اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از وضعیت تولید فرش دست‌بافت در یزد گزارش می‌دهد

قالی دستبافت یزد در کما

با وجود گذشته درخشان استان یزد در تولید قالی‌های دست‌بافت، این روزها این صنعت وضعیت خوبی ندارد و روز به روز تعداد دارهای قالی در این استان کاهش می یابد.

قالی دستبافت یزد در کما

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، تا سال‌ها پیش در هر خانه یزدی دار قالی خودنمایی می‌کرد و این دست‌بافته مهم نقش مهمی را در اقتصاد خانواده و پر کردن اوقات فراغت بانوان ایفا می‌کرد. همت بانوان یزدی در تولید قالی‌های دست‌بافت فاخر به حدی بود که آوازه آن به بازارهای بین‌المللی نیز رسیده بود.

اما پس‌ از این دوره درخشان، جایگاه استان یزد در تولید قالی دست‌بافت با رکود شدیدی مواجه شد و دیگر در خانه‌های یزدی نمی‌توان اثری از دار قالی یافت، اکنون به دلیل تغییر فرهنگ، نبود صرفه اقتصادی و اهمال متصدیان حوزه میراث فرهنگی تمایل بانوان یزدی با بافت قالی با کاهش و رکود شدیدی مواجه شده است.

در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد با اشاره به وضعیت این استان در زمینه تولید قالی دست‌باف، گفت: با وجود اینکه حرفه قالی‌بافی نیاز به سرمایه قابل‌توجهی ندارد، اما دیگر مردم تمایلی به فعالیت در این حوزه ندارند، چراکه قیمت پایین قالی دست‌باف رغبتی برای آن‌ها نگذاشته است.

مسعود استقامت افزود: سالیانه 20 هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر در استان یزد چیزی حدود 25 هزار بافنده وجود دارد که به‌ صورت متمرکز و غیرمتمرکز مشغول فعالیت تولید فرش دستباف هستند.

وی بیان داشت: تعداد فعالان تولید فرش دستباف در استان یزد نسبت به سال گذشته تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای نکرده است؛ چراکه معمولاً وقفه‌ای در کار این فعالان اتفاق می‌افتد، اما دوباره به این کار روی می‌آورند، به همین دلیل است که تعداد آمار فعالان در این زمینه تفاوت چندانی نکرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان یزد با اشاره به اینکه تولید قالی و فرش دستباف در استان یزد با روند کاهشی 20 درصدی روبه‌روست، تصریح کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل صنعت فرش دستباف در استان یزد، نبود قیمت مناسب فرش دستباف است که رغبت تولیدکنندگان را کاهش داده است.

استقامت تأکید کرد: اکنون تسهیلاتی که برای رونق صنعت تولید فرش دست‌بافت در نظر گرفته‌شده است، جذابیتی ندارد و نمی‌تواند در این زمینه تغییر ملموسی را ایجاد کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان یزد خاطرنشان کرد: فرش دستباف ایرانی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است؛ همچنین قالی‌بافی ازجمله مشاغل سخت در جامعه محسوب می‌شود، لذا امید است در راستای اصلی‌ترین مشکل قالی‌بافان در استان که بیمه‌ است، اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد.

این مسؤول در پایان از تعطیلی 50 درصدی واحدهای فروش فرش دستباف در یزد خبر داد و گفت: رکود حاکم بر بازار موجب شده از مجموع فروشندگان فرش دستباف در یزد تنها 35 تا 40 واحد مشغول به فعالیت باشند و اگر شرایط کنونی ادامه یابد دیگر نمی‌توان از صنعت فرش دستباف سراغی گرفت.

در ادامه یکی از بافندگان یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد با اشاره به اینکه صنعت تولید فرش دست‌بافت دیگر در استان یزد آن جایگاه سابق را ندارد، گفت: درگذشته در هر خانه یزدی بخصوص خانه‌های روستایی دار قالی را مشاهده می‌کردیم و زنان و دختران با شوقی وافر پشت‌دارهای قالی می‌نشستند.

صغری یکتایی افزود: اما امروز دیگر خانواده‌ها دیگر تمایلی به بافتن قالی ندارند که علت اصلی آن را باید در نبود صرفه اقتصادی دانست، در گذشته خانواده‌ها با تولید قالی نقش مهمی را در تأمین اقتصادی خانواده ایفا می‌کردند، اما امروزه با وجود مشقت‌های این کار دیگر صرفه اقتصادی ندارد و نمی‌توان قالی را با قیمت مناسب فروخت.

وی تأکید کرد: در گذشته با بافت قالی و فروش آن می‌توانستم یک پس‌انداز قابل قبولی را فراهم کنیم؛ اما اکنون به دلیل شرایط اقتصادی و فعال شدن دلالان پول قابل قبولی دست بافندگان را نمی‌گیرد. حداقل انتظاری که از مسئولین داشتیم این بود که بافندگان قالی مورد حمایت‌های بیمه‌ای و تسهیلاتی قرار بگیرند؛ اما در این زمینه نیز هیچ حمایتی نمی‌شود و هنوز با شکل بیمه مواجه هستیم.

یکی دیگر از بافندگان قالی دست‌باف با اشاره به‌ ضرورت حمایت از بافندگان قالی دست‌بافت، گفت: مسؤولان برای زنده نگه‌داشتن این بخش باید از ما حمایت کنند. حداقل حمایت‌هایی که از قالیبافان می‌شده است در سال‌های گذشته کم‌رنگ شده است و همین موضوع سبب شده دیگر تمایلی به بافت قالی نداشته باشیم.

معصومه خالقی اضافه کرد: کسانی که در این زمینه فعالیت کردند می‌دادند که یک تولید یک قالی چقدر باید وقت صرف کرد و سلامتی خود را فدا کرد؛ اما در آخر چیزی عاید بافندگان نمی‌شود، از سوی دیگر قیمت مواد مورد نیاز ما نظیر نخ نیز به‌ طور قابل‌ توجهی افزایش‌ یافته است و بسیاری از بافندگان توانایی تأمین آن را ندارند، به همین دلیل یا برای دلالان بافندگی می‌کنند و یا از این حرفه دست کشیده‌اند.

وی در پایان گفت: همه زندگی خود را پای دار قالی گذاشته‌ایم ما آن‌طور که شایسته و بایسته است حمایت و توجهی به ما نمی‌شود و همین موضوع سبب شده این فعالیت اقتصادی مهم که روزگاری در بازارهای بین‌المللی نیز حرفی برای گفتن داشت به حاشیه برود.

انتهای پیام/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول