اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

راز پنهان یک لاشه/ خرس قهوه‌ای در آتش سوخت

آتش‌سوزی روز گذشته در مراتع شهرستان زنجان در حالی اطفا شد که در این حادثه لاشه یک قلاده خرس قهوه‌ای از محل آتش‌سوزی کشف شد.

راز پنهان یک لاشه/ خرس قهوه‌ای در آتش سوخت

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان؛ روز گذشته آتش‌سوزی در مراتع شهرستان زنجان خبرساز شد اما این تنها یک آتش‌سوزی ساده نبود؛ چرا که پس از خاموش شدن آتش لاشه یک خرس در منطقه شناسایی شد؛ یافتن لاشه‌ای که با خود سؤالاتی را به همراه داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان در مورد جزئیات این آتش‌سوزی اظهار کرد: آتش‌سوزی در یک هکتار از اراضی روستای «قلی‌کندی» اتفاق افتاده است.

علی باقری با اشاره به اینکه این حادثه روز گذشته اتفاق افتاده است؛ گفت: به نظر می‌رسد این آتش‌سوزی برای از بین بردن بوی تعفن لاشه یک قلاده خرس در منطقه روشن شده است.

وی در جزئیات علت مرگ خرس قهوه‌ای عنوان کرد: این موضوع در دست بررسی است و هنوز علت اصلی مرگ این حیوان مشخص نیست.

*لاشه خرس قهوه‌ای خارج از زیستگاه حیوان پیدا شده است

حال در این میان نکته جالب این است که منطقه آزاد زنجان و مراتع روستای قلی کندی به هیچ وجه زیستگاه خرس‌های قهوه‌ای نبوده و این گونه از حیوانات بیشتر در مناطق حفاظت شده سرخ‌آباد و انگوران و ارتفاعات شهرستان طارم حضور دارند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان در تشریح این حادثه اظهار کرد: طی روز گذشته لاشه یک قلاده خرس در زنجان کشف شده است.

علی قرچه‌لو با اشاره به اینکه این لاشه در مناطق آزاد شناسایی شده است؛ افزود: تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر مشاهده اینگونه حیوان در منطقه آزادی که لاشه خرس در آن یافت شده بود؛ مشاهده نشده است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه روز گذشته در 15 کیلومتری جاده دندی یک مورد آتش‌سوزی اتفاق افتاده است؛ افزود: لاشه این حیوان نیز از داخل منطقه آتش گرفته پیدا شده است.

قرچه‌لو با اشاره به اینکه علت حضور این حیوان در دست بررسی قرار دارد؛ تصریح کرد: گونه خرس قهوه‌ای در استان زنجان بیشتر در مناطق حفاظت شده و اطراف روستای «میرجان» بوده و حضور این حیوان در مناطق آزاد جای سؤال دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال بررسی ماجرا هستیم تا ببینیم این حیوان چطور و به چه علت تلف شده است؛ گفت: کارشناسان به منطقه آتش‌سوزی اعزام شدند تا بفهمند این حیوان چرا خارج از زیستگاه خود حضور  داشته و آیا خرس دیگری نیز در منطقه حضور دارد یا خیر.

*خرس قهوه‌ای خرس بزرگ اما آرام است

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان زنجان نیز در گفت‌و‌گویی با اشاره به اینکه خرس‌ها به طور معمول روزها به ارتفاعات می‌روند و شب‌ها برای تغذیه به مناطق پایین دست مراجعه می‌کنند؛ اظهار کرد: شب رو بودن خرس‌ها موجب شده آماری دقیقی از جمعیت خرس قهوه‌ای در زنجان در دست نباشد.

امجد باقری با اشاره به اینکه سرشماری خرس قهوه‌ای به صورت مشاهده مستقیم سخت و مشکل است؛ ادامه داد: آمار جمعیتی این حیوانات تخمینی است.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه خرس‌های قهوه‌ای دارای جثه‌ای بزرگ هستند؛ اضافه کرد: این در حالی است که بر خلاف جثه؛ حیواناتی تقریبا آرام هستند.

وی سکونتگاه این حیوانات را اکثرا ارتفاعات استان زنجان اعلام و اظهار کرد: این حیوان بیشتر در ارتفاعات «خراسانلو» در شهرستان ابهر؛ ارتفاعات «فیله خاصه» و «خرمنه سر» در شهرستان طارم و در مناطق حفاظت شده سرخ‌آباد و انگوران دیده می‌شود.

باقری با اشاره به اینکه خرس قهوه‌ای بیشتر از گوشت ماهیان و آبزیان تغذیه می‌کند؛ ادامه داد: این حیوان از گونه‌های گیاهی و میوه درختانی چون تمشک و انگور تغذیه می‌کند.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول