اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

روستاآزاد در گفت‌وگو بافارس:

پرتاب ماهواره جرأت می‌خواهد / برخی مدیران دولتی چنین جرأتی را ندارند

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه پرتاب ماهواره به فضا جرأت می‌خواهد، گفت: پرتاب ماهواره، اظهار قدرت یک کشور است و کسی ابراز قدرت می‌کند که عزت‌مدار باشد.

 پرتاب ماهواره جرأت می‌خواهد / برخی مدیران دولتی چنین جرأتی را ندارند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،  پیشرفت علمی ایران از دیرباز محور علم دنیا بوده و نام ابن سیناها و ابوریحان بیرونی‌ها بر سر زبان‌هاست. دانشمندان کشورمان در علم بخصوص در علم فضایی توان بالقوه‌ای دارند و در فضایی کاملا علمی و بدون ملاحظات سیاسی می‌توانند این توان را به فعل تبدیل کنند.

بخصوص در این مقطع که کشور بیش از هر زمان دیگری به تولید داخل و خودکفایی نیاز دارد جوانان کشور می‌توانند با کمی حمایت کاری کنند کارستان و بازار داخلی و حتی خارجی را از آن تولیدات خودی کنند.

اما این مهم علاوه بر حمایت نیاز به باور دارد، جوانان کشورمان می‌خواهند که مسوولان باورشان کنند تا آنچه در چنته دارند را به معرض نمایش بگذارند.

سالیان پیش همین جوانان ایرانی ماهواره‌هایی می‌ساختند و پرتاب این ماهواره‌ها پیشرفت علمی کشور و افتخار و غرور را برای ملت ایران به همراه داشت ولی چند سالی است از پرتاب ماهواره خبری نشنیده‌ایم.

رضا روستاآزاد یکی از دانشمندان کشور است که اتفاقا در زمان ریاستش در دانشگاه صنعتی شریف ماهواره‌ای با عنوان «شریف‌ست» به سازمان فضایی تحویل شد.

روستاآزاد با حضور در خبرگزاری فارس، درباره اینکه چرا پس از آن زمان، دیگر خبر ساخت ماهواره را از دانشگاه‌ها نشنیدیم صحبت کرد.

وی در این نشست تاکید کرد که  پرتاب ماهواره به فضا، اظهار قدرت یک کشور است و کسی ابراز قدرت می‌کند که عزت داشته و عزت‌مدار باشد اما برنامه مجموعه مدیریتی فعلی کشور، تواضع و فروتنی در برابر قدرت‌هاست و جریان عدم پرتاب ماهواره این است که دولت فعلی جرأت چالش با ابرقدرت‌ها و گردن‌کلفت‌ها را ندارد.

روستا آزاد معتقد بود که پول‌های مملکت جاهایی که نباید خرج می‌شود ولی جاهایی که باید حمایت شود پول نیست. این ملت دهک‌های خوبی مثل حججی‌ و شهدای هسته‌ای دارد که به خاطر عزت همین‌ها کارهای بزرگی انجام می‌شود و صدقه سر همین‌ها انقلاب زنده است هرچند افراد خائن نادان نالایق هم وجود دارند ولی اینها هم هستند و می‌توانند مملکت را به پیشرفت برسانند.

* پرتاب ماهواره جرأت می‌خواهد

فارس: آقای دکتر از ماهواره‌های دانشجویی که چند سال پیش خبرهای مربوط به ساخت آن در دانشگاه‌ها داغ بود چه خبر؟

روستاآزاد: پرتاب ماهواره به فضا، اظهار قدرت یک کشور است و کسی ابراز قدرت می‌کند که عزت داشته و عزت‌مدار باشد اما برنامه مجموعه مدیریتی فعلی کشور، تواضع و فروتنی در برابر قدرت‌هاست. برخی مدیران دولتی چنین جرأتی را ندارند.

جریان عدم پرتاب ماهواره این است که دولت فعلی جرأت چالش با ابرقدرت‌ها و گردن‌کلفت‌ها را ندارد.

فارس: بنابراین به نظر شما عزمی برای پرتاب ماهواره وجود ندارد؟

روستاآزاد: این افراد اگر ماهواره آماده داشته باشند هم پرتاب نمی‌کنند چون حوصله چالش ندارند. آمریکا این همه بلا به سرشان آورده و هنوز هم مخلص آمریکا هستند.

یعنی باور به درون ندارند و استکبار را بزرگ حساب می‌کنند ولی خودمان را کوچک، ماهواره پرتاب کردن جرأت می‌خواهد ولی اینها می‌گویند چرا با آمریکا دربیفتیم.

بیژن زنگنه برای بمباران پالایشگاه گریه می‌کرد ولی باید بگوییم اگر اراذل جلوی ناموس‌مان را بگیرند ما به فکر اموالمان هستیم یا ناموس؟ ما همیشه باید مدافع ناموس‌مان باشیم.

* باور نگاه به داخل وجود ندارد

فارس: این تفکرات از کجا نشأت می‌گیرد؟

روستاآزاد: دلیل این مشکلات این است که شیرازه و هنجار نگاه به داخل وجود ندارد و به تولید داخل باور و اعتقاد نداریم.

عدم اعتماد به نفس، کوتاه‌بینی، نادانی و تنبلی هم از دلایل دیگر است.

فارس: با این وجود وضعیت اقتصاد دانش‌بنیان به کجا می‌رسد؟

روستاآزاد: اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور نشأت می‌گیرد؛ در کشوری که شرکت‌های قوی نمی‌توانند ادامه فعالیت دهند یک نهال چگونه می‌تواند کار کند؟

اگر مشکل فساد و سوءمدیریت شرکت‌های بزرگ را زمین می‌زند شرکت‌های کوچک چه کار کنند؟

۱۲۰ لوکوموتیو را از هند خریدیم درحالی‌که ظرفیت تولید آن را در داخل داریم اما وزیر راه با شوخی و خنده از پاسخگویی درباره این موضوع و عدم استفاده از ظرفیت داخلی رد می‌شود.

فارس: یعنی معتقد هستید که نمی‌توانیم در اقتصاد دانش‌بنیان به توسعه برسیم؟

روستاآزاد: البته این ملت آنقدر فرهنگ و پیشینه قوی دارد که مثل احمدی روشن‌ها، تهرانی‌مقدم‌ها، شهریاری‌ها زیاد پیدا می‌شود که کار می‌کنند.

این ملت شیرمردان پاک اصیلی دارد که در بدترین شرایط کار خود را می‌کند ولی در شرایط نامساعد آن ثمری که باید باشد نیست و کارها در انزوا و فقر انجام می‌شود به همین دلیل انتظار حمایت بیشتر از شرکت‌های نوپا وجود دارد.

پول‌های مملکت جاهایی که نباید خرج می‌شود ولی جاهایی که باید حمایت شود پول نیست. این ملت دهک‌های خوبی مثل حججی‌ و شهدای هسته‌ای دارد که به خاطر عزت همین‌ها کارهای بزرگی انجام می‌شود و صدقه سر همین‌ها انقلاب زنده است هرچند افراد خائن نادان نالایق هم وجود دارند ولی اینها هم هستند و می‌توانند مملکت را به پیشرفت برسانند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول