اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

فارس گزارش می‌دهد

خدمت بی‌مزد و منت/ وقتی جهادگران لبخند را بر لبان محرومین می‌نشانند

برایش فرقی ندارد چه غذایی بخورد و چه لباسی بپوشد، برایش فرقی ندارد سقفی بالای سر دارد یا نه، آفتاب سوزان و سرمای جان‌کاه کویر برایش فرقی ندارد و به تنها چیزی که می‌اندیشد خدمت به مردم محروم است.

 خدمت بی‌مزد و منت/ وقتی جهادگران لبخند را بر لبان محرومین می‌نشانند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، گرچه سالیانی است که جنگ پایان یافته اما جهاد همچنان باقی است و جوانانی هم‌چون قهرمانان عرصه دفاع مقدس، اکنون حاملان بیرقی شده‌اند که نشان زیبای «جهاد» بر آن نقش بسته است، جهادگران امروز هم مانند رزمندگان آن روز، در ازای وقت و توانی که صرف خدمت به خلق می‌کنند مزد نمی‌طلبند که بالعکس، دارایی اندک خود را نیز صرف محرومین می‌کنند.

تجربه را نمی‌توان بر روی رختخواب نرم به دست آورد و باید برای کسب تجربه سختی کشید و آنچه که مسلم است دیدن محرومین و تلاش برای رفع این محرومیت‌ها است که می‌تواند سبب پختگی هرچه بیشتر جهادگران شود.

یک جهادگر وقتی می‌خواهد به اردوی جهادی برود از دنیا، خوراک خوب، لباس خوب و روزهای خوشی که در کنار خانواده دارد دل می‌کند، رنج سفر را به جان می‌خرد تا تحفه لبخند را بر لبان کودکان، پیرمردان و پیرزنانی که روزگار بر تارکشان مُهر محرومیت نگاشته حک کند.

و چه زیباست آهنگ جهاد...

می‌توان به تفاوت‌های زندگی شهری و جهادی پرداخت؛ در زندگی شهری انسان تنها به خود فکر می‌کند به کم و کاستی‌ها، به خوشی‌ها، استراحت و تفریحات کافی و غیره اما در زندگی جهادی به تنها کسی که انسان فکر نمی‌کند خودش است، برایش فرقی ندارد چه غذایی بخورد و چه لباسی بپوشد، برایش فرقی ندارد سقفی بالای سر دارد یا نه، آفتاب سوزان و سرمای جان‌کاه کویر برایش فرقی ندارد و به تنها چیزی که می‌اندیشد خدمت به مردم محروم است.

یکی از اهداف مهم برگزاری اردوهای جهادی  بر پایه سازندگی استوار شده که این سازندگی از خودسازی درونی افراد آغاز و به سازندگی در مناطق محروم خلاصه می‌شود و به طور حتم می‌توان اردوهای جهادی را فرصتی طلایی برای خودسازی دانشجویان و جوانانی دانست که با حضور در این اردوها از نزدیک پای درد و دل مردم می‌نشینند و آن‌ها را  لمس می‌کنند و با دید واقع‌بینانه از مسائل و مشکلات مردم این مناطق آگاه و در راستای انتقال آن به مسؤولان تلاش می‌کنند.

به منظور بازدید از اردوی جهادی دندان‌پزشکی که هفت روزی است عازم سه‌قلعه سرایان شدند تا خدماتی را در حوزه دندان‌پزشکی به مردم این شهر ارائه دهند می‌رویم تا از نزدیک با فعالیت‌های این گروه جهادی آشنا شویم.

محوطه داخل سالن شلوغ و بیماران جهت درمان در انتظار به سر می‌برند، به هر کدام از اتاق‌ها که سر می‌زنی چندین مریض بر روی تخت خوابیده و تحت درمان هستند؛ نگاه به چهره‌هایشان که می‌کنی خوشحالی موج می‌زند و دعاگوی جهادگران هستند.

دعای خیر بدرقه راه جهادگران

آقای میرزایی یکی از شهروندان سه‌قلعه که جهت مداوای دندانش به مرکز بهداشت مراجعه کرده ضمن دعای خیر برای جهادگران گروه دندان‌پزشکی، می‌گوید: چند روزی است که درد دندان امانم را بریده به طوری که توان کار کردن را از من گرفته است، جهت مداوای دندانم به شهرستان سرایان رفتم و هزینه‌ای که برای دندانم در نظر گرفتند 600 هزار تومان بود ولی به دلیل اینکه این پول را نداشتم به سه قلعه بازگشتم.

وی ادامه می‌دهد: دیگر درد دندان طاقتی برایم نگذاشت و با توجه به اینکه روکش دندانم سالم بود و دکتر گفت حیف است کشیده شود به قصد کشیدن دندان راهی سرایان شدم، در بیمارستان سرایان یکی از پرستاران می‌گفت چند روز آینده یک گروه دندان‌پزشکی به شهرستان سه قلعه می‌آیند، زمانی که این سخن را شنیدم جهت پرس‌و جو به شخص مورد نظر مراجعه کردم و اطلاعات مورد نظر را کسب کردم و راهی سه‌قلعه شدم.

میرزایی با اعلام اینکه هم‌اکنون عصب کشی دندانم تمام شده و فقط پر کردن مانده است، اظهار می‌کند: دعا می‌کنم هر چه از خدا می‌خواهند به آن‌ها عطا کند زیرا با این وضعیت اقتصادی و گرانی تجهیزات دندان‌پزشکی کمتر کسی این کارها را به صورت رایگان برای مردم انجام می‌دهد.

در همین حین صدای پسر جوانی به گوش می‌رسد، فاطمه علی‌آبادی، صدای جوان در سالن می‌پیچد، از اتاق بیرون می‌آیم و با دختر هشت ساله‌ای روبرو می‌شوم که چادر مادر را گرفته و می‌کشد و می‌گوید؛ «مامان من می‌ترسم، خیلی درد داره، دندونم درد نمی‌کنه بیا بریم» در همین حین دکتر جوانی با خوشرویی ضمن دلداری دادن کودک او را به اتاق دعوت می‌کند.

دقایقی بعد فاطمه به همراه دکتر جوان از اتاق بیرون می‌آید و از او می‌پرسم درد داشت؟ که در جوابم با لهجه شیرین و کودکانه‌اش گفت: نه، خانم دکتر به قدری آرام دندانم را کشید که هیچ دردی را حس نکردم، خانم دکتر به من قول داد که آرام و بدون درد دندانم را می‌کشد و به قولش هم عمل کرد.

خدمت بی‌منت به مردم

بر روی صندلی نشسته و کاغذی در دست دارد، هرازگاهی سخنانی زیر لب زمزمه می‌کند کنارش می‌نشینم کمی خود را جابجا می‌کند و با خوشرویی جوابم را می‌دهد، بعد از احوالپرسی کوتاه مادر می‌گوید: سال گذشته جهت مداوای دو دندانم به یکی از مراکز دندان‌پزشکی بیرجند مراجعه کردم تمام دارایی و پس‌انداز سالانه‌ام را برای دو دندان هزینه کردم.

وی با اشاره به اینکه به یک سال نکشید مواد داخل دندانم خالی شد، اضافه کرد: امسال دیگر نه درآمدی داشتم و نه توان پرداخت هزینه‌های بالای دندان‌پزشکی، به همین دلیل یکی از دندان‌هایم را کشیدم و اکنون نیز آمده‌ام که اگر دندانم قابل پر کردن است انجام دهند وگرنه این را هم بکشم.

مادر که برای اولین بار با گروه جهادی دندان‌پزشکی آشنا شده بود و از نزدیک خدمات این گروه را مشاهده می‌کرد از خدمات این گروه در منطقه محروم سرایان قدردانی کرد و افزود: هیچ کاری از دستمان برنمی‌آید و نمی‌توانیم زحمات این جوانان را توصیف کنیم چرا که با تمام وجود از جان و زندگی خود مایه می‌گذارند و این برای ما بسیار لذت‌بخش است.

برای خودسازی آمده‌ام

یکی از اعضای تیم دندانپزشکی سبط اکبر(ع) نیز که برای اولین بار در منطقه سرایان حضور یافته مهم‌ترین دلیل حضور خود را خودسازی دانست و گفت: از دوستانم در مورد اردوهای جهادی و تأثیرات بعد از آن زیاد شنیده بودم ولی تا به حال آن را درک نکرده بودم و اکنون که خود در این مناطق حاضر شدم معنی واقعی خدمت کردن به هم‌نوع را فهمیدم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دوست داری برای سال‌های آتی هم در این اردو شرکت کنی با لبخندی که بر لبانش نقش بسته بود با قاطعیت پاسخ داد حتماً؛ زیرا مهم‌ترین ویژگی یک اردوی جهادی کار برای خدا است و قطعاً خدا را در این مناطق محروم پر رنگ‌تر می‌توان یافت.

محمد یکی دیگر ار اعضای گروه جهادی سبط اکبر است که طی چهار سال متوالی در مناطق محروم خراسان‌جنوبی و سایر مناطق کشور حضور داشته است؛ با او به گفت‌و گو می‌نشینیم و خاطراتش را بازگو می‌کنیم.

عشق در خدمت به خلق خدا موج می‌زند

وی صمیمیت، همدلی و رفاقت جهادگران در مناطق دورافتاده و محروم را تحسین کرد و گفت: طی چند سالی که سعادت حضور در گروه‌های جهادی را داشتم آموخته‌های زیادی را کسب کردم و توانستم از آن‌ها درس بگیرم.

این دانشجوی جهادگر عشق را در خدمت به خلق خدا و رفع مشکلات آن‌ها دانست و عنوان کرد: اروی جهادی فرصتی برای خودشناسی است و دانشجویان در این فرصت به وجود آمده می‌توانند با حضور خود در مناطق محروم خود را شناخته و صبر و تحمل خود را ارزیابی کنند.

وی شیرین‌ترین خاطره حضور خود در مناطق محروم را نشاندن لبخند بر صورت روستاییان اعلام کرد و گفت: اوایل فعالیت این گروه جهادی در زمینه ساخت‌و ساز و مسائل عمرانی بود، به روستاهایی می‌رفتیم که حتی از کم‌ترین امکانات اولیه بهداشتی محروم بودند، در بسیاری از موارد زمانی که روستاییان همت و تلاش جهادگران را می‌دیدند خودشان نیز آستین همت بالا می‌زدند و ما را همراهی می‌کردند.

پیش‌بینی خدمت‌رسانی به 800 نفر

 پارسا رزوایی مسؤول گروه جهادی سبط اکبر(ع) با بیان اینکه این گروه جهادی از 15 مردادماه در منطقه مستقر و تا 24 مردادماه در این منطقه مشغول به خدمت‌رسانی خواهد بود، اظهار داشت: تاکنون بیش از 700 نفر ویزیت و به بیش از 350 نفر خدمت‌رسانی شده است.

وی با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود تا پایان فعالیت این گروه جهادی در منطقه بیش از یک هزار نفر ویزیت و به بیش از 800 نفر خدمت‌رسانی شود، مطرح کرد: این گروه جهادی متشکل از 25 نفر است که خدماتی در حوزه‌های عصب‌کشی، ترمیم، اطفال، جراحی و جرم‌گیری را  ارائه می‌دهد.

وی با یادآوری اینکه گروه جهادی سبط اکبر(ع) هفدهمین بار است که به خراسان‌جنوبی سفر می‌کند، بیان داشت: پروژه‌های قبلی این گروه در حوزه‌های آبرسانی، ساخت خانه و فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی بوده است.

اعزام 220 گروه جهادی به مناطق محروم

مهدی هنری رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: طبق برنامه پیش‌بینی شده در ایام تابستان امسال بیش از سه هزار و 200 نفر در قالب 220 گروه جهادی به مناطق محروم خراسان‌جنوبی اعزام می‌شوند.

وی با اعلام اینکه از ابتدای تابستان تاکنون نزدیک به یک هزار و 700 نفر جهت خدمت‌رسانی به مناطق محروم استان اعزام شدند، بیان داشت: همچنین برنامه گروه‌های جهادی بومی استان نیز در مناطق هدف مشخص شده و طی این ایام مشغول به خدمت‌رسانی هستند.

گروه‌های جهادی محله‌محور تشکیل می‌شوند

رئیس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی یکی دیگر از برنامه‌های بسیج سازندگی را تشکیل گروه‌های جهادی محله‌محور اعلام کرد و گفت: این گروه‌ها در پایگاه بسیج محلات در غالب گروه‌های پنج یا شش نفره تشکیل و به جامعه هدف که محله مدنظر است در حیطه‌های مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند.

هنری مطرح کرد: برنامه سازمان بسیج سازندگی این است که گروه‌های جهادی محله‌محور را در اولویت اول خود قرار دهند و راه‌اندازی کنند لذا ظرف یک ماه آینده زمینه شکل‌گیری این گروه‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه گروه‌های جهادی پزشکی اکثراً در مناطق مرزی حضور می‌یافتند، اضافه کرد: درخواست‌های زیادی از مابقی شهرستان‌ها مطرح می‌شد لذا در همین راستا گروه جهادی سبط اکبر(ع) جهت خدمت‌رسانی به مردم سه قلعه سرایان در این نقطه مستقر شدند.

این حرکات جهادی تلنگری به مسؤولان و دولتمردان نیز می‌تواند باشد و نشان می‌دهد که می‌توان حتی با حداقل‌ها سازندگی داشت و به محرومان خدمت کرد.

امام خمینی(ره) فرمودند: «آنچه مهم است این است که آن قشر مستضعف بیشتر مورد نظر باشد» و در جایی ‏دیگر می‌فرمایند: « خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسؤولین کشور ما، پشت کردن به دفاع از محرومین و ‏روآوردن به حمایت از سرمایه‌دارها گردد».

انتهای پیام/69039/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول