اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

فارس گزارش می‌دهد

باتلاق حاشیه‌نشینی در گلستان در حال گسترش است/ بیش از 62 نقطه سکونتگاه غیررسمی در گلستان شناسایی شد

حاشیه‌نشینی نتیجه فرایند مهاجرت است که قریب به پنج دهه گذشته در کشور ایران رونق بسیاری داشته است و هنوز هم ادامه دارد و متاسفانه تبدیل به باتلاقی شده است که رو به افزایش است.

باتلاق حاشیه‌نشینی در گلستان در حال گسترش است/ بیش از 62 نقطه سکونتگاه غیررسمی در گلستان شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اسکان غیررسمی گروهی از افراد در حاشیه شهرها باعث ایجاد حاشیه‌نشینی شده است پدیده‌ای که در ظاهر تنها مختص چالش‌های اسکان است اما باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی و شهری به خصوص برای سایر شهروندان شده است.

تاکنون بیش از 62 نقطه سکونتگاه غیررسمی یا حاشیه‌نشینی در گلستان شناسایی شده است که بیشترین فراوانی در شهرستان‌های گرگان و گنبدکاووس بوده است.

جمعیت کشور در 40 سال گذشته از سال 1355 تا سال 1395 تقریبا دو برابر شده است ولی جمعیت شهرستان گرگان و استان گلستان چهار برابر شده است این نشان از میل بالایی از مهاجران به استان گلستان است و گلستان دو برابر متوسط کشور حاشیه‌نشینی داشتیم.

شهرهای شمالی کشور به ویژه استان گلستان به دلیل دارا بودن شرایط مناسب آب و هوایی و همچنین ظرفیت‌ها فراوان توسعه‌ای همواره مورد استقبال و مهاجرت افراد زیادی به این استان قرار گرفته است که این امر در توسعه حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی در استان گلستان بی‌تاثیر نبوده است.

در راستای حاشیه‌نشینی در شهرهای استان گلستان بویژه در شهر گرگان و گنبدکاووس گفت و گویی با عبدالرضا چراغعلی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری گلستان، خلیلی مدیرکل دفتر امور شهری استانداری گلستان و قاسمی معاون پیشگیری از جرم دادگستری گلستان صورت گرفت.

یکی از شهروندان گرگانی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: متاسفانه حاشیه‌نشینی در سطح شهرستان گرگان وجود دارد و افراد کم‌درآمد در برخی از نقاط شهری اقدام به ساخت و ساز کردند و این ساخت و سازها معمولا در شب انجام می‌شود و غیرقانونی است.

این شهروند ادامه داد: متاسفانه برخورد جدی با این افراد صورت نمی‌گیرد و هنگامی که بنا با سرعت و در زمان‌های شب و تعطیلات رسمی اقدام به ساخت می‌شود از نظر وضعیت امن ساختمانی در وضع مطلوبی ساخته نمی‌شود و برخی مواقع شاهد خسارت‌های بسیار سنگینی هستیم که غیرقابل جبران است.

این شهروند گرگانی با گلایه از اینکه مسوولان؛ مشکلات اسکان غیررسمی در شهرها را به گردن یکدیگر نیاندازند، گفت: مسوولان لطفا در این قضیه به طور جدی ورود پیدا کنند.

* شناسایی بیش از 62 نقطه سکونت‌گاه غیررسمی یا حاشیه‌نشینی در گلستان/ برخی از دستگاه‌ها در ایجاد اسکان غیررسمی در شهرها قصور داشتند

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری گلستان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان، اظهار کرد: حاشیه‌نشینی نتیجه فرایند مهاجرت است که قریب به پنج دهه گذشته در کشور ایران رونق بسیاری داشته است و هنوز هم ادامه دارد و براساس آماری که داریم قریب به 50 سال گذشته در شهرستان گرگان این روند افزایش پیدا کرده است و مهاجرت از استان مبدا مانند استان سمنان، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی و سیستان و بلوچستان به استان گلستان بیشتر اتفاق افتاده است.

چراغعلی ابراز کرد: تا دو دهه گذشته شهرهای گرگان و گنبدکاووس مقصد مهاجران به عنوان پرجاذبه‌ترین اماکن در استان گلستان محسوب می‌شوند از دو دهه گذشته تاکنون سایر شهرستان‌های استان گلستان به عنوان مقصد مهاجرت محسوب شدند از جمله شهرستان‌های آزادشهر، رامیان، کلاله، گالیکش و کردکوی مورد استقبال مهاجران قرار گرفت و به عنوان مقصد گردشگری انتخاب شدند البته مهاجرت افراد به غرب استان گلستان کمی کندتر از سایر قسمت‌های استان گلستان بود.

وی ادامه داد: بیش از 62 نقطه سکونتگاه غیررسمی یا حاشیه‌نشینی در گلستان شناسایی شده است که بیشترین فراوانی در شهرستان‌های گرگان و گنبدکاووس بوده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها در ایجاد اسکان غیررسمی در شهرها قصور داشتند و باید نظارت‌های لازم صورت گیرد متاسفانه در این راستا شهرداری‌ها کوتاهی‌هایی را داشتند و شوراها متاسفانه یا آموزش لازم را ندیدند و بعضا اخباری که به ما رسیده است که حتی مسیر ساخت و سازهای غیرقانونی را در شهرها هموار کردند.

چراغعلی افزود: جمعیت کشور در 40 سال گذشته از سال 1355 تا سال 1395 تقریبا دو برابر شده است ولی جمعیت شهرستان گرگان و استان گلستان چهار برابر شده است این نشان از میل بالایی از مهاجران به استان گلستان است و گلستان دو برابر متوسط کشور حاشیه‌نشینی داشتیم.

* مدیریت شهری به تنهایی توان برخورد با حاشیه‌نشینی را ندارد/ باید از ظرفیت و پتانسیل مردمی استفاده کنیم

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری گلستان درخصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها ابراز کرد: بر اساس «ماده 100» یکی از وظایف شهرداری‌ها این است که مالکان اراضی و املاک واقع در محدوده و حریم شهر باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تجهیزاتی باید از شهرداری‌ها مجوز بگیرند و کنترل و نظارت بر ساخت و سازها در محدوده شهر نیز بر عهده شهرداری است.

خلیلی تصریح کرد: معتقدم که موضوع برخورد ضربتی؛ خیلی صلاح نیست در این زمینه باید از ظرفیت و پتانسیل مردمی استفاده کنیم باید آگاهی و اطلاع‌رسانی به مردم در این زمینه صورت گیرد زیرا مردم از ما انتظار یک شهر آرام  را دارند که در آن حقوق شهروندی و حفظ محیط زیست سالم در آن رعایت شود.

وی اذعان کرد: مدیریت شهری به تنهایی توان برخورد با این موضوع را ندارد و نیازمند تعامل دستگاه‌های اجرایی ذیربط است که در این موضوع دخالت کنند و همچنین مردم نیز در این راستا می‌توانند گام موثری را ایفا کنند.

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری گلستان افزود: یکی از سیاست‌هایی که در حال اجرا است موضوع آگاه‌سازی شهروندان به موضوع اسکان غیررسمی در شهرها است و همچنین ایجاد پایگاه‌هایی که بتوانیم مدیریت شهری را در انجام بهتر وظایف‌شان همراهی و همکاری کنیم.

* نباید بگذاریم حاشیه‌نشینی در گلستان به وجود آید/ طرح‌های کاداستر و کمربند سبز در گلستان موفق عمل نکرد

معاون پیشگیری از جرم دادگستری گلستان در خصوص حاشیه‌نشینی در شهرها ابراز کرد: باید از گسترش حاشیه‌نشینی جلوگیری کنیم و بسیاری از نهادها باید در کاهش حاشیه‌نشینی در شهرها تعامل داشته باشند نباید بگذاریم حاشیه‌نشینی در استان به وجود آید تا ناچار شویم خدماتی برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی ارائه دهیم.

قاسمی تصریح کرد: دو طرح در سطح کشور و به تبع آن در استان گلستان باید اجرایی شود موضوع کاداستر که شاید توجه چندانی به این موضوع نشده است با توجه به اینکه چند سالی است که روی این موضوع بحث می‌شود ولی هنوز اجرایی نشده است املاک دولتی در حاشیه شهرها باید شناسایی شود بسیاری از اراضی در حاشیه شهرها برای ادارات و دولت است شاید علائمی وجود ندارد و محصور شده نیست ولی توسط برخی از افراد تصرف می‌شود و حاشیه‌نشینی ایجاد می‌شود.

وی اذعان کرد: طرح دیگری به عنوان کمربند سبز در حاشیه شهرهاست که باید محدوده شهر را مشخص کنند این طرح باید در شهرها اجرایی شود که متاسفانه در این طرح هم در سطح استان گلستان چندان موفق نبودیم.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: شناسایی 30 روستا در معرض مهاجرت؛ طرح دیگری است که در استان گلستان در حال اجرا شدن است تا از مهاجرت آنها جلوگیری شود.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول