اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

فارس گزارش می‎دهد

توسعه کشت گلخانه‎ای بدون تأمین نیاز آبی محصولات میسر نمی‌شود/ بی‌رونقی کشت گلخانه‎ای در گلستان

در حالیکه مسوولان به توسعه کشت گلخانه‎ای برای افزایش راندمان آبیاری و تولید در بخش کشاورزی تأکید می‎کنند اما کارشناسان کشاورزی معتقد هستند عدم توجه به ظرفیت منابع آبی موجود در گلستان و سرمایه‎گذاری بالا در کشت گلخانه‎ای موجب متضرر شدن کشاورزان خواهد شد چرا که در بحث توسعه گلخانه برنامه جدی برای تأمین نیاز آبی محصولات در دست اجرا نیست.

توسعه کشت گلخانه‎ای بدون تأمین نیاز آبی محصولات میسر نمی‌شود/ بی‌رونقی کشت گلخانه‎ای در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، طی سال‎های اخیر اکثر نقاط کشور از جمله استان‎های شمالی با بحران کم آبی مواجه شده است، در این شرایط راهکارهای مختلفی برای مقابله با بحران کم آبی به خصوص در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف آب را به خود اختصاص می‎دهد از سوی مسوولان مختلف ارائه می‎شود، در این میان توجه به توسعه کشت گلخانه‎ای یکی از راهکارهایی است که مسوولان امر معتقد هستند می‎تواند به عنوان یک راهکار مناسب برای مقابله با بحران کم آبی و صرفه‎جویی در منابع آبی مطرح شود.

در حالیکه مسوولان به توسعه کشت گلخانه‎ای برای افزایش راندمان آبیاری و تولید در بخش کشاورزی تأکید می‎کنند اما کارشناسان کشاورزی معتقد هستند عدم توجه به ظرفیت منابع آبی موجود در گلستان و سرمایه‎گذاری بالا در کشت گلخانه‎ای موجب متضرر شدن کشاورزان خواهد شد چرا که در بحث توسعه گلخانه برنامه جدی برای تأمین نیاز آبی محصولات در دست اجرا نیست.

*توسعه کشت گلخانه، راهکاری مناسب برای مقابله با بحران کم آبی

در همین رابطه معاون مدیریت امور باغبانی جهاد کشاورزی گلستان، یکی از راهکارهای مقابله با بحران کم آبی در کشور را توسعه کشت گلخانه‎ای در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: در کشت گلخانه‎ای علاوه بر صرفه‎جویی در مصرف آب شاهد افزایش عملکرد ۱۰ برابری تولید نسبت به کشت در فضای باز هستیم همچنین کشت گلخانه‎ای می‎تواند زمینه مناسبی برای اشتغال جوانان فراهم کند تا جایی که در یک هکتار گلخانه ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و ۱۰ تا ۱۵ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‎شود.

محمد باقری در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: طبق برنامه ششم و هفتم توسعه در سطح کشور باید ۴۸ هزار و ۳۵۰ هکتار گلخانه ایجاد شود که از این مقدار ۳۱ هزار هکتار برای کشت سبزی و صیفی‌جات مورد نیاز مردم اختصاص دارد، با احداث این مقدار گلخانه ۵ میلیارد متر مکعب صرفه‎جویی آب را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: برنامه‎ای که برای توسعه کشت گلخانه ای در گلستان طی برنامه ششم و هفتم توسعه ابلاغ شده است ایجاد یک هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه در سطح استان می‎باشد.

معاون مدیریت امور باغبانی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اختصاص تسهیلات برای کشت گلخانه‎ای گفت: در راستای توسعه اشتغال روستایی، تسهیلات چهار درصدی به روستاهای مرزی و برای روستاهای غیرمرزی تسهیلات ۶ درصدی اختصاص می‎یابد، بازپرداخت این تسهیلات هفت ساله با دو سال تنفس می‎باشد.

باقری با بیان اینکه در احداث گلخانه با محدودیتی مواجه نیستیم، افزود: براساس سیاست‎های وزرات جهاد کشاورزی، از آنجایی که با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم در حال حاضر اراضی که آبی هستند را باید ترغیب به کشت گلخانه‎ای کنیم چرا که مجوز بهر‎ه‌برداری از منابع آب برای کشت گلخانه‎ای صادر نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از متقاضیان که برای احداث گلخانه اقدام می‎کنند در تخصیص منابع آب با مشکل مواجه می‎شوند و به نتیجه نمی‎رسند.

باقری ادامه داد: توسعه گلخانه‎ها از سال ۱۳۹۶ تبدیل به بحث جدی در بخش کشاورزی شد با این وجود هزینه‎های احداث گلخانه بالاست و ریسک بالایی نیز دارد از سویی بسیاری از متقاضیان که خواستار ایجاد گلخانه هستند بدهی سیستم بانکی دارند و نمی‎توانند از تسهیلات برخوردار شوند در عین حال برای تسهیل موانع با همکاری سازمان نظام مهندسی استعلام‎ها برای احداث گلخانه به سه عدد کاهش یافته است.

* کشت گلخانه‎ای برای گلستان مناسب نیست

در حالیکه در دو سال اخیر مسوولان گلستانی تأکید ویژه بر توسعه کشت گلخانه‎ای دارند و با وجود ارائه تسهیلات و صرفه اقتصادی در این نوع کشت، همچنان شاهد عدم استقبال کشاورزان گلستانی از کشت گلخانه‎ای هستیم.

در همین رابطه یک کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: از دوران باستان تمدن‎ها در اطراف آب ایجاد می‎شد در واقع برای شروع هر فعالیت اقتصادی بحث منابع آبی مطرح بود و البته در این زمینه تجارب تلخی نیز مشاهده کردیم.

محمد فرزانه با بیان اینکه در محور توسعه،  بحث مورد توجه به ظرفیت و منابع است، افزود: در منابع نیز مهمترین منبع آب می‎باشد بنابراین در کشت گلخانه‎ای نخستین نکته‎ای که کشاورزان باید به ان توجه کنند در وهله نخست توجه به ظرفیت منابع آبی و دوم سرمایه‎گذاری برای رسیدن به گلخانه‎ای هوشمند است.

وی ادامه داد: وقتی این دو نکته را در کنار هم قرار می‎دهیم نیاز به سرمایه‎گذاری بالایی وجود دارد و اگر این سرمایه‎گذاری بدون توجه به منابع آب باشد بعد از مدتی این سرمایه‎گذاری محکوم به شکست خواهد بود.

کارشناس کشاورزی هدف از ارائه تسهیلات در بحث کشت گلخانه‎ای را حفظ و حراست از منابع آبی و افزایش تولیدات گیاهی را عنوان کرد و افزود: در کشت گلخانه‎ای شاهد افزایش راندمان، صرفه‌جویی منابع آبی و ایجاد اشتغال خواهیم بود به شرطی که حفظ و حراست منابع آبی دچار خدشه نشود.

فرزانه با بیان اینکه در بحث افزایش راندمان آبیاری تجارب تلخی در کشور شاهد بودیم، افزود: در سطح کشور برای افزایش راندمان آبیاری تسهیلات زیادی ارائه شد بدون آنکه سال‌ها از افزایش سطح زیر کشت چشم‌پوشی کنیم و این امر موجب افزایش مشکلات شد.

وی گفت: از نظر علمی تمام تسهیلات و مشوق‎ها در بحث گلخانه حول دو محور حفظ منابع آبی و افزایش راندمان تولید است از طرفی هیچ کشاورزی قبول نمی‎کند در کشت گلخانه‎ای سرمایه‌گذاری داشته باشد ولی راندمان و بهره‎وری محصولات او افزایش نیابد بنابراین اداره آب و منطقه باید با ایجاد مکانیزم‎های تشویقی موجب همکاری کشاورزان برای ترغیب به کشت گلخانه‎ای شود در واقع باید از سیستم سنتی کشاورزی به سمت کشت محصولات گلخانه‎ای که هدف اصلی آن حفظ منابع آبی است پیش برویم.

کارشناس کشاورزی ادامه داد: در حالیکه در بحث کشت گلخانه‎‎ای نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی وجود دارد اما با محدودیت‎های زیادی نیز مواجه هستیم بنابراین لازم است نگاه ما به سمت کشت گلخانه‎ای تغییر کند.

فرزانه گفت: برای کشت گلخانه‎ای هزینه زیادی می‎شود تا یک محیط ایزوله در فصل زمستان و برای جلوگیری از خسارت سرما به گیاه داشته باشیم از این رو پیشنهاد می‎کنیم در مناطقی از کشور که با محدودیت دمایی و فصل سرد مواجه نیستند از جمله جنوب کشور، کشت گلخانه‎ای را به آن سمت توسعه دهیم.

وی افزود: در گلستان فصل سرما وجود دارد و از طرفی با عدم ظرفیت منابع آبی مواجه هستیم بنابراین می‎توان نتیجه گرفت کشت گلخانه‎ای نمی‎تواند برای استان چندان مفید باشد.

براساس این گزارش، مزایای بی‌شمار کشت گلخانه‎ای بر کسی پوشیده نیست اما زمانی می‎توان کشاورزان را به این نوع کشت ترغیب کرد که در وهله نخست برنامه عملی برای تأمین نیاز آبی محصولات در دست اجرا باشد.

در حالیکه گلستان با عدم ظرفیت منابع آبی مواجه است و از سویی اداره آب و منطقه مجوز جدید برای بهره‎برداری از منابع آب جدید صادر نخواهد کرد نمی‎توان انتظار داشت به صرف تأکید بر آمارهای کاغذی در خصوص مزایای کشت گلخانه‎ای، کشاورزان را به این نوع کشت ترغیب کرد.

=================

گزارش از فهیمه اجاقلو

================

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول