اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

بر مبنای سیاست جدید اوقاف گلستان کلید خورد

استفاده از ظرفیت موقوفات در رونق تولید و اشتغال/ ایجاد 1000 شغل با اجرای پروژه‎های اوقاف گلستان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان به اهتمام سرمایه‎گذاری موقوفات گلستان تأکید کرد و گفت: در سنوات گذشته براساس اجرای پروژه‎های اوقاف گلستان یک هزار شغل ایجاد شده است.

استفاده از ظرفیت موقوفات در رونق تولید و اشتغال/ ایجاد 1000  شغل با اجرای پروژه‎های اوقاف گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، وقف یک سنت حسنه‌ای است که امروز گستره آن به‌گونه‌ای است که کمتر کسی می‌تواند این ادعا داشته باشد که از موقوفات برای تحصیل، تهذیب و یا درمان استفاده نکرده باشد.

توسعه وقف در کشور سبب شده که با توجه به نیاز جامعه به اشتغال و اقتصاد کارشناسان و مدیران اداره کل اوقاف و امور خیریه به فکر رونق تولید و اشتغال کشور با استفاده از ظرفیت موقوفات باشند.

از سویی امروز شاهد آن هستیم که بخشی از موقوفات با صنعت‌های گردشگری، کشاورزی و خدمات مرتبط است که می‌توان با اندکی سرمایه‌گذاری بهره‌وری آن را با توجه به نیات واقفان افزایش داد.

مدیریت جدید اوقاف و امور خیریه استان گلستان با نشست‌های کارشناسی با حوزه سرمایه‌گذاری استان درصدد ارتقای بهره‌وری موقوفات استان گلستان و بکارگیری این ظرفیت‌ها برای ایجاد اشتغال در استان است.

از آنجایی که همواره استان گلستان در بخش‌های کشاورزی و دامپروی حرف‌های بسیاری در بین استان‌های کشور داشته و از سویی با توجه به عبور میلیون‌ها زائر بارگاه علی‌بن موسی‌الرضا (ع) و ظرفیت‌های زیاد گردشگری که بقاع متبرکه در استان دارند با سیاست‌هایی جدید باید منتظر خیر و برکت بیشتر موقوفات با همت اداره‎کل اوقاف و امورخیریه گلستان باشیم.

حجت‎الاسلام روح‎الله سلیمانی‌‎فرد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان در نشست با مسوولان سرمایه‌گذاری استان اظهار کرد: در سامانه جامع و بانک مدیریت موقوفات طراحی شده از سال 1390 تاکنون 90 درصد آن تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه یک میلیون رقبه وقفی در کشور داریم، افزود: این موقوفات بازنوسی و بازخوانی شده و اطلاعات آن اسکن شده در این سامانه بارگزاری شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان ادامه داد: قدیمی‌ترین وقف‌نامه استان گلستان برای امامزاده روشن‌آباد گرگان و باقدمتی بیش از 700 سال است.

سلیمانی‎فرد تاکید کرد: در کشور بر اساس بانک مدیریت موقوفات چند میلیون اسناد وقفی اسکن شد و امروز شفافیت خوبی در حوزه موقوفات انجام شده و در راستای تحقق دولت الکترونیک اوقتف گلستان نیز به‎روز شده است.

وی یادآور شد: مدیریت اوقاف یک مدیریت جهادی، پویا و علمی بوده است و عقب‌افتادگی‌های زیادی در اوقاف داشتیم که به مرور در حال برطرف شدن است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان ادامه داد: بر اساس اطلاعات مدیریت بانکی 800 نو نیت موقوفات داشته و 31 درصد نیات واقفان برای سوگواری و عزاداری چهارده معصوم(ع) است.

سلیمانی‎فرد با بیان اینکه امروز یک چهارم بیمارستان کشور موقوفه است، افزود: وقف کارکرد عظیمی دارد و مراکز آموزشی موقوفات در کشور زیاد است ولی متاسفانه اوقاف در سبد تصمیم‌گیری‌های دولت جایگاهی ندارد.

وی با بیان اینکه کارکنان اوقاف به شکل جهادی عمل می‌کنند، تاکید کرد: کارهای ارزشمندی در موقوفات انجام می‌شود ولی اداره کل اوقاف یک ریال هم از تسهیلات دولتی استفاده نکرده است.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان یادآور شد: بهترین حالت برای بهره‌وری بیشتر موقوفات این است که سرمایه‌گذاری توسط خود اوقاف انجام شود ولی به دلیل کمبود نقدینگی این موقوفات به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.

سلیمانی‎فرد با بیان اینکه بر اساس اجرای پروژه‌های موقوفات در استان در سال‌های اخیر یک هزار شغل ایجاد شده، افزود: دولت برای هر شغل پایدار 700 میلیون تومان سرمایه‌گذاری می‌کند و این در حالی است که در اوقاف فرصت‌های زیادی برای اشتغال وجود دارد و باید از این ظرفیت‌ها بهره‌جست.

وی گفت: موقوفات نقش بسزایی می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد، با توجه به عقبه‌ای که اوقاف دارد درخواست داریم به عنوان مشاور و یا متخصص کارشناسان ما در جلسات حضور داشته باشند تا تصمیم‌بهتری برای موقوفات بگیریم و شاخص بهره‌وری را در موقوفات افزایش دهیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان یادآور شد: انتظار داریم که در حوزه سرمایه‌گذاری پروژه‌های اوقاف بررسی شود و از سویی دیگر درخواست داریم که در کارگروه رفع موانع تولید اقدامات تسهیل‌گری اتفاق بیفتد.

سلیمانی‎فرد یادآور شد: مطالبات زیادی از دستگاه‌ها داریم و اوقاف مظلوم واقعه شده و درخواست داریم که در ارتباط با مطالبات موقوفات اقدامات جدی از سوی استانداری انجام شود.

وی گفت: می‌توانیم با باور جمعی و استفاده از ظرفیت‌ها به توسعه در استان دست پیدا کنیم استان گلستان ظرفیت زیادی دارد و باید دست به دست یکدیگر بدهیم تا بتوانیم به جایگایی که در شان این استان است برسیم.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گلستان نیز در این جلسه اظهار کرد: اقدامات خود را بر اساس جذب سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار و تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری دنبال می‌کنیم.

محمد دودانگی تصریح کرد: یکی از وظایف ما تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری است تا محور فعالیت‌های ما در استان مشخص شود و با توجه به عنایت استاندار به حوزه سرمایه‌گذاری توجه شده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گلستان ادامه داد: در مراجعات سرمایه‌گذاران همواره اولویت‌های سرمایه‌گذاری از ما پرسیده می‌شود و ما فرصت‌های سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کنیم و به صورت فایل و کتابچه به سرمایه‌گذار ارائه می‌کنیم.

وی تاکید کرد: نخستین سدی که سرمایه‌گذاران با آن روبه رو هستند تهیه زمین مناسب و مجوزها است و گاهی به مدت یک سال نیز مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری طول می‌کشید.

دودانگی افزود: یکی از اقدامات ما که برای نخستین بار در کشور دنبال می‌کنیم بسته‌های اجرایی سرمایه‌گذاری است که مطالعاتی بر روی پروژه‌ها انجام شده و به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گلستان به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان اشاره کرد و یادآور شد: به دنبال این هستیم که در سال 1397 حداقل به 100 بسته سرمایه‌گذاری در استان عرضه کنیم و بر اساس فعالیت‌های سال 1386 تا کنون 29 بسته سرمایه‌گذاری مشخص شده که برخی از آنها نواقص دارد.

وی یادآور شد: اداره کل اوقاف و امور خیریه می‌تواند بسته سرمایه‌گذاری ارائه دهد و نحوه واگذاری این عرصه‌ها برای سرمایه‌گذاری را نیز مشخص کند.

دودانگی گفت: می‌توانیم عرصه‌های واگذاری شده موقوفات برای سرمایه‌گذاری را حمایت کنیم و استان گلستان نیز از ظرفیت موقوفات می‌تواند بهره بیشتری ببرد.

انتهای پیام/83015

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول