اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش

کلیدواژهای حیات طیبه در زیارت نامه امام رضا (ع)/ راه برون‌رفت از وسوسه‌های شیطانی

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش به تشریح کلیدواژهای حیات طیبه در زیارت نامه امام رضا (ع) پرداخت.

کلیدواژهای حیات طیبه در زیارت نامه امام رضا (ع)/ راه برون‌رفت از وسوسه‌های شیطانی

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، نشست شاخص‌های حیات طیبه در زیارت نامه امامان معصوم(ع) در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در این نشست به تشریح شاخصه‌های حیات طیبه با الهام از کلید واژهای زیارت‌نامه حضرت امام رضا(ع) پرداخت. 

*اهل بیت مربیان انسان و ملائکه 

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی با اشاره به شاخصه تربیت اعتقادی و عبادی سند تحول گفت: حقیقت مطلب آن است که راه خدا پرستی و خدا باوری را باید از مکتب اهل بیت علیهم السلام آموخت.

وی با بیان اینکه شهادت به یگانگی خداوند در صدر همه زیارت‌نامه‌های ائمه معصومین (ع) قرار دارد، افزود: آن وقتی که در طلیعه زیارت نامه امام هشتم با تمام وجود می‌گوییم؛ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ...

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به یاد کلام گهر بار اهل بیت (ع) می افتیم که می فرمایند درس توحید را نه تنها به بشریت بلکه به ملائکه نیز ما آموختیم، سبحنا فسحبت الملائکه هللنا فهللت الملائکه، اول ما تسبیح خداوند گفتیم، بعد ملائکه گفتند؛ ابتدا ما تهلیل گفتیم، سپس ملائکه گفتند، همه اینها نشانه آن است که راه خدا پرستی از مکتب اهل بیت(ع) می‌گذرد. 

*سیره امامان  نسخه حیات طیبه 

 حجت‌الاسلام والمسلمین درودی افزود: اگر به فرازهای نورانی زیارت‌نامه امام رئوف دقت کنیم، متوجه می‌شویم برای دست‌یابی به حیات طیبه باید دستور العمل آن را از امام معصوم و انسان کامل گرفت؛ وقتی می‌گوییم السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَمُودَ الدِّینِ بیانگر آن است که مربیان و متربیان معتقد باشند خیر دنیا و آخرت توسط انسان کامل محقق می‌گردد.

وی با بیان اینکه  عبادت حقیقی آن است که به دستور امام معصوم (ع) باشد٬ گفت: خوب است مربیان و متربیان، بدانند عبادت حقیقی از آن آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، آنگاه که در زیارت‌نامه حضرت رضا (ع) امام عصر را مورد خطاب قرار داده و عرض می‌کنیم؛ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى حُجَّتِکَ وَ وَلِیِّکَ الْقَائِمِ فِی خَلْقِکَ صَلاةً تَامَّةً نَامِیَةً بَاقِیَةً....

*راه برون رفت از وسوسه‌های شیطانی

حجت الاسلام والمسلمین درودی  با بیان شاخص تربیت اعتقادی اخلاقی سند تحول اظهار کرد: راه برون رفت از وسوسه‌های شیطانی تمسک به سجایای اخلاقی اهل بیت(ع) است و در حقیقت چراغ راه بشریت برای رهایی از ظلمات نفسانی هستند و این مهم در فرازهای زیارت ائمه معصومین  به چشم می‌خورد و بی خود نیست وقتی زائران کوی دوست از حرم خارج می‌شوند، احساس سبک بالی می‌کنند ،چون به امام مهربانی عرضه داشته‌اند؛السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ... 

*برائت از دشمنان دین محور زیارتنامه 

مدرس این نشست در ادامه به بعد تربیت  اجتماعی و سیاسی سند تحول و تناسب آن با آداب زیارت اهل بیت(ع) پرداخت و گفت: یکی از زیبایی‌های  زیارت‌نامه‌های ائمه اطهار(ع)، اعلام برائت از دشمنان دین و عترت است در زیارت امام هشتم نیز می خوانیم قَتَلَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَیْدِی وَ الْأَلْسُنِ خداوند کسانی که شما هادیان امت را ترور جسمی و شخصیتی می‌کنند، بکشد و این یعنی دائرة المعارف مواجهه با دین ستیزان. 

* تفاوت سیاست در تشیع با دیگر مکاتب  جهان

حجت الاسلام والمسلمین درودی یاد آور شد: از ارکان سیاست در مکتب تشیع، پرهیز از ترور شخصیت بندگان خوب  حق تعالی، با دست و زبان است و تامل در این فراز نورانی زیارت‌نامه، برای مربیان و متربیان موجب تعریف و تفسیر سیاست در مذهب شیعه می‌شود که تفاوت سیاست در تشیع با دیگر مکاتب  جهان در این است که ظالمان به صورت فردی و جمعی مورد لعنت و نفرت هستند.

*شاخص تربیت اقتصادی

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در تشریح شاخص تربیت اقتصادی و حرفه ای سند تحول با الهام از زیارتنامه امام رضا(ع) بیان کرد: اقتصاد در مذهب تشیع با توجه شایستگی حضرت امام زمان عجل الله فرجه الشریف تعریف می‌شود و مربیان و متربیان موفق در اقتصاد عادلانه، امام عصر علیه السلام  را باذن الله، ولی نعمت خود می‌دانند؛ آنجا که پس از سلام و صلوات و عرض ارادت به ساحت قدسی امام رضا(ع) می‌گوییم ؛... فَارْزُقْنِی بِهِمْ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ اصْرِفْ عَنِّی بِهِمْ شَرَّ الدُّنْیَا.

*مناظرات علمی عالم آل محمد شاخص تربیت علمی و فناوری

حجت الاسلام والمسلمین درودی همچنین به تربیت علمی و فناوری سند تحول و تأکید معارف اهل بیت(ع) بر علم آموزی اشاره کرد و گفت: بر این اساس است در زیارت‌نامه امام هشتم می خوانیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ  بْنِ عَلِیٍّ عَبْدِکَ وَ خَلِیفَتِکَ فِی أَرْضِکَ بَاقِرِ عِلْمِ النَّبِیِّینَ.

وی افزود: علم حقیقی آن است که خالق علم را تبیین و تشریح کند و قلب مربیان و متربیان را به خداوند هستی نزدیک نموده، و آرامش را بر مشام جان آنان برساند.

سخنران این نشسست ادامه داد: وقتی به حضرت رضا(ع) به عنوان وارث انبیا سلام می‌دهیم باید از آن حرم ملکوتی الهام بگیریم؛ اگر مربیان و متربیان از علم  آمیخته به دراسه با علم وراثه آشنا شوند، حب وطن مانع از مهاجرت آنان به بلاد دیگر می شود و نوآوری‌های علوم انسانی را در کشور امام رضا(ع) به منصه ظهور می‌رسانند. 

وی در تببین این فراز از زیارت‌نامه گفت: محب اهل بیت(ع) برای ایجاد کرسی‌های نظزیه پردازی ملی و بین المللی باید از سبک مناظره امام رضا(ع) درس بگیرد و با الهام از آن مناظرات علمی عالم آل محمد که نشأت گرفته از علو وحیانی بود اندیشمندان ملل مختلف را به تسخیر استدلال‌های خود در آورد.

انتهای پیام/


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول