اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان مطرح کرد

وجه تشابه مشروطه و انقلاب اسلامی/نبود رهبری واحد در مشروطیت، عامل انحراف آن بود

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان، وجود استبداد داخلی و عامل استبداد خارجی در کنار پدیده عقب‌ماندگی جامعه با شکل‌گیری بیداری جامعه را از جمله تشابهات بین دو انقلاب برشمرد و گفت: مردمی بودن، استبدادستیزی، استقلال‌طلبی، و عدالت، پیشرفت و آزادی از جمله آرمان‌های مشترک در انقلاب است.

وجه تشابه مشروطه و انقلاب  اسلامی/نبود رهبری واحد در مشروطیت، عامل انحراف آن بود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حسن مرادی پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران در سالن استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مشروطه موضوع و اتفاق بی‌نظیری در تاریخ معاصر بوده و جزو وقایعی بزرگ است که نقش آن در مسائل اقتصادی و اجتماعی فراگیر بود.

وی با بیان اینکه مشروطیت خاستگاه آذربایجان بود و سهم تبریز در این وقایع بسیار چشمگیر است، اضافه کرد: اگر تأثیر تبریز و آذربایجان را در تاریخ اندیشه ایرانی بنگریم، بخش قابل توجهی را در این منطقه خواهیم دید.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان افزود: دشمنان این جامعه به شدت در تلاش برای ایجاد خدشه در هویت ملی بوده، لذا شناخت این هویت بسیار ضرورت دارد و باید این شناخت در نسل‌های آینده پررنگ‌تر شود.

مرادی با  مقایسه بین انقلاب اسلامی و مشروطه همچنین تبیین چهار متغیر برای دو انقلاب گفت: روند اصلی که باعث شکل‌گیری رخداد انقلاب و مشروطه به عنوان متغیر‌ها بود، از یک منظر می‌توان بازیگرانی دانست که در صحنه سیاست و اجتماع بودند و در این میان باید مشخص شود که با چه اقداماتی این پدیده را ایجاد کردند.

وی توضیح داد: اینکه آرمان‌های مشترک، پیامدها و چالش‌های مشروطه چه تشابهات و تمایزاتی با انقلابی اسلامی دارد، خود یک مسئله بزرگ است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان، وجود استبداد داخلی و عامل استبداد خارجی در کنار پدیده عقب‌ماندگی جامعه با شکل‌گیری بیداری جامعه را از جمله تشابهات بین دو انقلاب برشمرد و گفت: مردمی بودن، استبدادستیزی، استقلال‌طلبی، و عدالت، پیشرفت و آزادی از جمله آرمان‌های مشترک در انقلاب است.

مرادی با تأکید به اینکه موضوعیت قانون در مشروطیت تفاوت جدی با انقلاب اسلامی ایران دارد، گفت: در دوره مشروطیت یکی از چالش‌ها، همان چالش رهبری است چراکه در آن دوران دچار گسست رهبری نهضت بودیم و این باعث فاصله تحلیلی میدانی برای هدایت حرکت ایجاد کرد و مقدمات اختلاف بین روحانیت را منجر شد.

وی ادامه داد: وجود وحدت و یکپارچگی در انقلاب اسلامی، ایجاد گسست در رهبری مردم را شاهد نبود ولی در مشروطیت به دلیل ضعف، موضوع نفوذ و استحاله دیده شد که این موضوع در انقلاب اسلامی به دلیل عنصر رهبری موفق، آن را به پیروزی رساند.

رئیس بسیج فرهنگیان خاطرنشان کرد: تفاوتی که در مشروطیت با انقلاب شاهد بودیم همان موضوع ابهام مرزبندی است، به طوری که مرزبندی‌ها در برخی موضوعات برای اقشار شفاف نبوده و همین عدم شکل‌گیری مرزبندی، باعث خدشه در هویت‌ها شد.

مرادی اضافه کرد: مسئله هویت ملی در انسجام نقش زیادی دارد، به طوری که انسجام در انقلاب اسلامی بسیار پررنگ بود.

وی با تأکید به عمق تأثیرات انقلاب اسلامی در لایه‌های زیاد گفت: این عمق تاثیر در مشروطیت مشاهده نمی‌شود.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان با بیان اینکه انقلاب اسلامی رکن مردمی و اسلامی بودن را دارد و جزو ارکان اساسی آن است، گفت:تمام نقاطی که در آن موفقیت حاصل شده، در قالب‌بندی و الگوهایی بوده که عقلانیت و عدالت را در اولویت قرار داده و باید هر جا با مشکل روبه رو بودیم از این دو اصل بهره گیریم.

انتهای پیام/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول