اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:

منشور حمایت از کالای ایرانی به امضای بطحایی رسید/ برپایی نمایشگاه‌های نوشت‌افزار ایرانی از ۲۵ مرداد

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش، منشور حمایت از کالای ایرانی را امضا کرد، گفت: نمایشگاه‌های نوشت‌افزار ایرانی بین 25 مرداد تا 10 شهریور ماه در همه مناطق آموزش و پرورش کشور برگزار می‌شود.

منشور حمایت از کالای ایرانی به امضای بطحایی رسید/ برپایی نمایشگاه‌های نوشت‌افزار ایرانی  از ۲۵ مرداد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، نشست هم‌‌اندیشی جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رئیس، قائم‌مقام و مدیران سازمان دانش‌آموزی در محل این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد روشنی قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی با تشکر از حضور نمایندگانی از سه کمیسیون آموزش و تحقیقات، اجتماعی و بهداشت مجلس در این جلسه، آن را نقطه عطفی برای آغاز فعالیت‌های جدی این سازمان دانست.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی با خیرمقدم به نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آنان برای حمایت همیشگی از نظام تعلیم و تربیت کشور تشکر کرد و گفت: یکی از بزرگترین پشتوانه‌ها و سرمایه‌های آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات هستند و ما از همه آنها تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در چند ماه اخیر که مسؤولیت این معاونت را بر عهده‌گرفته‌ام، مطالعات مختلفی در همه زمینه‌های مرتبط انجام دادیم که این مطالعات در راستای سند تحول بنیادین و رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده است؛ در نتیجه این مطالعات و با استفاده از تجربه‌های به‌دست آمده، ۲۰ راهبرد و سیاست برای حوزه پرورشی فرهنگی تدوین شد و برای تحقق هر یک از آنها با نگاه عملیاتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: از میان این ۲۰ سیاست، سه سیاست مشتمل بر توسعه فرهنگ قرآن، اقامه نماز و عترت، توسعه مهارت‌های ارتباطی و فضائل اخلاقی و ایجاد روحیه امید و نشاط در بین دانش‌‌آموزان به عنوان اولویت‌ تعیین شده است که هر سه اولویت با رویکرد مدرسه‌محوری، همچنین با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در حال انجام است.

کاظمی همچنین به کارویژه‌های تعریف‌شده در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: حمایت از کالای ایرانی یکی از این کارویژه‌هاست که به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد؛ خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش نیز منشور حمایت از کالای ایرانی را امضا کردند که برای اول مهر در حوزه فرهنگ‌سازی و البته اقدام عملی درباره مصرف کالای ایرانی برنامه‌های خاصی اجرا می‌شود. برای نمونه، ایجاد نمایشگاه‌های نوشت‌افزار بین ۲۵ مرداد تا ۱۰ شهریور در همه مناطق آموزش و پرورش کشور از برنامه‌های عملیاتی ما برای رسیدن به این هدف است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش همچنین از امر به معروف و نهی از منکر و توسعه فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان دیگر کارویژه‌های این معاونت نام برد.

رئیس سازمان دانش‌آموزی در ادامه به نحوه برقراری پیوند میان حوزه فرهنگی و پرورشی و سازمان دانش‌آموزی پرداخت و افزود: تشکل‌های دانش‌آموزی می‌توانند بهترین محل برای تحقق برخی از راهبردهای اولویت‌دار ما مانند توسعه مهارت‌های ارتباطی و فضائل اخلاقی و ایجاد روحه امید و نشاط در بین دانش‌آموزان باشند و بیشترین نقش را در این باره بر عهده بگیرند.

وی ادامه داد: سازمان دانش‌آموزی به عنوان سازمانی که به دنبال افزایش مسؤولیت اجتماعی دانش‌آموزان از طریق نقش‌پذیری و آماده کردن آنها برای ورود به جامعه است، می‌تواند در این زمینه حلال بسیاری از مشکلات باشد و واقعا هم لذتی که کار تشکیلاتی دارد در هیچ یک از کارهای دیگر ندارند.

کاظمی اضافه کرد: در حوزه سازمان دانش‌آموزی چند تشکل داریم که فقط یکی از آنها پیشتازان است؛ شبکه بزرگ خبرنگاران پانا، مجلس دانش‌آموزی، یاران مدرسه هم از دیگر تشکل‌های این سازمان هستند.

وی در ادامه به ارائه آماری از جمعیت تحت پوشش سازمان دانش‌آموری پرداخت و گفت: سازمان دانش‌آموزی تنها تشکلی است که بیش از یک میلیون و ۱۸۰ هزار عضو دارد و هیچ تشکلی چنین وضعیتی را ندارد؛ امسال برنامه‌ریزی و پیش‌‌بینی کرده‌ایم که این مقدار را به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سال تحصیلی جدید و در افق ۱۴۰۰، به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز برسانیم.

رئیس سازمان دانش‌آموزی افزود: برای توانمندسازی دانش‌آموزان و پرکردن اوقات فراغت، آموزش‌های تعاملی، دوره‌ها، جشنواره‌ها، اردوهایی در نظر گرفته شده است؛ غیر از این ما محتواهایی هم تولید کرده‌ایم که در اختیار دانش‌آموزان و مربیان آنان قرار می‌گیرد؛ دانش تشکیلاتی چیزی است که دانش‌آموزان باید در این برنامه‌ها یاد بگیرند و در برنامه‌های مختلف سازمان از خود بروز دهند؛ برای هر کدام از این برنامه‌ها، اردوهای خاصی در نظر گرفته شده است که به صورت درون‌مدرسه‌ای و برون‌مدرسه‌ای برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بعضی‌ها فکر می‌کنند که سازمان دانش‌آموزی در حوزه معرفتی و بصیریتی کاری نمی‌کند این در حالی است که برنامه‌هایی چون اعتکاف دانش‌آموزی، حج عمره دانش‌آموزی، سفرهای زیارتی و ویژه‌برنامه‌های مناسبت‌های مذهبی از مهم‌ترین برنامه‌‌های معرفتی هستند.

کاظمی سپس به فعالیت‌های مجلس دانش‌آموزی و مجامع دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: ۹ میلیون دانش‌آموز در شوراهای دانش‌آموزی و ۵ میلیون دانش‌آموز هم در مجامع مشورتی سازمان دانش‌آموزی فعالیت می‌کنند که به صورت جدی پیگیر مشکلات دانش‌آموزان هستند.

رئیس سازمان دانش‌آموزی افزود: ما سعی می‌کنیم مجلس دانش‌آموزان را به استان‌ها ببریم و همین برنامه‌ها را در استان‌ها برگزاری کنیم و بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان بیفزاییم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که همه برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان دانش‌آموزی ذیل سند تحول بنیادین است تا ما راه را گم نکنیم.

رئیس سازمان دانش‌آموزی از کمبود منابع برای اجرای برنامه‌ها و دشواری تخصیص اعتبارات ناشی از بند «چ» ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه به عنوان دو چالش مهم این سازمان نام برد و در پایان گفت: ما از دیدگاه‌های سازنده و پشنهادهای نمایندگان برای پیشبرد فعالیت‌های‌مان استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول