اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

فارس از جشنواره خدمت در شیراز گزارش می‌دهد

از مظلومیت هلال‌احمر و آب رفتن فاصله شیراز-اصفهان تا کودک‌آزاری پنهان و استاندارد شدن فالوده شیرازی!

4 مدیرکل دستگاه اجرایی استان فارس شامگاه یکشنبه میهمان غرفه خبرنگاران در جشنواره خدمت شهر شیراز بودند تا دستاوردهای خود را به مناسبت هفته دولت ارائه دهند.

از مظلومیت هلال‌احمر و آب رفتن فاصله شیراز-اصفهان تا کودک‌آزاری پنهان و استاندارد شدن فالوده شیرازی!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، «جشنواره خدمت» نام نمایشگاهی از غرفه‌های دستگاه‌های اجرایی استان فارس در بلوار شهید چمران است که دستاوردهای دولت را در هفته‌ای به همین نام در قالب بروشور، پوستر، تراکت و بنر در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده؛ بازدیدکنندگانی که البته کمتر از مردم عادی در آن دیده شد!

هرچند که متولیان برپایی جشنواره خدمت زحمات بسیاری بابت برپایی این گردهمایی غرفه‌ها کشیده بودند و با اجرای موسیقی و دعوت از خواننده‌ها سعی در جذاب کردن جشنواره داشتند، اما به نظر می‌رسید که برای مردم چنین جشنواره‌هایی دیگر جذابیتی ندارد و به قول یکی از مدیران دستگاه‌های اجرایی مردم آن‌قدر آمارهای غیرواقعی از برخی مسؤولان شنیده‌اند که دیگر گوششان به چنین جشنواره‌هایی آن‌هم از نوع «خدمتش» بدهکار نیست.

*نشست خبری در جشنواره خدمت

اما یکی از ابتکارات جشنواره خدمت برپایی نشست خبری در یکی از غرفه‌ها بود که برای خبرنگاران تدارک دیده‌ شده و شامگاه یکشنبه نیز 4 مدیرکل دستگاه اجرایی شامل هلال‌احمر، استاندارد، راه و شهرسازی و بهزیستی به این غرفه آمده و با خبرنگاران در مورد اداره متبوع و پروژه‌های هفته دولت و... به گپ‌وگفت پرداختند.

* گشایش مرکز فنی ارتوپدی هلال احمر

نخستین مدیرعاملی که امشب در جمع خبرنگاران حاضر شد، فیض‌الله جعفری مدیرعامل هلال‌احمر استان فارس بود، کسی که معتقد است هنوز جامعه جایگاه هلال‌احمر را به‌خوبی نشناخته و همگان فکر می‌کنند که وظیفه مأموران هلال‌احمر تنها امدادرسانی در حادثه‌ها است.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در تعامل دوسویه مردم و مسؤولان گفت: چنانچه ارتباط روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها دوطرفه باشد، نقش مثبتی در اقناع مردم جامعه بازی خواهد کرد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه هدف اصلی جمعیت هلال‌احمر «خدمات عام‌المنفعه داوطلبانه برای مردم» است، افزود: تمام فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر متناسب با تعالیم انبیاست، چراکه تلاش برای تسکین آلام اجتماعی، تأمین سلامت روحی و جسمی انسان‌ها و... همگی از اهداف پیامبران الهی بوده است.

جعفری در ادامه به «طرح دادرس» جمعیت هلال‌احمر فارس اشاره کرد و در این رابطه اظهار داشت: یکی از طرح‌های جالب هلال‌احمر طرح دادرس در حوزه آموزش‌وپرورش است که وظیفه آماده‌سازی دانش‌آموزان برای روزهای سخت را به عهده دارد؛ به‌این‌ترتیب که در فصل تابستان دانش‌آموزانی که در طول سال آموزش‌های مرتبط را گذرانده‌اند در اردوگاه جمعیت هلال‌احمر در شمال کشور گِرد هم می‌آیند.

وی با بیان اینکه پشتیبانی طرح دادرس در این چند ماه با استان فارس بوده است، خاطرنشان کرد: طبق تفاهم‌نامه بین آموزش‌وپرورش و هلال‌احمر دانش‌آموزان در طول سال آموزش‌های لازم را ‌می‌بینند و پس از شرکت در مرحله استانی به مرحله کشوری راه پیداکرده که امسال این طرح در بندرانزلی برگزار می‌شود که در قسمت خواهران صفر تا صد میزبانی بر عهده استان فارس بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان فارس تعداد دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این طرح را 900 نفر اعلام کرد و افزود: جامعه هدف ما در مدارس ۲۰۰ هزار نفر است.

جعفری همچنین با بیان اینکه استقبال از هلال‌احمر خوب است اما ازلحاظ تبیین جایگاه و بسط فعالیت‌ها مظلوم واقع‌ شده، تأکید کرد: مردم فکر می‌کنند جمعیت هلال‌احمر تنها در حوادث زلزله، سیل یا رانندگی و... نقش ایفا می‌کند، درصورتی‌که ابعاد فعالیت این جمعیت بسیار گسترده‌تر بوده و با بیشتر مسائل انسانی گره خورده است.

وی با مثال زدن حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: هلال‌احمر در سرفصل‌هایی همچون اعتیاد، تصادفات جاده‌ای، پرخاشگری، درگیری‌های اجتماعی و...  نیز ورود کرده است، به‌طوریکه ما به‌عنوان پایلوت کشوری در بحث پرخاشگری و تاب‌آوری اجتماعی معرفی شده‌ایم.

این مقام مسؤول از اقدامات حوزه درمان نیز سخن گفت و افزود: در حوزه درمان در هفته دولت در بحث ارتوپدی فنی با مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان فضایی را تدارک دیده‌ایم که در خصوص اندام‌های مصنوعی و کسانی که دچار عارضه و صدمات قطع عضو می‌شوند، خدمات ارائه خواهند داد و از این نظر در منطقه جنوب اول هستیم.

جعفری افزود: این مرکز فنی ارتوپدی با توجه به استانداردهای لازم فضاهایی را برای بخش‌های مختلف در بحث بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، ارتوپدی و ... فراهم کرده است.

وی همچنین گفت: یک پایگاه امداد نجات جاده‌ای به مبلغ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در دالین سپیدان افتتاح کردیم، پایگاهی که در طول چند سال گذشته در کانکس بود؛ آغاز ساخت ساختمان در سال ۹۳ بوده که امکانات آن در سطح کشور بی‌نظیر است. همچنین یک پایگاه دیگر با مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان در خرامه امروز با زیربنای ۳۲۵ متر گشایش یافت.

این مقام مسؤول با بیان اینکه بالغ‌ بر ۶۱۷ مورد حادثه جاده‌ای در سال گذشته در فارس داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۱۹ مورد رهاسازی بوده و بقیه انتقال یافته‌اند که پایگاه‌های ما در استان جزو ۵ پایگاه برتر کشور محسوب می‌شوند.

جعفری در پایان نیز با بیان اینکه بالغ بر ۷ میلیارد تومان پروژه فعال داریم، افزود: در این ۴ سال تا قبل از سال ۹۳ ارتباطات پوشش رادیویی ما ۱۸ درصد بوده که با صرف ۴۰۰ میلیون تومان هزینه به 90 درصد رسیده است.

*الکترونیکی شدن خدمات استاندارد

مرتضی رهنما مدیرکل اداره استاندارد استان فارس دومین میهمان غرفه خبرنگاران در جشنواره خدمت بود که با بیان اینکه هنوز جعل علامت استاندارد وجود دارد، اظهار داشت: جعل علامت استاندارد صورت می‌گیرد و یکی از بهترین راه‌ها برای اطلاع از جعلی بودن علامت این است که شماره علامت استاندارد که کدی ده‌رقمی دارد را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنیم تا بلافاصله اصالت آن مشخص می‌شود.

وی افزود: موضوع مهم دیگر خرید از مراکز معتبر عرضه است، چراکه بیشتر تخلفات در کنار جاده‌هاست و از مردم می‌خواهیم که برندهای بسیار ناآشنا را خریداری نکنند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های استاندارد، تشویق به خرید کالای ایرانی است، افزود: با استانداردسازی می‌توان اعتمادها را جلب کرد و دغدغه ما این است که به مردم بگوییم کالای ایرانی بخرید.

رهنما تأکید کرد: در کشور‌های پیشرفته استاندارد مقوله‌ای است که خلاف آن اگر تولیدی به عمل بیاید به‌عنوان جرم قطعی در بحث اقتصادی با آن برخورد می‌شود، اما در کشور‌های درحال‌توسعه کالای غیراستاندارد تولید می‌شود و مشتریان با توجه به قیمت پایین آن را انتخاب می‌کنند که این موضوع در طولانی‌مدت به اعتماد ملی صدمه وارد می‌کند.

مدیرکل اداره استاندارد همچنین گفت: در سه سال اخیر ۱۲۴ مجوز در زمینه سرمایه‌گذاری داده‌ایم و سرمایه‌گذاران بدون اینکه کارخانه جدیدی اضافه کنند از ظرفیت خالی کارخانه‌ها استفاده کرده‌اند و این موضوع باعث شده هم اشتغال جدید و هم برند موردعلاقه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در استان فارس ۸ مورد استاندارد جدید را به کشور معرفی کرده‌ایم، افزود: با توجه به جایگاه فالوده در استان فارس، برای اولین بار استاندارد این محصول تدوین شد و به‌عنوان استاندارد ملی شماره گرفته است.

رهنما از راه‌اندازی میز خدمت استاندارد در هفته دولت نیز گفت و افزود: از اول تیرماه همه خدمات استاندارد بر سایت اداره‌کل استاندارد فارس به‌گونه‌ای بارگذاری شده که ارباب‌رجوع بدون کمترین نیاز مراجعه به اداره‌کل خدمتش انجام شود.

وی در پایان گفت: در استان فارس ۱۰۰۰ واحد تولیدی تحت پوشش‌ داریم که ۱۴۰۰ محصول را با علامت استاندارد ارائه می‌کنند.

*136 میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت با ساخت یک آزادراه

فیروز تکاور مدیرکل راه و شهرسازی میهمان سوم غرفه خبرنگاران در جشنواره خدمت نیز گفت: قبل از انقلاب راه‌های آسفالته در فارس حدود ۱۰۰۰ کیلومتر بود و امروز به ۱۷ هزار کیلومتر رسیده است و الآن ازنظر میزان راه‌های آسفالته جزو سه استان نخست کشور هستیم.

وی با اشاره به آزادراه شیراز، اصفهان اظهار داشت: درحال ساخت تنها آزادراه جنوب کشور هستیم که تاکنون ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ در مرحله زیرسازی از ۷ قطعه ۶ قطعه‌اش تمام‌شده و غیر از دو قطعه، تمام قطعات در مرحله اجرای آسفالت است و امیدواریم تا پایان سال ۹۷ عمده باقیمانده عملیات زیرسازی به اتمام برسد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه امید است در ۶ ماهه اول سال ۹۸ این آزادراه به بهره‌برداری کامل برسد، خاطرنشان کرد: فاصله فعلی شیراز به اصفهان ۴۸۰ کیلومتر است که با ساخت این بزرگراه ۱۳۵ کیلومتر فاصله کم می‌شود؛ ضمن اینکه زمان سفر از شیراز تا اصفهان از 5 ساعت به حدود سه ساعت می‌رسد.

تکاور همچنین گفت: در سال اولِ بهره‌برداری از آزادراه شیراز-اصفهان ۱۳۶ میلیون لیتر صرفه‌جویی در سوخت خواهیم داشت، ضمن اینکه حوادث و هزینه‌ها نیز به طرز محسوسی کاهش می‌یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در ادامه این نشست گفت: ۱۷ هزار کیلومتر راه ساخته‌شده آسفالته در استان فارس داریم و جزو استان‌های ردیف اول کشور به لحاظ طول راه‌های آسفالته هستیم.

وی افزود: هزار و 370 کیلومتر بزرگراه ۴ خطه، هزار و 820 کیلومتر راه اصلی، 2 هزار و 872 کیلومتر راه فرعی، ۱۰ هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی مجموع راه‌های استان را تشکیل می‌دهد که جهش بسیار خوبی در توسعه آن محسوب می‌شود.

تکاور همچنین گفت: مجموعاً ۱۹۵۰ کیلومتر راه در انواع مختلف در دست‌ساخت داریم که  از این رقم ۲۲۳ کیلومتر آزادراه شیراز- اصفهان است، ضمن اینکه کل راه‌های اصلی ترانزیت در آینده به بزرگراه تبدیل می‌شود که در این راستا ۴۵۸ بزرگراه در استان در دست اقدام است.

مدیرکل راه و شهرسازی در مورد آخرین وضعیت باند دوم دشت‌ارژن به ابوالحیات نیز گفت: هر دو قطعه دشت‌ارژن به ابوالحیات بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تلاش همگان این است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: این محور گلوگاه استان است و اگر مسائل مالی اجازه دهد تلاش این است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و اگر موفق نشدیم، اوایل سال ۹۸ این کار صورت خواهد گرفت.

تکاور خاطرنشان کرد: این محور دو دستگاه تونل دارد که حفاری‌ شده و کارهای پوشش بتنی‌اش انجام می‌شود و سه دستگاه پل بزرگ نیز بوده که پیشرفت‌شان بالای ۷۰ درصد است.

*خانواده های 2 معلولی صاحب مَسکن می شوند

مدیرکل بهزیستی استان فارس آخرین میهمان غرفه خبرنگاران بود که با عنوان اینکه در نخستین جشنواره خدمت استان فارس این اداره برای چهارمین سال متوالی به‌عنوان پنج دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی معرفی‌ شده است، به افتتاح پروژه‌های این سازمان در هفته دولت اشاره کرد و بیان داشت: 176 مسکن روستایی برای خانواده‌های دارای دو معلول به بالا و 56 مسکن برای خانواده‌های شهری با دو معلول اختصاص می‌یابد. 
سید مرتضی موسوی افزود: پروژه بزرگ مرکز آسیب‌دیدگان شهری در شهر صدرا با هزینه 7 میلیارد تومان شامل اورژانس اجتماعی و مرکز خدمات بهزیستی افتتاح‌ شده است؛ افزون بر این مرکز نگهداری معلولان زیر 14 سال فراشبند با 2 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار و مرکز جامع توان‌بخشی در لامرد و همچنین کلینیک جامع توان‌بخشی و مرکز نگهداری صبای مهر داراب با 2 میلیارد و 500 میلیون تومان از دیگر طرح‌هایی است که در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد. 

وی در ادامه به افتتاح مرکز نگهداری روزانه بیماران ضایعه نخاعی و سه مرکز برای کودکان ناشنوا یا دارای اختلالات گفتاری در شیراز، ممسنی و مرودشت اشاره کرد و از اختصاص دو مرکز درمانی برای کودکان اوتیسم در شیراز خبر داد. 

مدیرکل بهزیستی فارس در بخش دیگری از سخنان خود به خدمات اورژانس اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 22 هزار و 300 نفر به اورژانس اجتماعی مراجعه کردند که 9 هزار و 300 نفر از طریق تیم ثابت و مابقی از طریق تیم سیّار به بهزیستی معرفی شدند. 

وی ادامه داد: همچنین 64 هزار مکالمه تلفنی از طریق خط 1480 در اقصی نقاط استان پاسخ داده شد که همه افراد پاسخگو تحصیلات ارشد به بالا دارند و مشاور و روانشناس بالینی هستند.

این مقام مسؤول با اشاره به بحث آسیب‌های اجتماعی به خدمات این اداره در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: آسیب‌های اجتماعی ابعاد مختلفی دارد که هنوز مردم با آن آشنا نیستند.

مدیرکل بهزیستی استان فارس با بیان اینکه در بحث کودک‌آزاری اکثر والدین بدون اینکه اطلاع داشته باشند دچار این مشکل هستند، خاطرنشان کرد: تنها گذاشتن فرزند در خانه یا اتومبیل، عدم پاسخ به پرسش‌های وی، وقت نگذاشتن برای تفریح و بازی با کودکان و... از مصادیق کودک‌آزاری است که سازمان بهزیستی با استفاده از کارشناسان خود این موارد را به مردم گوشزد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آنچه خواندید ماحصل گفت‌و‌گوی 4 مدیرکل دستگاه اجرایی استان فارس در یک نشست خبری در مورد دستاوردهای اداره‌های متبوع خود بود که امید است با گشایش پروژه‌ها و سرعت گرفتن خدمات، روزبه‌روز شاهد رفع محرومیت‌ها از استان پهناور فارس باشیم.

یادآور می‌شود دوم تا هشتم شهریورماه هرسال به یاد شهدای دولت به نام هفته دولت نام‌گذاری شده و جشنواره خدمت نیز در همین راستا به معرفی دستاوردهای دستگاه‌های اجرایی در طول سال می‌پردازد.

انتهای پیام/76018

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول