اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

رئیس اتاق ایران:

نقشه راه اقتصاد نداریم/ پیشنهاد سود ۴.۵ درصد برای ارزهای خانگی

رئیس اتاق بازرگانی ایران در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار گفت: مشکل اقتصاد کشور این است که نقشه راه درستی وجود ندارد و اتاق بازرگانی قبلاً پیشنهاد داده که برای مشارکت ارزهای خانگی در اقتصاد باید بانک‌ها ۴.۵ درصد سود به آن بدهند.

نقشه راه اقتصاد نداریم/ پیشنهاد سود ۴.۵ درصد برای ارزهای خانگی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران امروز در مراسمی که به مناسبت روز خبرنگار در محل اتاق ایران برگزار شده بود، گفت: از قبل از انقلاب اسلامی تاکنون یک دید اشتباه نسبت به اقتصاد کشور وجود دارد و آن مشکل اساسی این است که علی‌رغم تأکید مقام معظم رهبری، هنوز نقشه راه شفافی برای اقتصاد کشور وجود ندارد. یعنی هدف مشخصی در اقتصاد نداریم. 

وی افزود: بسیاری از ابزارهای اقتصاد مانند نرخ ارز، مالیات، بیمه و نرخ سود که جزء ابزارهای اقتصاد هستند، متأسفانه به عنوان هدف تلقی شده‌اند و با این نگاه ابزاری به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به جلسه اخیر مقام معظم رهبری با دولت گفت: مقام معظم رهبری دوباره تأکید کردند دولت باید نقشه راه اقتصادی داشته باشد و به نظر من اگر امروز نتوانیم بخش مولد اقتصاد را برای بخش خصوصی جذاب کنیم، کلاه ما پس معرکه است.

شافعی تأکید کرد: نقدینگی جامعه مرتب به سمت کارهای غیرمولد می‌رود و دولت می‌خواهد به زعم خود از تولید حمایت کند، اما موفق نشده است.

وی گفت: اخیراً روزنامه‌ای مربوط به سال ۷۴ پیدا کردم که در آن زمان هم سخنانی در مورد اقتصاد گفته بودم که وقتی که نگاه می‌کنم، مسائل اقتصادی آن روز (۲۳ سال قبل) دقیقاً مانند امروز است و این نشان می‌دهد، تغییری در اقتصاد صورت نگرفته است و به عبارتی دیگر تصمیمات اقتصادی در کشور عمدتاً مقطعی و کوتاه‌مدت است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اقتصاد با راه‌حل‌های وصله پینه‌ای به سامان نمی‌رسد و تا نقشه راه درست و حسابی تهیه نشود، در اقتصاد موفق نخواهیم شد.

شافعی گفت: برخی کشورها برای نجات اقتصاد خود برنامه‌های ۱۰ ساله و ۵ ساله تهیه می‌کنند، اما در کشور ما برنامه نقشه راه وجود ندارد. 

وی تأکید کرد: برای اقتصاد یک نهاد فراقوه‌ای نیاز است که افسار اقتصاد را به دست بگیرد و هر تصمیمی که گرفت، قابل اجرا باشد و در بیانیه امروز اقتصادانان در بند دوم این مسئله عنوان شده است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به اینکه اتاق ایران به عنوان مشاور حاکمیت و سه قوه کشور قلمداد می‌شود، گفت: ما قبلاً هم نامه‌ای منتشر کرده‌ایم و راه‌حل‌هایی برای اقتصاد عنوان کرده‌ایم، از جمله اینکه برای مشارکت دادن ارز و دلار خارجی که ارز خانگی در دست مردم که اصطلاحاً به عنوان ارز خانگی نامیده می‌شود، پیشنهاد کرده‌ایم، بانک‌ها با نرخ ۴.۵ درصد سود این ارزها را جمع‌آوری کرده و آن را با نرخ ۶ درصد به تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات پیشرفته تسهیلات بدهند، اما این پیشنهاد قبلاً به بانک مرکزی ارائه شد، هرچه تلاش کردیم آنها نپذیرفتند، اما خوشبختانه امروزه این پیشنهاد در بسته سیاستی رئیس‌کل جدید بانک مرکزی مشاهده می‌شود.

شافعی گفت: آن روز مقامات بانک مرکزی بهانه آوردند که شورای فقهی پرداخت سود به سپرده ارزی مردم را نپذیرفته، اما ظاهراً این امر درست نبوده و امروز مشخص شد نامه‌ای که قبلاً به رئیس‌جمهور نوشتیم، همان پیشنهاد در بسته سیاستی دیده می‌شود.

وی تأکید کرد: برای حل مشکلات اقتصادی باید انسجام وجود داشته باشد و اینکه گفته می‌شود انسجام در بخش خصوصی وجود ندارد درست است، اما در اتاق بازرگانی هم تفاوت دیدگاه وجود دارد. عده‌ای می‌گویند نرخ ارز باید بالا رود و عده‌ای می‌گویند این نرخ باید کم شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: برای حل مشکلات فضای کسب و کار باید انسجام و یک‌صدایی وجود داشته باشد.

شافعی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد درخواست خبرنگاران برای تقویت منابع صندوق قرض‌الحسنه کرامت خبرنگاران گفت: قول می‌دهیم درصد قابل توجهی از منابع تودیعی اتاق برای این صندوق افزایش یابد تا تسهیلات قرض‌الحسنه برای گره‌گشایی از کار خبرنگاران ارائه شود.

وی در مورد درخواست برخی خبرنگاران برای کارگاه‌های آموزشی گفت: ما آماده‌ایم به هر شیوه‌ای و با هر قیمتی آموزش خبرنگاران را دنبال کنیم چون معتقدیم این یک کار اساسی است و باید کدهای حرفه‌ای کسب و کار به خبرنگاران آموزش داده شود تا منافع ملی بیشتر لحاظ شود. 

در این مراسم حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق ایران نیز گفت: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق ایران برگزار می‌شود، اما برخی خبرنگاران به جای اینکه دستور جلسات شورا را پیگیری کنند، دنبال سوال‌های حاشیه‌ای و مسائل روز از مقامات دولتی هستند و گاهی موضوعات مهم مغفول واقع می‌شود.

نایب رئیس اتاق ایران افزود: به عنوان مثال از سال ۹۵ بر اساس تعهدی که در معاهده پاریس ارائه کرده بودیم باید ۷۵۰۰ مگاوات برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه برق خورشیدی تولید می‌کردیم که در حال حاضر فقط ۲۰۰ مگاوات برق خورشیدی در کشور داریم. اگر این رقم تولید می‌شد، امسال دچار خاموشی برق نبودیم و این مسائل مهم باید توسط خبرنگاران دنبال شود. 

سلاح‌ورزی اضافه کرد: مسئله دیگر که در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بحث شد اما خبرنگاران دنبال نکردند، اختلاف بین وزارت نیرو و نفت بود که قرار بود وزارت نیرو برق تولیدی نیروگاه‌های کوچک را بخرد و در عوض وزارت نیرو گاز آنها را تأمین کند که نه وزارت نیرو برق آنها را خریده بود و نه وزارت نفت به آنها گاز داده بود و اعلام می‌شد بودجه کافی از طریق سازمان برنامه و بودجه در اختیار آنها نیست و این مسئله ملی باید توسط خبرنگاران دنبال شود چون به نفع تولید کشور است. 

همچنین در این مراسم محمد رضا عرب مدیر روابط عمومی اتاق ایران گفت: ما باید صدای بخش خصوصی را به گوش مردم   و مسئولان برسانیم. سال قبل ۱۱ هزار مورد خبر و گزارش در موضوع اتاق بازرگانی در رسانه‌ها منترش شد. 

همچنین خانم بنی‌هاشمی پژوهشگر رسانه در این مراسم گفت: یکی از وظایف اتاق بازرگانی مشاوره دادن به حاکمیت است و خبرنگاران باید صدای بخش خصوصی را که می‌گوید فضای کسب و کار را بهتر کنید به گوش مسئولان برسانند و به آنها بگویند اگر بخش خصوصی درآمد بیشتر داشته باشد، بنابراین مالیات بیشتری هم به دولت می‌دهند و منافع کشور بیشتر تأمین می‌شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول