اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

در نشست خبری بزرگترین عرضه اولیه سال بورس تهران عنوان شد

هدف‌گذاری ارزش بازاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی پس از عرضه اولیه پتروشیمی پارس

دقایقی قبل همزمان با آغاز سفارش گیری برای عرضه اولیه سهام پتروشیمی پارس، نشست خبری ناشر این سهم در بورس تهران برگزار شد.

هدف‌گذاری ارزش بازاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی پس از عرضه اولیه پتروشیمی پارس

مسعود حسنی مدیرعامل پتروشیمی پارس در نشست خبری امروز خود همزمان با آغاز عرضه اولیه سهام پتروشیمی پارس گفت: با عرضه اولیه امروز مبلغ ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی از طریق بازار سهام جذب و از هدایت نقدینگی به سمت بازارهای کاذب و غیر متشکل جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه پتروشیمی پارس یکی از سودآورترین شرکت‌های بورس در گروه پتروشیمی‌ها خواهد بود، عنوان کرد: با توجه به عرضه کشف ارزش بازاری ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی پتروشیمی پارس در روز جاری و همچنین تلاش سهامداران عمده برای ایجاد ارزش افزایی بیشتر، انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور ارزش سهام این شرکت به هدف ۲۰ هزار میلیارد تومانی دست یابد.

وی با بیان اینکه پتروشیمی پارس ۴۰ درصد تولید گاز LPG کشور را در اختیار دارد، گفت: در عین حال ۸۰ درصد تولید منومر استایرن کشور در این مجتمع پتروشیمی تولید می‌شود که از مجموع محصولات تولیدی حدود ۶۰ درصد به ۵ پتروشیمی بزرگ کشور فروخته می‌شود و همچنین ۳۰ درصد از گاز LPG مستقیما از طریق پتروشیمی پارس صادر می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر نحوه محاسبه قیمت تمام شده گاز غنی شده ورودی به مجتمع پتروشیمی پارس، گفت: با توجه به فرمول محاسباتی گاز غنی شده معادل ۶۲ درصد از مجموع قیمت کامپوننت‌ها مبنای محاسبه قیمت تمام شده گاز غنی شده شرکت است.

در ادامه این جلسه سید علی حسینی معاون برنامه‌ریزی هلدینگ خلیج فارس در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به اعمال تحریم‌های هسته‌ای آمریکا از ۱۳ مردادماه امسال چه تمهیداتی برای برگشت ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی پارس اندیشیده شده، گفت: در حال حاضر کل LPG تولیدی این پتروشیمی صادر می‌شود و طبیعی است از بابت هر مشکلی که برای منابع ارزی مملکت ایجاد شود، پتروشیمی پارس نیز با تبعاتی مواجه شود. 

وی درباره دلیل شائبه تعلیق عرضه اولیه این سهم پیش از ظهر امروز گفت: عرضه پتروشیمی طرح از جمله عرضه‌های اولیه خاصی بوده که به دلیل وجود مشکلات اداری طبیعی است با ایرادهایی مواجه شود و هر لحظه اتفاقی بیفتد. از شب گذشته با تشکیل تیم بحران برای حل مشکل ایجاد شده و تلاش برای انتشار صورت‌های مالی، این ایراد برطرف و سازمان بورس برای عرضه اولیه متقاعد شد. بر همین اساس حاضریم بابت هرگونه تعهد و یا درخواستی از سوی سازمان بورس پا پیش بگذاریم.

وی در برابر این پرسش که نرخ منومر استایرن تولیدی پتروشیمی پارس که به صورت خام فروشی به سایر مجتمع‌ها تزریق می‌شود براساس چه نرخی تعیین شده گفت: در حال حاضر این نرخ براساس قیمت ارزش موجود در تابلوی بورس کالا تعیین می‌شود که طبیعی است در صورت تغییر هرگونه تغییر در قانون این نرخ نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

به گفته وی در صورت آزاد شدن نرخ منومر استایرن به طور مشخص مبلغ ۲۰ تومان به ازای هر سهم بر روی EPS ۵۰۰ تومانی پتروشیمی پارس تاثیر گذار خواهد بود.

جعفر ربیعی ،مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس نیز در  ادامه این نشست با اشاره به پتانسیل‌های شرکت پتروشیمی پارس عنوان کرد: بطور حتم آندسته از سرمایه گذارانی که این سهم را خریداری کنند با توجه به ارزشمندی و سودآوری آنرا حفظ خواهند کرد.

وی از عرضه اولیه سهام دو شرکت دیگر از مجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خبر داد و در برابر پرسش خبرنگار فارس در خصوص میزان سود تقسیمی پیشنهادی به مجمع سهامداران گفت:با توجه به تجربیات قبلی سهامدار عمده می‌توانست ابتدا اقدام به برگزاری مجمع و پس از دریافت سود نقدی اقدام به عرضه اولیه سهام می‌کرد اما تلاش شد این اقدام قبل از مجمع به جهت چشاندن طعم شیرین سود به عموم متقاضیان خریدار این سهم صورت گیرد.

وی افزود:روند تقسیم سود با توجه به وضعیت سال‌های قبل مشخص بوده و آنچه که سهامدار عمده می‌توانسته در مجمع سودی را توزیع کند به سهامداران پیشنهاد خواهد کرد اما اینکه امسال چه رقمی از بابت سود خالص میان سهامداران توزیع شود با توجه به ترکیب سهامداری میان هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس،پتروشیمی غدیر و گسترش نفت و گاز پارسیان و با نظر حسابرس و نماینده سازمان بورس توزیع خواهد شد.

این مقام مسئول درباره تأثیر تحریم‌های آمریکا بر سودآوری پتروشیمی پارس گفت:با توجه به آغاز تحریم‌های آمریکا از اوایل ماه نوامبر میلادی که بخشی از آن نیز شامل محصولات پتروشیمی کشور می‌شود ،تلاش شده تا به هر نحوی در تولید ،صادرات و برگشت ارز با وجود مشکلاتی که وجود دارد اما کمترین صدمه به شرکت وارد شود.

به گفته وی با تمهیداتی که اندیشیده شده با مشکلات حداقلی روبرو خواهیم شد که که با توجه به روبرو بودن با حکومت زورگو و ظالم آمریکا نمی‌توان جزییاتی از این راه حل‌ها افشا کرد.

ربیعی با اشاره به مصوبه هیات وزیران در خصوص برخورداری شرکت پتروشیمی پارس از معافیت مالیاتی عنوان کرد: با توجه به زمان بهره برداری از طرح‌های توسعه ای تا سال 1402 شمسی یعنی به مدت 20 سال این مجتمع از معافیت مالیاتی برخوردار است.بر همین اساس برای دومین سال پیاپی مالیاتی از این محل در صورت‌های مالی منظور نشده است.

حسینی مقدم معاون بورس تهران نیز در این نشست با بیان اینکه پیشنهاد هیات مدیره به مجمع سهامداران برای تقسیم سود نقدی معادل 80 درصد سود خالص است، گفت: با تعهدی که سهامدار عمده به بورس تهران داده درخواست شده سود در شرکت باقی مانده و به عنوان نقدینگی در گردش برای تکمیل طرح‌های توسعه ای به کار گرفته شود.

در عین حال موضوع نقدشوندگی سهام نیز از سوی سهامدار عمده باید رعایت و قول مساعد برای مدیریت آن دربازار سهام داده شده است.

حسینی مقدم در برابر این پرسش که عرضه اولیه امروز چه تاثیری بر روی سود هر سهم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خواهد داشت عنوان کرد:بهای تمام شده هر سهم پتروشیمی پارس برای هلدینگ خلیج فارس مبلغ 60 تومان و برای سرمایه گذاری غدیر و گسترش نفت و گاز پارسیان معادل با 2200 تومان است. بر همین اساس انتظار می‌رود به ازای هر سهم این عرضه اولیه مبلغ 8 تومان بر سود 500 تومانی برآوردی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خواهد افزود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول