اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

چرا نحوه اعزام مداح به حج و عتبات تا این حد چالش‌برانگیز است؟

در سال‌های اخیر، هرچند تعداد مداحان و ذاکران اعزامی از کشورمان به حج و عتبات با کاهش چشمگیری مواجه شده و عده‌ای پس از آن‌که نتوانستند در آزمون‌های سازمان حج و زیارت پذیرفته شوند، اما این اعزام‌ها همچنان چالش برانگیز است.

چرا نحوه اعزام مداح به حج و عتبات تا این حد چالش‌برانگیز است؟

به گزارش خبرنگار حج و زیارت فارس، پایگاه خبری بنیاد دعبل‌ خزاعی، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در یادداشتی با استناد به یک نظرسنجی از مداحان و اهالی هیأت‌های مذهبی نوشت: «نتایج یک نظرسنجی از مداحان کشور در یکی از کانال‌های پرمخاطب نشان می‌دهد که ۹۵ درصد از ستایشگران، شیوه فعلی اعزام مداحان به حج و عتبات را عادلانه نمی‌دانند. این نتیجه عجیب حتما پیامی برای دست‌اندرکاران دارد تا در شیوه کار خود تجدید نظر کنند.

اینکه هر فرد یا نهادی که مسئولیت و اختیاراتی دارد ترجیح می‌دهد مداحان نزدیک به سلیقه و ذائقه خود را به حج و عتبات اعزام کند، داستانی تکراری است. اعزام به مراسم حج، عتبات، اربعین و‌ مداحی در حرم‌های مطهر رضوی، حضرت معصومه و حضرت عبدالعظیم عموما با حرف و حدیث‌هایی همراه است و گروه ثابتی منتفع و خیل عظیمی از مداحان معترض هستند.

معروف است که می‌گویند اگر کسی در خانه فلان مسئول مداحی یا دعاخوانی کند، او را به فلان آستان دعوت می‌کنند تا مداحی کند و به نحوی مسیر ذاکری در برخی آستان‌ها از منزل برخی مسئولین می‌گذرد. در حالی که برای هر کدام از این برنامه‌های عمومی باید قانون و ملاک و معیاری داشت و بر سلیقه شخصی تکیه نکرد.

شاید یکی از دلایلی که باعث این جدایی مسئولان مراسم‌های مذهبی از مداحان شده است، فاصله و شکافی است که تصمیم‌گیران با بدنه جامعه مداح کشور دارد. البته این فاصله گاهی با کل بدنه است و گاهی با بخش‌های خاصی از بدنه جامعه مداح است. مثلا مدیر تصمیم‌گیرنده درباره اعزام مداحان برای مراسم خاص در عتبات یا مراسمی خاص در حج فقط با بخش کوچک و یا طیف خاصی از مداحان رابطه دارد و از بین همان‌ها انتخاب می‌کند.

بی‌راه نیست اگر بگوییم لزوم ارتباط بیشتر و قوی‌تر جامعه مداح با مدیران و مسئولان تصمیم‌گیر، به شدت احساس می‌شود تا در این‌گونه مواقع انتخاب‌های بهتر و عادلانه‌ای داشته باشند و همه مداحان را ببینند. این ارتباط می‌تواند از طریق تشکل‌ها باشد و یا از طریق گروه‌های مشورتی و تصمیم‌ساز که از خود مداحان و فعالان جامعه مداح باشند. جمعی و یا حلقه‌ای متنوع و متکثر از همه طیف‌ها و سلیقه‌ها که بتوانند مشورت دقیقی به مدیران بدهند و حتی اعتبار خود را تا آنجا بالا ببرند که مداحانی که در بیت رهبر معظم انقلاب در ایام خاص برنامه اجرا می‌کنند را انتخاب و معرفی کنند.

تشکیل این گروه‌های مشورتی نیز کاری است که بر عهده تشکل‌های ستایشگری است و آن‌ها می‌توانند با گرد هم آوردن نخبگان و بزرگان جامعه مداح، زمینه را برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دقیق‌‌تر آماده نمایند و خود مداحان نیز باید مطالبه‌گر و پیگیر این گونه حلقات و مجامع باشند تا درخواست‌های صنفی خود را سریع‌و راحت به مدیران منتقل نمایند».

خبرگزاری فارس، این آمادگی را دارد تا علاوه بر شنیدن نظرات کاربران و مخاطبان خود، نظرات مسئولان سازمان حج و زیارت را در این خصوص بازتاب دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول