچ غریبه‌ای برای ما دلسوزی نمی‌کند.

مدیرعامل معدن سنگ تراورتن در همدان افزود: اگر می‌خواهیم خوب بشویم ابتدا باید ایراد گذاشتن را کنار بگذاریم و اول از خود شروع کرده و سرمایه‌هایمان را پای کار بیاوریم و برای جوانانی که کار ندارند ایجاد اشتغال کنیم.

وی تصریح کرد: در صورتی که کل سپرده‌گذاران در بخش صنعت، معدن و کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند آن زمان باید ببینیم این کشور با سرمایه‌های خود رونق می‌گیرد یا خیر؟

یکی از کارکنان معدن نیز در این بازدید و گفت‌و‌گو با فارس از مشقت و سختی کار در معدن گفت و ادامه داد: کار در معدن بسیار سخت و طاقت‌فرساست اما بودن در دل کوه و تأمین معاش خانواده نیز شیرینی‌هایی دارد که تحمل این سختی را امکان‌پذیر می‌کند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مسوول این معدن امکانات و تجهیزات لازم را برای کارکنان فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: طی مدت فعالیت در این معدن از امکانات معدنی و بیمه استفاده می‌کنیم.

وی یکی از مشکلات را راه دسترسی عنوان کرد و یادآور شد: در صورت ایجاد راه دسترسی شرایط کار و تولید برای معدن‌دار و کارکنان بهتر می‌شود.

 

 

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول