اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از افتخارآفرينی‌های تمام نشدني كشتی‌گيران مازندراني

از چم و خم مشكلات مالی و اشتغال كشتی‌گيران ناشنوا تا پايان حسرت 22 ساله

مازندران قطب کشتی جهان است و مردم ایران با این رشته ورزشی نه تنها به عنوان يك رشته ورزشی بلكه به عنوان فرهنگ زندگی می‌کنند و وجود برخی مشكلات بزرگ و كوچک نتوانسته است خللی در ادامه راه و برگشت به عقب اين ورزشكاران و دلاوران با اراده ايجاد كند.

از چم و خم مشكلات مالی و اشتغال كشتی‌گيران ناشنوا تا پايان حسرت 22 ساله

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، کشتی در ایران و به ویژه در مازندران به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است و بسیاری از آنها با کشتی زندگی می‌کنند و برگزاری مسابقات مختلف و جام‌های کشتی همچون شهید هاشمی‌نژاد، شهید شیرودی و میزبانی از مسابقات مختلف کشتی در طول سال مدعی این ادعا است.

برنامه ورزش مازندران، که به حواشی، مشکلات و البته تلاش کشتی‌گیران مازندرانی برای دست‌یابی به مدال‌های رنگی جهانی پرداخت و این برنامه با حضور دو ورزشکار بهشهری حمیدرضا کنعانی، کاپیتان بهشهری تیم ملی کشتی ناشنوایان و رحمان عموزادخلیلی از خلیل‌شهر بهشهر دارنده مدال طلای جهانی نوجوانان در وزن 45 کیلوگرم از زاگرب کرواسی، امیرحسین زارع آملی دارنده مدال طلای کشتی نوجوانان جهان زاگرب در وزن 110 کیلوگرم و همچنین تقی داداشی مربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان کشورمان بود؛ برنامه‌ای که با اشک‌ها و لبخندهایی روبرو بود.

آری کشتی برای مردم ما، چیزی فراتر از یک رشته ورزشی است و یک میراث فرهنگی فرهنگ و سبکی برای زندگی است و کشتی‌گیران در نقاط مختلف کشورمان در رشته فرنگی و آزاد به این ورزش مشغول هستند و ایران اکنون با افتخار بر سکوهای مختلف جهانی و المپیک در این ورزش سنتی، باستانی و قهرمانی ایستاده است و در کنار همه این افتخارآفرینی‌ها توجه به دغدغه‌های این ورزشکاران نباید به فراموشی سپرده شود.

حمیدرضا کنعانی، کاپیتان تیم ملی کشتی ناشنوایان ایران، 11 سال پیش وارد عرصه ورزشی کشتی شد و اکنون دارای سه مدال طلای جهانی 2015 ارمنستان، طلای 2016 رقابت‌های قهرمانی ناشنوایان جهان در رده سنی جوانان در تهران و مدال برنز سومین دوره مسابقات قهرمانی جهان کشتی آزاد ناشنوایان در ولادیمیر روسیه در سال 2018 است.

کنعانی، قهرمان جهان است اما از برخی ناملایمت‌ها و مشکلات گلایه‌مند است.

*بعداز سه هفته، مسؤولی به دیدنم نیامد

حمیدرضا کنعانی با اینکه نمی‌شنود اما صدای بلند ناشنوایان کشتی را به گوش همه می‌رساند تا در عرصه‌های مختلف دیده شوند.

وی، با پشتکار فراوان و تلاش‌های ارزنده پدر ( محمد کنعانی) که از کشتی‌گیران و مربی تیم ملی کشتی ناشنوایان کشور بوده است از کودکی پا به این عرصه ورزشی گذاشت و اکنون با وجود مدال‌های رنگارنگ مسابقات جهانی به المپیک و طلای المپیک می‌اندیشد.

قهرمان کشتی ناشنوایان کشور، ورزش خود را مدیون پدر و تلاش‌های مربیانش است و در بیان مشکلات و خواسته‌های خود در برنامه زنده ورزش مازندران از عدم حمایت مسؤولان گفت و اینکه سه هفته از مسابقات قهرمانی جهان آمده است اما تاکنون هیچ مسؤولی برای دیدنش نیامده است.

کنعانی از علاقه‌مندی خود به این ورزش و تمرینات مختلف و هزینه‌های طاقت‌فرسا و نبود کمک و مشوق مالی گفت و اینکه ناشنوایان چون سایر ورزشکاران جهان جدای از علاقه و تمایل درونی برای فعالیت در عرصه قهرمانی و حرفه‌ای نیاز به انگیزه دارند و داشتن امکانات، تجهیزات مناسب، زیرساخت‌ها، مشوق‌های مالی و تأمین اشتغال برای آنان از مهم‌ترین موارد برای آنان است.

کنعانی، این ورزشکار خوش‌آتیه و محجوب بهشهری، از تبعیض در کشتی گفت و اینکه مسؤولان بین ورزشکاران شنوا و ناشنوا تفاوت قائل هستند و اینکه هیچ فرقی بین مدال ناشنوایان در عرصه جهانی یا المپیک با مدال ورزشکاران توانمند یا معلول وجود ندارد و ما هم به اندازه سایر ورزشکاران قهرمان در اردوها حضور داشته و تمرینات خود را با تلاش و توان بالا پیگیری می‌کنیم؛ اما کمتر دیده می‌شویم.

می‌گوید اشتغال و فراهم کردن شرایط کار از مهم‌ترین دغدغه من است؛ چند روز گذشته با درم در مراسمی بودیم که مسؤولی مرا دید و از بیکاری گفتیم و قول یک کاری را داد اما من گفتم که من ناشنوا هستم و این کار برای من مناسب نیست و ایشان بدون توجهی عبور کردند و رفتند و امیدوارم شرایطی برای ایجاد اشتغال مناسب برای من و همه کشتی‌گیران و ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی فراهم شود و گره کار به دست آنان باز شود.

وی با اعلام اینکه رشته‌های مختلف ورزشی برای ناشنوایان وجود دارد و علاوه بر کشتی ورزش‌هایی همچون تکواندو، کاراته، فوتبال و رشته‌های دیگر زمینه مساعدی برای ورود ورزشکاران ناشنوا است که باید با روحیه وارد کار و ورزش شوند و تلاش کنند.


*پایان حسرت 22 ساله برای کشتی نوجوانان ایران

در کنار همه دغدغه‌های کشتی‌گیران، این روزها کشتی نوجوانان ایران با غیرتمندی کشتی‌گیران مازندرانی، افتخاری بزرگ برای ایران اسلامی آفریده است و کشورمان بعد از 22 سال قهرمان کشتی نوجوانان جهان در زاگرب شد و به نوعی کشتی مازندران به کشتی کشور کمک کرد تا به حسرت 22 ساله پایان دهد.

کشتی، این ورزش اول و محبوب ایرانی‌ها در رده نوجوانان بعد از 22 سال  و پس از سالها دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی و بحران‌های مختلف به قهرمانی جهان دست یافت تا بار دیگر پرچم ایران عزیز ما با افتخارآفرینی‌ها و کسب 5 مدال توسط غیورمردان مازندرانی از 7 مدال کسب شده توسط ورزشکاران کشورمان در زاگرب کرواسی به اهتزاز درآمده و سرود جمهوری اسلامی ایران طنین‌انداز شود و ایران با افتخار بر سکوی قهرمانی بایستد.

* کشتی‌گیران نوجوانان در کرواسی، بی‌نظیر ظاهر شدند

تقی داداشی مربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان در مورد حضور ورزشکاران در این دوره از مسابقات گفت: برای این دوره از مسابقات هر هفته تمرین متمرکز داشتیم و ورزشکاران ما با آمادگی کامل حاضر شدند و به نوعی بی‌نظیر ظاهر شدیم تا بر سکوی جهان تکیه بزنیم.

وی با اعلام اینکه از 10 وزن اعزامی به مسابقات جهانی کرواسی، 7 وزن متعلق به مازندران بوده است؛ گفت: در واقع 70 درصد تیم اعزامی به زاگرب کرواسی متعلق به مازندرانی‌ها بود و از 7 مدال به دست آمده توسط فرزندان ما رد این مسابقات، پنج مدال از آن مازندرانی‌ها بود و بچه‌های ما مزد تلاش دو ساله خود را دریافت کردند.

داداشی، آمادگی تیم را در این دوره از مسابقات بی‌نظیر دانست و افزود: با تیم کامل و آماده‌ای در مسابقات ظاهر شدیم و خوشبختانه با دستان پر به کشور برگشتیم و بعد از 22 سال، ایران قهرمان مسابقات کشتی نوجوانان جهان شد و به نوعی کشتی مازندران به کشتی کشور کمک کرد تا این مقام قهرمانی جهانی به دست آید و ایران با 152 امتیاز قهرمان جهان 2018 شد و تیم‌های آمریکا و روسیه به مقام دوم و سوم رسیدند .

* زاگرب اوج موفقیت در قهرمانی کشتی نوجوانان جهان

شهرستان بهشهر به عنوان یکی از قطب‌های مهم کشتی فرنگی و آزاد در ایران است و هم اکنون کشتی‌گیران فراوانی از این شهرستان در رده‌های مختلف تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی حضور دارند و تلاش برای رسیدن به قله‌های بلند در این رشته همچنان ادامه دارد.

رحمان عموزادخلیلی، این نوجوانان ریزنقش از دیار قهرمان پرور خلیل‌شهر در شهرستان بهشهر، در خانواده‌ای ورزشکار و کشتی‌گیر رشد یافته است و ورزش خود را مدیون تلاش‌های دایی‌های خود و همچنین برادر بزرگ خود ( فرزاد عموزادخلیلی) است که با کسب مدال طلای جهانی در کنار امیرحسین زارع و علیرضا عبدالهی، ایران را بعد از 22 سال در سکوی بلند قهرمانی جهان در کشتی نوجوانان قرار داد.

وی به خبرنگار فارس گفت: زاگرب اوج موفقیت ما در قهرمانی کشتی نوجوانان جهان بود و با تلاش همه اعضای تیم و تمرین‌های مختلف در کشتی نوجوانان به قهرمانی کشتی نوجوانان جهان دست یافتیم.

* افتخارآفرینی‌هایم را مدیون حمایت‌های مربیان و خانواده هستم

امیرحسین زارع، نوجوان سنگین وزن آملی هم در مسابقات جهانی نوجوانان جهان در زاگرب کرواسی خوش درخشید و با پشت سر گذاشتن رقیبان قوی و قدر خود طلای این دوره از مسابقات را از آن خود کرد و این افتخارآفرینی‌ها را مدیون حمایت‌های مربیان و خانواده و کادر فنی دانست و گفت: هیأت کشتی مازندران هم جانانه از ما حمایت کرد و ما به این افتخار بزرگ جهانی رسیدیم.

این نوجوان خوش‌آتیه آملی هم ورزش کشتی خود را زیر نظر مربیانی همچون حمید آقاجانی آغاز کرد و بعد از پشت سر گذاشتن تمرینات مختلف و درخشش در مسابقات توانست به عنوان انتخابی تیم ملی برگزیده و برای کشورمان افتخارآفرینی کند.

رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی جهان روزهای 11 تا 13 تیرماه در شهر زاگرب کرواسی برگزار شد و در پایان تیم ایران با 3 مدال طلای رحمان عموزادخلیلی، علیرضا عبداللهی و امیرحسین زارع در اوزان 45، 92 و 110 کیلوگرم، یک مدال نقره محمدرضا قیاسی در وزن 80 کیلوگرم، 3 مدال برنز سید عرفان جعفریان، علی اکبر فضلی و محمد کریمی در اوزان 51، 60 و 65 کیلوگرم و با کسب 152 امتیاز به عنوان قهرمانی رسید، پس از تیم ایران تیم‌های آمریکا و روسیه به ترتیب با کسب 132 و 116 امتیاز دوم و سوم شدند و ایران بعد از 22 سال و برای اولین بار در خارج از ایران این عنوان قهرمانی بدست آمد.

به گزارش فارس، به‌ قلم آوردن و تصویر کشیدن بزرگی و افتخار واقعی، بزرگ مردانی کوچک سرزمین ما، وظیفه‌ای کوچک در قبال کار بزرگ آنان است.

آری، ورزشکاران ما جانانه در میادین ورزشی جهانی به رقابت پرداخت و خوش درخشیدند و اکنون تنها خواسته آنان ایجاد امنیت شغلی و رفع مشکلات مالی است که امروز گریبان‌گیر آنان است و توجه به اشتغال و مسکن قهرمانان ورزشکار، می‎تواند مسیر شکوفایی استعدادهای جوان را در کسب افتخارات بیشتر فراهم کند.

حمایت از ورزشکاران و قهرمانان کشتی به عنوان افتخار آفرینان این سرزمین بخشی از تعهدات ما و مسؤولان در قبال تلاش و پشتکارشان برای ایران اسلامی است که امیدواریم بیش از همیشه دیده شوند.

 در این بین توجه به ورزشکاران معلول و ناشنوا به فراموشی سپرده نشود و با توجه به اینکه امتیاز امکان استخدام کشوری برای قهرمانان ورزشی است؛ این امتیاز به ورزشکاران ناشنوا هم داده شود و بدانیم تا مادامی که ورزشکاران از نظر معیشت، کار و مسائل مالی تأمین باشند؛ می‌توانیم به تکرار مدال‌های پرارزش جهانی و المپیک امیدوار باشیم.

گزارش از مریم نظری

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول