اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از گلایه‌های مردم گزارش می‌دهد

تور گردشگری سگ‌ها در پرند/ وقتی کسی به فکر مهرنشینان نیست+عکس

وجود ده‌ها قلاده سگ به صورت گله‌ای هر روز در سطح معابر عمومی پرند به معضلی برای ساکنان ای شهر تبدیل شده است؛ گویا که به گردشگری در سطح شهر می پردازند و شهرداری و شرکت عمران پرند اقدام جدی برای رفع آن نمی‌کنند.

تور گردشگری سگ‌ها در پرند/ وقتی کسی به فکر مهرنشینان نیست+عکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس استان تهران از پرند، شهروندان پرندی در حالی دومین ماه فصل تابستان را سپری می‌کنند که صدها قلاده سگ به‌صورت گله‌ای هرروز در سطح معابر عمومی شهر پرسه می‌زنند، موضوعی که ماه‌ها است به‌عنوان یک معضل روزمره در پرند تبدیل‌شده است حتی برخی از شهروندان نسبت به بی‌تفاوتی نهادهای مسؤول در این زمینه،  تصمیم به مهاجرت معکوس از پایتخت مسکن مهر ایران را گرفته‌اند چراکه قُلدری سگ‌های ولگرد در پرند تمامی ندارد .

در ماه‌های گذشته شهرداری پرند سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری و در منطقه‌ای ویژه در رباط‌کریم پناه داد؛ آن‌گونه که سید کاظم آشتیانی شهردار پرند گزارش داد در طی چهار ماه بیش از هزار قلاده سگ ولگرد از سطح شهر پرند جمع‌آوری‌شده است. اما روند افزایش زاد و ولد این حیوان و هم‌جواری با بیابان‌های ساوه، قم و رودخانه شور باعث شده است تا سیمای شهر پرند بار دیگر تبدیل به محلی برای جولان سگ‌های ولگرد تبدیل شود و مردم شاهد قُلدری دسته‌های بزرگ سگ‌ها در پارک‌ها، بولوارها،  فضای سبز  مقابل مهدکودک‌ها، مدارس و برج‌های مسکونی خود باشند.

 

سگ‌هایی که برخی از ساکنان فازهای مهر نشین معتقدند، نیسان‌های آبی‌رنگ اقدام به تخلیه گله‌های سگ در این بخش از پرند می‌کنند. سگ‌هایی که این خودروها از دیگر مناطق جنوب غربی تهران جمع‌آوری و در حاشیه رودخانه شور و بیابان‌های اطراف فازهای مهر نشین پرند رهاسازی می‌کنند.

تور گردشگری سگ‌های ولگرد در پرند

گزارش‌های میدانی خبرنگار فارس در پرند حاکی از آن است که سگ‌های بی‌پناه مناطقی از جنوب غرب تهران همچون ری، رباط‌کریم، شهریار و حتی کرج در حاشیه رودخانه شور رهاسازی می‌شوند و افرادی که متولی جمع‌کردن این سگ‌ها در پرند هستند این سیکل گردش سگ‌ها را در دیگر مناطق ادامه می‌دهند به‌نوعی این سگ‌ها به‌صورت گله‌ای در مناطق مختلف جنوب تهران به گردشگری می‌پردازند و افرادی که آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند برای هر سگ مبلغ قابل‌توجهی دریافت می‌کنند.

 

این پول‌ها که از سوی شهرداری‌ها پرداخت می‌شود موجب رونق جمع‌آوری و رهاسازی این حیوانات و ایجاد نوعی شغل در جنوب غرب تهران شده است جمع‌آوری که بیشتر برای سگ‌ها را به صنعت توریسم و گردشگری سوق داده است تا پناه دادن و سروسامان یافتن آن‌ها.

یکی از ساکنین فاز شش پرند با گله‌مندی از تعطیلی برخی پروژه‌های عمرانی در این فاز و جولان سگ‌های ولگرد، به خبرنگار فارس، گفت: تعطیلی پروژه‌های مسکن منجر شده است که سیما و چهره نامطلوبی را هرروزه در فازهای مهر نشین شاهد باشیم به‌خصوص که جولان سگ‌های ولگرد و برخی افراد معتاد در داخل چنین پروژه‌هایی ناامنی را نیز به وجود آورده است. افزایش سگ‌های ولگرد و بی‌پناه  واقعاً آسایش مهرنشینان  را گرفته است؛ شهر نظافت و رسیدگی نمی‌شود.  این شهر مسؤولینی از جنس فاز ۶ می‌خواهد کسی که درد این مردم را حس کند .

بی‌برقی را می‌توان ساعتی تحمل کرد ولی جولان سگ‌های ناقل بیماری را نه

یکی دیگر از ساکنین مهر نشین فاز6، در این خصوص، می‌افزاید: ما در پروژه اینتا پارس زندگی می‌کنیم، گذشته از مزاحمت‌های سگ‌های ولگرد، نبود امکانات تفریحی و خیابان‌های خاکی هم مزید بر علت شده است. چند روزی است حشرات موذی باعث سلب آسایش ما شده‌اند نهادهای مسئول و مراکز بهداشتی لطفاً جهت سم‌پاشی اقدامی جدی در فازهای مهر نشین انجام دهند.

اما یکی از مهرنشینان فاز 5 (شهرک آفتاب) به فارس می‌گوید: سگ‌ها دیگر دارند خطرساز می‌شوند، البته سوای مزاحمت‌ها، پارس‌های وحشتناک در نیمه‌های شب، موجب سلب استراحت مهرنشینان می‌شود و کثیفی  و مدفوع آن‌ها داخل فضای سبز و پارک‌های محلی خطرات بهداشتی برای ساکنان به همراه دارد.

این شهروند پرندی اضافه کرد: همین دیشب ساعت 12 بود که برای همراهی مهمانم به جلوی در ساختمان آمدم ولی چند سگ جلوی ساختمان بودند که به ‌محض بیرون آمدن ما شروع به پارس کردند و به سمت ما ‌آمدند. ما نیز مجبوراً نیم ساعتی پشت درب برج منتظر ماندیم تا اینکه سگ‌ها رفتند.

وی ادامه داد: البته این را نیز یادآور شوم که من بچه کوچک دارم که شب‌ها به خاطر پارس‌های وحشتناک و دعوای سگ‌های از ترس دیگر قادر به تنها خوابیدن نیست و بعضی وقت‌ها با صدای سگ‌ها از خواب با وحشت بیدار می‌شود. این‌طوری پیش رود مجبوریم پرند را ترک کنیم. ما علاوه بر اینکه از خدمات و زیرساخت‌های اولیه همچون پارک‌ها و مراکز تفریحی برخوردار نیستیم باید وجود سگ‌های ولگرد و بیماری که معلوم نیست چرا این‌قدر مورد بی‌توجهی قرار گرفتند را هم تحمل‌کنیم.

شاید بتوان بی‌برقی یا بی‌آبی را تحمل کرد ولی وجود چنین موجوداتی که ازنظر بهداشتی در این فصول گرم سال منشأ برخی بیماری‌ها می‌شوند دیگر تحمل‌کردنی نیست و ما اواخر مهرماه از پرند می‌رویم.

ایجاد کمپ ویژه سگ‌های ولگرد در پرند

البته شرکت عمران پرند در ماه اخیر اقدام به ایجاد کمپ سگ‌های ولگرد در فاز 4 پرند کرد ولی هنوز به بهره‌برداری جدی نرسیده است.

موضوعی که محمد نجاری مدیر خدمات شهری شرکت عمران پرند در شهرک آفتاب پرند، به خبرنگار فارس، گفت: اقدامات اولیه برای جمع‌کردن سگ‌های بی‌پناه صورت گرفته است و مشاوران پزشکی هم از سوی شرکت عمران جذب‌شده و به دنبال برنامه‌هایی برای پناه دادن این سگ‌های ولگرد هستیم و تلاش می‌کنیم تا آرامش را به مردم هدیه کنیم. ما تلاش بیشتری خواهیم کرد تا مردم بیشتر آسایش داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه چرا نظارتی بر رهاسازی سگ‌های ولگرد در پرند وجود ندارد، گفت: نظارت و ورود دستگاه‌های مرتبط به موضوع رها سازی سگ‌های سایر شهرستان‌ها در پرند را درخواست خواهیم کرد.

 

مدیر خدمات شهری عمران در شهرک آفتاب، تصریح کرد: ما نیازمند همراهی و همکاری شهروندان پرندی هستیم. برخی برنامه‌ها مستلزم زمان است و مدیریت خدمات شهری با اولویت بندی برنامه‌ها نهایت همکاری را در این زمینه‌ها با مهرنشینان خواهد داشت.

محل نگهداری سگ‌های ولگرد پرند در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع دارای ساختمان کلینیک دامپزشکی جهت جراحی و عقیم‌سازی، اتاق نگهبانی، اتاق شست‌وشو، قرنطینه، دیوارکشی، فنس کشی داخل محوطه جهت بازدید عموم و سالن جلسات برای مؤسسه حمایت از این حیوانات است که می‌تواند تا 500 قلاده سگ را نگهداری و ساماندهی نماید. این کمپ قرار بود پس از آماده‌سازی به شهرداری پرند واگذار شود اما شهرداری به بهانه اینکه فازهای مهر نشین تحویل شهرداری نیست از پذیرفتن آن امتناع ورزید. مهرنشینان پرندی همچنان منتظر اقدام جدی در این زمینه از سوی شرکت عمران برای جمع‌آوری سگ‌های بی‌پناه هستند.

گزارش از روح‌الله فرقانی

انتهای پیام / 67046

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول