اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

/روایت کوتاه بین‌المللی/

تداوم خشکسالی در فلسطین اشغالی برای ششمین سال/ تل‌آویو آب را جیره‌بندی می‌کند

کارشناسان حوزه آبی رژیم صهیونیستی می‌گویند به احتمال زیاد بحران خشکسالی در فلسطین اشغالی وارد ششمین سال متوالی خود خواهد شد و بدین ترتیب کابینه مجبور است آب را جیره‌بندی کند.

تداوم خشکسالی در فلسطین اشغالی برای ششمین سال/ تل‌آویو آب را جیره‌بندی می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با اینکه رژیم صهیونیستی بارها ادعا کرده که با فناوری‌های پیشرفته توانسته کمبود آب در سرزمین فلسطین اشغالی را مهار کند اما گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد بحران کم‌آبی در این منطقه هر روز وخیم‌تر می‌شود.

تحقیقات مقامات مسئول در حوزه آب می‌گوید خشکسالی که صهیونیست‌ها با آن روبه‌رو هستند به قدری در فلسطین اشغالی وخیم شده که حتی بارش بالاتر از میانگین سال آینده هم برای جایگزین کردن کمبودها کافی نیست.

به نوشته وبگاه «یدیعوت آحرونوت» کارشناسان رژیم صهیونیستی معتقدند منابع آبی در فلسطین اشغالی به سرعت در حال خشک شدن هستند و سطح آب دریاچه «طبریه» در منطقه الجلیل به میزان خطرناکی کاهش یافته است.

کمبود آب در ذخایر طبیعی فلسطین اشغالی بعد از 5 سال خشکسالی پیاپی قابل توجه است و حتی اگر سال بارشی بالاتر از میانگین نیز پیش رو داشته باشند بازهم جبران نخواهد شد و سطح آب دریاچه طبریه تا پایان زمستان آینده پایین‌تر از خط قرمز خواهد ماند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، میزان منابع مختلف آبی در فلسطین اشغالی در روزهای پایانی تابستان 2018 در بدترین سطح طی سال‌های اخیر قرار داشته و حتی برخی از آنها در حال شکستن کمترین رکورد در تاریخ خود هستند.

سطح آب دریاچه طبریه هم‌اکنون بسیار بسیار پایین‌تر از سطح واقعی آن است و انتظار می‌رود حتی بعد از آغاز فصل بارش هم روزانه به اندازه یک سانتی‌متر کاهش یابد. بدین‌ترتیب جزیره‌ای که اخیرا به خاطر خشک شدن آب دریاچه طبریه، در میان آن سر برآورده بود، به زودی به ساحل وصل خواهد شد.

مسئولان حوزه آبی رژیم صهیونیستی می‌گویند تداوم خشکسالی شدید طی 5 سال گذشته و تاثیر آن روی منابع آبی شمال فلسطین اشغالی باعث شده این سرزمین هم‌اکنون 2.5 میلیارد متر مکعب کمبود آب داشته باشد.


دریاچه طبریه و جزیره‌ای که از آن سر برآورده‌است

 

«گیورا شوهام» رئیس سازمان آب رژیم صهیونیستی روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد: «اسرائیل با طولانی‌ترین خشکسالی در یکصد سال اخیر دست به گریبان است و اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نشود، مجبور خواهند بود برای سال آینده آب را جیره‌بندی کنند».

به نوشته روزنامه «هاآرتص» شوهام با بیان اینکه به علت تداوم خشکسالی، دو جزیره کوچک از میان دریاچه طبریه سربرآورده‌اند، گفت: «برای فائق آمدن به خشکسالی، کابینه اسرائیل قصد دارد از منطقه "الجلیل سفلی" شبکه لوله‌کشی برای انتقال آب به دریاچه طبریه در جنوب آن ایجاد کند».

اقدام دیگری که رژیم صهیونیستی قصد دارد برای مقابله با خشکسالی انجام دهد، ساخت دو تاسیسات جدید برای تصفیه و شیرین‌سازی آب در «تل‌آویو» و انتقال آن به شهرهای اطراف است.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که خشکسالی در فلسطین اشغالی برای ششمین سال متوالی ادامه یابد.

این مقام صهیونیست با اشاره به تصویب قانونی مبنی بر ممنوعیت آبیاری باغ‌ها و باغچه‌های شخصی و عمومی و اعمال مجازات بر خاطیان، ادامه داد: «عملیات جیره‌بندی که میزان مجاز هر مصرف‌کننده‌ای را مشخص می‌کند نیز اجرا خواهد شد تا با ممانعت از استفاده بیش از حد، ثبات ما به خطر نیافتد».

به نوشته وبگاه «عروتص شوع» تداوم شرایط خشکسالی می‌تواند آسیب مستقیمی به اقتصاد رژیم اسرائیل نیز وارد کند. در حال حاضر محصولات کشاورزی و غلات در مناطق جنوبی از جمله «بیسور» و مناطق شمالی در نزدیکی «بحر المیت» (دریاچه مرده) ازبین رفته‌اند.

وزارت آموزش رژیم صهیونیستی نیز به فکر افتاده و قصد دارد درس‌ها و کلاس‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان و دانشجویان برگزار کند و لزوم صرفه‌جویی در آب را به آنها آموزش دهد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول