اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

مدیر میراث فرهنگی لالجین مطرح كرد

تأثیر گرانی ارز بر سفال/ نخاله‌های سفال و سرامیک بازیافت می‌شود/ سفال وارداتی نداريم

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لالجین گفت: با توجه به اینکه برخی مواد و لعاب‌های سفال وارداتی است و ما هنوز نمی‌دانیم لعاب با ارز دولتی یا آزاد وارد می‌شود، بنابراین کار تولید سفال نیز با مشکل مواجه شده است.

تأثیر گرانی ارز بر سفال/ نخاله‌های سفال و سرامیک بازیافت می‌شود/ سفال وارداتی نداريم

محمدرضا قادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان به تشریح مسائل و مشکلات لالجین پرداخت و اظهار کرد: لالجین جهانی شده است اما اکنون زمان جهانی فکر کردن است که هنوز با این مهم فاصله وجود دارد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان سفال باید بدانند حالا دیگر زمان ساختن گلدان 15 کیلویی و کوزه بزرگ نیست، افزود: در این زمینه آموزش‌هایی داده شده است؛ سال گذشته نیز اساتید مجرب لعاب دعوت شدند که پس از اتمام کلاس‌ها 10 نفر کار تولید کالاهای لوکس سفال را آغاز کردند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لالجین با بیان اینکه هنوز در حوزه بسته‌بندی سفال مشکل داریم، گفت: در این زمینه آموزش‌هایی ارائه شده است اما مردم شرکت نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه خود مردم لالجین خود باید لالجین را جهانی دانسته و جهانی نگه دارند، افزود: مسؤولان تلاش خود را برای جهانی کردن انجام داده‌اند اما حالا این مردم هستند که با تفکر جهانی باید برای این شهر تلاش کنند.

قادری با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر تولیدکنندگان سفال قشر جوان هستند، یادآور شد: بیش از یک ماه است که هر روز کلاس آموزشی برای افراد زیر 20 سال برگزار می‌شود.

*ایجاد پارک سفال در لالجین

وی در ادامه در خصوص اقدامات انجام شده برای شهر جهانی با بیان اینکه دو المان ویژه برای شهر جهانی سفال در حال ساخت است، اظهار کرد: ساخت این المان‌ها زمان‌بر است و برای امسال نمی‌رسد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لالجین خاطرنشان کرد: برای رونق گردشگری لالجین نیز طی جلسه‌ای طرح‌هایی داده شد تا از نظر زیباسازی موزه صنایع‌دستی و کارگاه‌های سفال اقداماتی انجام شود و ساخت «پارک سفال» نیز از جمله پیشنهادات بود.

وی با تأکید بر اینکه قرار شد، طرح‌های حوزه گردشگری با حفط حالت سنتی آنها همراه باشد، گفت: همه به نوعی دنبال این هستند که مشکل لالجین حل شود.

قادری در خصوص ایجاد «دهکده سفال» نیز گفت: شهرداری برای دهکده سفال 10 هکتار زمین پیش‌بینی کرده تا سایت کارگاهی ـ فروشگاهی راه‌اندازی شود که این مسئله در حال پیگیری است.

*زمین‌های وقفی مانعی در راه سرمایه‌گذاری لالجین

وی در خصوص ورود سرمایه‌گذار به امر سرمایه‌گذاری و ساخت هتل در لالجین نیز گفت: در این زمینه هم شهرداری و هم میراث فرهنگی با ارائه تسهیلات مناسب آماده همکاری هستند و از سرمایه‌گذاری که تمایل داشته باشد، استقبال می‌کنند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لالجین خاطرنشان کرد: سال گذشته سرمایه‌گذاران را برای بازدید از لالجین دعوت کردیم اما چون بیشتر زمین‌های اینجا وقفی است، کمی مشکل‌ساز شده است.

وی اضافه کرد: اداره اوقاف و دیگر مسؤولان پیگیر هستند تا مقداری از اراضی تبدیل به احسن شود زیرا اگر زمین‌ها از اوقافی بودن خارج شوند، سرمایه‌گذاران نیز تمایل برای سرمایه‌گذاری خواهند داشت.

*ضایعات سرامیک بازیافت می‌شود

قادری در خصوص تلنبار شدن نخاله‌ها و ضایعات سفال و سرامیک  در حاشیه شهر جهانی سفال نیز گفت: این وضعیت ناخوشایند است، هرچند حدود چند ماه است، فردی برای بازیافت این ضایعات ورود کرده است.

وی با بیان اینکه این فرد به دنبال بازیافت آن در خود شهر لالجین است، افزود: کارگاه‌های سفال ضایعات کمی دارند و نخاله تلنبار شده بیشتر حاصل کار سرامیک‌کاران است به طوری که در حوزه چینی بهداشتی ضایعات زیاد است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لالجین تأکید کرد: با توجه به اینکه سرامیک در دمای پخت بالاست، به محیط زیست آسیب می‌زند در حالی که قالب‌های بزرگ گچی، ضایعات گچی بالایی نیز دارند.

وی به قطعی برق تابستان امسال و تأثیر ان در افزایش ضایعات سرامیکی اشاره کرد و گفت: در هر بار قطعی برق، یک کوره ضایعات می‌شد و در این تابستان چنین مواردی زیاد وجود داشت.

*گرانی ارز لعاب سفال را هم گران کرد

قادری با تأکید بر اینکه گرانی ارز تأثیر زیادی در گرانی لعاب داشت، افزود: با توجه به اینکه برخی مواد و لعاب‌های سفال وارداتی است و ما هنوز نمی‌دانیم لعاب با ارز دولتی یا آزاد وارد می‌شود، بنابراین کار تولید سفال نیز با مشکل مواجه شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سفال چینی نداریم و این تصور غلطی در ذهن مردم است که سفال وارداتی وجود دارد، گفت: چیزی به نام سفال وارداتی نداریم و اجناس خارجی موجود در فروشگاه‌ها سرامیک است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لالجین با بیان اینکه همه سرامیک‌های وارداتی از گمرک و به صورت قانونی است، افزود: مردم خود وارد می‌کنند چون صرفه اقتصادی برای آنها دارد.

انتهای پیام/89003/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول