اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ساز و دهل، نغمه‌ای آشنا و آمیخته با رسوم ماندگار ایلامیان

سازو دهل نوایی که از دل تاریخ فرهنگ این مرز و بوم شنیده می‌شود و همراه به عنوان یکی از سنت‌ها در مراسمات به آن توجه و عنایت خاصی شده است.

ساز و دهل، نغمه‌ای آشنا و آمیخته با رسوم ماندگار ایلامیان

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، سازو دهل نوایی که از دل تاریخ فرهنگ این مرز و بوم شنیده می‌شود و همراه به عنوان یکی از سنت‌ها در مراسمات به آن توجه و عنایت خاصی شده است.

ساز و دهل نغمه‌ای آشنا و آمیخته با رسوم ماندگار ایلامیان بوده که از سالیان طولانی و مدید در فرهنگ این دیار پر افتخار حضوری گرم و آمیخته با مهر و محبت داشته است و مردم این دیار از آن در مراسمات مختلف شادی و غم استفاده می‌کنند.

یکی از نوازندگان قدیمی این ساز می‌گوید: 42 سال است که ساز می‌زنم و از این کار خود بسیار راضی و خرسندم چون هیچ چیزی مانند ساز زدن مرا به آرامش نمی‌رساند.

اکبر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: جد بر جد ما هنرمند بوده و به این کار اشتغال داشته و همواره در مراسمات شاد مردم شرکت کرده و لحظات شادی را برای آنان به ارمغان می‌آوریم.

وی ادامه داد: شاد کردن مردم مهم‌ترین وظیفه ما بوده که به آن افتخار کرده و در این راه هرچه در توان داشته باشم دریغ نکرده و مردم را شاد می‌کنم.

این هنرمند اضافه کرد: شاد دیدن مردم برای ما خوشایند بوده و بعید می‌دانم کاری به این اندازه جالب باشد. ساز و دهل یک سنت قدیمی بوده که از گذشتگان ایلامیان به جای مانده و با گذشت سالیان سال هنوز هم طرفداران منحصر به فردی دارد.

یکی دیگر از نوازندگان ساز و دهل می‌گوید: مردم این دیار در مراسمات مختلف شاد و حتی غم از این ساز استفاده می‌کنند.

مراد امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: با ساز و دهل می‌توان در هر دو مراسم شادی و غم شرکت کرد و با نواختن موسیقای خاص هر مراسم در غم و شادی مردم شریک بود.

وی ادامه داد: ساز و دهل قدمت دیرینه‌ای در استان ایلام داشته و مردم این دیار نسل اندر نسل با این ساز آشنایی کامل دارند.

کارشناس فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در این باره گفت: ساز و دهل یکی از سازهای کوبه‌ای بوده که به همراه سورنا در مراسم شادی نواخته می‌شود.

طهماسبی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت:  در کشورهای خاورمیانه به ویژه ایران از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هم اکنون در بسیاری از مراسمات شادی از این ساز قدیمی استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ع

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول