اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحرکات آمریکا در شمال سوریه برای اخلال در مذاکرات دمشق و «نیروهای دموکراتیک»

واشنگتن در تلاش است برای عدم تحقق هر گونه راه حل در شمال سوریه، سقف مطالبات کُردها با دمشق را افزایش دهد؛ هر چند نخستین اقدام آمریکا در این زمینه مانع‌تراشی در مسیر این مذاکرات است.

تحرکات آمریکا در شمال سوریه برای اخلال در مذاکرات دمشق و «نیروهای دموکراتیک»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دیدارها و مذاکراتی که اخیرا کُردهای سوریه با مسئولان دولتی این کشور داشته‌اند، ظاهرا به مذاق آمریکا خوش نیامده است.

روزنامه الاخبار در یادداشتی با عنوان «تحرک آمریکا در شمال سوریه برای مانع‌تراشی در گفت‌وگوی نیروهای دموکراتیک سوریه و دمشق» به این مسئله پرداخت و تأکید کرد که آمریکا از نفس این گفت‌وگوها رضایت ندارد.

برخی از اعضای «شورای سوریه دموکراتیک» (موسوم به مسد) که شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک به شمار می‌‎رود اخیرا با مسئولان دولتی سوریه دیدار کردند، ولی آمریکا در واقع با تحمیل هژمونی سیاسی و نظامی خود در شرق سوریه قصد دارد تصمیم نیروهای کُرد حاضر در این مناطق را تحت تأثیر قرار دهد.

مسد پس از این گفت‌وگوها شماری از کارمندان دولتی سوریه را در ساختمانهای مربوط به سدهای «فرات، بعث و تشرین» و بیمارستان ملی شهر «الطبقه» مستقر کرد و از تشکیل کمیته‌های پیگیر مذاکرات بر اساس «تمرکز زدایی» خبر داد.

نارضایتی آمریکایی‌ها از سفر غیر منتظره «ویلیام روباک» سفیر پیشن آمریکا در بحرین به شهر الطبقه و دیدار با شماری از شخصیتهای کُرد از جمله کسانی که با مسئولان دولتی سوریه دیدار کرده بودند، مشخص شد.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به نقل از آنچه آنان را منابع آگاه خواند، گزارش داد که روباک به کُردها گفته بود که به صورت رسمی از سمت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مسئول پرونده سوریه شده و از شهرها و شهرکهای واقع در شرق فرات دیدن خواهد کرد.

روباک در جریان این دیدار ضمن ابراز نگرانی در خصوص تحولات شمال سوریه ادعا کرده بود که ترامپ متعهد شده است نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف موسوم به ضد داعش که به رهبری آمریکا در سوریه حضور دارد، در شرق فرات باقی خواهند ماند.

سفیر پیشین واشنگتن در منامه همچنین ادعا کرد که آمریکا قصد ندارد نیروهای خود را از مناطقی خارج کند که نیروهای دموکراتیک سوریه در آن حضور دارند از جمله شهر الطبقه [در غرب استان رقه].

شهر الطبقه در 55 کیلومتری غرب استان رقه، تنها شهری است که در جنوب رود فرات تحت تسلط نیروهای دموکراتیک قرار دارد و نیروهای آمریکایی در این شهر پایگاه نظامی احداث کردند. روباک در جریان بازدید از این شهر، از این پایگاه دیدن کردند.

همزمان با سفر روباک به این منطقه، گروه موسوم به «کلاه سفیدها» که بارها روابط آنان با گروههای تروریستی حاضر در سوریه برملا شده است، اعلام کرد که نخستین دفتر خود را در مناطق تحت تسلط نیروهای دموکرایک در شهر «معبده» واقع در شمال شرق با حمایت لندن تأسیس کرده است.

به گزارش الاخبار، برآورد اولیه فرماندهان نیروهای کُرد از جزئیات گفت‌وگو با دولت سوریه این است که هنوز دمشق رضایت کافی ندارد و الهام احمد رئیس اجرایی مسد اعلام کرد که «دولت سوریه هیچ ضمانتی نداده»  و آنان نیز در چارچوب مذاکرات کنونی «هیچ منطقه‌ای را به ارتش سوریه تحویل نداده‌اند».

بنا بر این گزارش، واشنگتن در تلاش است که که از برگه شمال سوریه استفاده کند و کُردها را سوق دهد که سقف مطالبات خود از دولت سوریه را بالا ببرند و ظاهرا با اشاره به تداوم حضور خود در سوریه، قصد دارد به روسیه اعمال فشار و معادله خروج ایران از سوریه در مقابل خروج نیروهای ائتلاف از شمال و شرق سوریه را تحمیل کند.

منابعی که در جریان مذاکرات کُردها با دمشق قرار دارند اما به الاخبار اعلام کردند که این اقدامات آمریکا تقریبا عادی است.
منابعی از رهبران مسد نیز در این زمینه ادعا کردند که آمریکا هر چند از نظر نظامی از آنان حمایت می‌کند ولی در بسیاری از موارد در روند سیاسی آنان مداخله ندارد.

انتهای پیام/ص

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول