اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

فارس گزارش می‌دهد

از مراسم عزاداری چاق چاقوی ترک‌ها تا سینه کیجه بختیاری‌ها

مراسم عزاداری چاق چاقو شهر سامان، سینه کیجه شهر فارسان و نوحه حضرت فاطمه (س) مسجد نو شهرکرد از جمله آیین‌های سوگواری مردم چهارمحال و بختیاری در ایام محرم هستند.

از مراسم عزاداری چاق چاقوی ترک‌ها تا سینه کیجه بختیاری‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، با به پا خواستن شور حسینی و آغاز ماه محرم، سرزمین‌ها، شهرها و روستاها از سکون و سکوت در می‌آیند و جانی دوباره می‌گیرند، زنان و مردان سیاهپوش شهادت سیدالشهداء (ع) می‌شوند و در هر کوى و برزن به عزادارى آن حضرت می‌پردازند.

رسول اکرم (ص) می‌فرمایند:  براى شهادت حسین (ع)، حرارت و گرمایى در دل‌هاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى‌شود.

به هنگام محرم در هر قوم و قبیله‌ای در کشور ایران بر اساس باورها و اعتقادات سنتی، آیین‌های عاشورایی در عزای سالار شهیدان و همراهان باوفایش وجود دارد که نشان از ارادت و دلدادگی آن‌ها به سالار شهیدان است.

مردم چهارمحال و بختیاری نیز از هر قوم و منطقه قبل از ماه محرم خود را برای عزاداری امام حسین (ع) آماده می‌کنند و ماه محرم و صفر را به سوگ آن امام می‌نشینند.

سمیه کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه روز سیزدهم محرم الحرام سال 61 هجری قمری، افرادی از قبیله بنی‌اسد، برای خاکسپاری شهدای کربلا به این سرزمین آمدند، گفت: آن‌ها به گروه‌های کوچکی تقسیم شدند و چون هوا تاریک بود، عده‌ای از زنان بنی‌اسد اجساد مطهر شهدا را یافتند و با کوبیدن دو سنگ بر هم سایر گروه‌ها را با خبر ساختند تا همه اجساد شهدا جمع‌آوری شوند.

مراسم چاق چاقو به یاد و گرامیداشت شهدای کربلا هرساله در سامان اجرا می‌شود

محقق تاریخی با بیان اینکه مراسم چاق چاقو به یاد و گرامیداشت صحنه‌های ذکر شده کربلا هرساله در سامان اجرا می‌شود، افزود: مردم این شهر پس از عزاداری روز تاسوعا بعد از نیمه شب حدود ساعت یک یا دو صبح از مساجد  و تکیه‌ها به کوچه‌ها و خیابان‌های شهر رفته و عزاداری خود را  با فلسفه روایات گفته شده با انجام مراسم چاق چاقو تا اذان صبح ادامه می‌دهند. 

وی اضافه کرد: در این مراسم شرکت کنندگان به صورت ستونی و با فاصله متغیر چند متری به صورت دو صف روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند، پس از تشکیل صفوف همزمان با خواندن نوحه عزاداران دو سنگ یا دو چوب خود را که در دست گرفته اند به همدیگر می‌کوبند.

در شهر فارسان آیین عزاداری با نام سینه کیجه رواج دارد

فریده احمدی با اشاره به اینکه در شهر فارسان آیین عزاداری با نام سینه کیجه رواج دارد، گفت: در این مراسم افراد سینه‌زن لباس محلی (پیراهن مشکی، دبیت بختیاری، گیوه، دوال یا کمربند میخی و غیره) خود را پوشیده و به صورت دو صف موازی (به شکل کوچه) روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند و با خواندن نوحه به شکل خاصی سینه‌زنی می‌کنند.

کارشناس ثبت میراث ناملموس اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری افزود: در این سینه‌زنی عزاداران هنگام کوبیدن دست بر سینه، همه با هم خم و به حالت نیم‌خیز می‌شوند (تا جاییکه سر تا بالای زانو رسیده) و سپس هماهنگ با پرش به سمت بالا دو دستی محکم بر سینه می‌کوبند.

وی اضافه کرد: این آیین سینه‌زنی به دلیل بهره‌مندی کامل از پوشش محلی و شیوه و نوع اجرا به یک نمایش تراژدی گونه عاشورایی نزدیک است که خود ساختار دراماتیکی دارد.

احمدی با بیان اینکه این مراسم به نام سینه چِل چِلی نیز معروف است، ادامه داد: قدمت و سابقه این شیوه عزاداری طبق گفته بزرگان و گذشتگان به بیش از صد سال می‌رسد.

نوحه یازهرا با نیت برآورده شدن نیت عزاداران در پایان هر مراسم خوانده می‌شود

کارشناس ثبت میراث ناملموس اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در هیأت حضرت رقیه (س) مسجد نو شهرکرد پس از هر عزاداری نوحه یا زهرا خوانده می‌شود، گفت: سابقه خواندن این نوحه باز می‌گردد به سال‌های گذشته که طبق گفته بزرگان و گذشتگان از دیرباز برپا بوده است، این نوحه در پایان عزاداری‌ها به نیت برآورده شدن حاجت حاجتمندان و کسانیکه التماس دعا و نیتی داشته، خوانده می‌شود و حکم ختم مراسم را دارد.

وی افزود: متن این نوحه به شرح زیر است:

یا زهرا، یا زهرا، ای دخت شاه بَطحا

از کَرم کُن روا، حاجات این عزاداران دل غمین را

حقِّ نور عینت، سر جدا حسینت، ماهِ مشرقینت

بِنما اَدا بر جان خیل مسلمین را

حق شاه مردان، آن شَهِ انس و جان، ای یار ضعیفان

بنما،شفا بر جان کل مسلمین را

ما که بی پناهیم، برت رو سیاهیم، جز تو کس نخواهیم

قسمت نِما آن قبر شاه بی مُعین را

یا حسین، یا حسین، یا ابوالفضل، یا ابوالفضل

ای غریبی که لبِ تشنه بریدن سرت

ناله جانسوز، ز داغ علی اکبر پسرت

به لبِ خشک تو آبی پسر سعد نداد

با وجودی که بودی ساقی کوثر پدرت

هیچ کافر نکشد، هیچ مسلمان لب خشک

تو چه کردی که لب خشک بریدن سرت

ای تشنه لب، حسین وای      ای بی کفن، حسین وای

یابن الزهرا (س)، ابی عبدالله (ع)، ابی عبدالله (ع)، یابن الزهرا (س) بده مراد همه را، الهی آمین

انتهای پیام/68027/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول