اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

فارس گزارش می‌دهد

زیان هما با ورود به فرودگاه پیام افزایش می‌یابد؟

دلایل متعدی برای زیان هما به عنوان یکی شرکت دولتی مطرح شده است که یکی از اصلی‌ترین آنها چندفرودگاهی بودن این شرکت است با این حال مدیرعامل هما به تازگی خبر از ورود هما به فرودگاه پیام و انجام پرواز با ATRها در این فرودگاه داده است.

زیان هما با ورود به فرودگاه پیام افزایش می‌یابد؟

خبرگزاری فارس - سعید مؤذنی: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ایرلاین دولتی، از گذشته با مشکلاتی مواجه بوده است که موجب بروز زیان این شرکت هواپیمایی و به تدریج زیان انباشته آن شده است.

پروازها و بلیت‌های تکلیفی، صندوق بازنشستگی هما، تنوع ناوگان، تأخیرات پروازی، تسعیر ارز و امثال آن از دلایل زیان‌دهی هما محسوب می‌شود‌.

در این میان یکی از دلایل اصلی زیان هما، دو فرودگاهی بودن این شرکت هواپیمایی است‌؛ یعنی انجام پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد و انجام پروازهای بین‌المللی از فرودگاه امام خمینی(ره) همواره از دلایل ‌زیان‌دهی ‌هما برشمرده شده است.

به عنوان مثال ایرباس هما ابتدا پرواز شیراز-تهران را انجام می‌دهد و سپس این هواپیما باید برای پرواز بعدی از تهران به یکی از کشورهای منطقه آماده شود که باید برای این پرواز از فرودگاه مهرآباد بلند شود و به فرودگاه امام خمینی (ره) برود که همین نشست و برخاست اضافه، هزینه زیادی به ایرلاین تحمیل می‌کند.

از سوی دیگر با وجود آنکه ایران‌ایر آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیما در فرودگاه امام خمینی (ره) دارد، ضرورت دارد برخی چک‌آپ برخی هواپیماهای هما در آشیانه مهرآباد انجام شود‌ و این هم برای ایرلاین هزینه دارد.

مدیرعامل سابق هما در این‌باره به فارس گفت: یک موتور بوئینگ 747 قدیمی در یک سیکل پروازی حدود یک‌هزار دلار هزینه دارد و 4 موتور آن 4 هزار دلار هزینه روی دوش ایرلاین می‌گذارد تا بخواهیم از فرودگاه امام به فرودگاه مهرآباد یا بلعکس پرواز کنیم.

فرهاد پرورش همچنین بیان کرد: انجام پروازهای عمره از شهرهای ایران هزینه بالایی برای شرکت هواپیمایی هما دارد، زیرا هواپیماهای این ایرلاین باید از تهران تا شهرستان مقصد بدون مسافر پرواز کند تا از آن شهرستان به انجام پروازهای عمره بپردازد. 

به گفته مدیرعامل سابق هما ‌به دلیل اینکه حرکت هواپیماها از تهران به شهرستان برای انجام پروازهای حج عمره غیربرنامه‌ای است، نمی‌توان برای آن بلیت فروخت زیرا بستگی به ساعت پروازی است که کشور عربستان ارائه می‌دهد؛ بنابراین چون ساعت پرواز قابل پیش‌بینی نیست، قابلیت فروش بلیت نیز از تهران به شهرستان مقصد وجود ندارد.

مدیرعامل سابق ایران‌ایر در تشریح میزان زیان یک پرواز هما برای انجام پرواز حج عمره در شهرستان، توضیح داد: اینگونه پروازها ابتدا از تهران به سمت شهرستان موردنظر بدون مسافر پرواز می‌کنند، سپس از آنجا مسافر به سمت مدینه جابه‌جا می‌شود، سپس هواپیمای مذکور دوباره از مدینه به سمت جده بدون مسافر پرواز می‌کند تا حجاجی که قبلاً در جده بوده‌اند را از آن نقطه به سمت شهرستان موردنظر جابه‌جا کند؛ دوباره از شهرستان تا تهران این هواپیما بدون مسافر پرواز می‌کند بنابراین همین یک پرواز موجب بروز زیان زیادی برای هما می‌شود.

به گفته پرورش یکی دیگر از دلایل زیان‌دهی هما تنوع ناوگان ‌و تنوع نیروی انسانی است که هزینه‌های هما را افزایش داده است.

حضور ایران‌ایر در فرودگاه پیام با هواپیماهای ATR‌

موضوع چند فرودگاهی بودن هما به عنوان یکی از دلایل زیان‌دهی این شرکت در حالی مطرح است که روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ بود که ‌مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «ایران‌ایر» اعلام کرد که به زودی هواپیماهای این شرکت از طریق فرودگاه بین المللی پیام البرز به مسافران خدمات دهی می‌کند.

‌فرزانه شرفبافی‌ در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام البرز گفت: ‌در اولین فرصت، پرواز مسافربری «ایران‌ایر» را از طریق فرودگاه پیام انجام خواهیم داد و تلاش بر این است که از هواپیماهای جدید و به روز «ATR» در این فرودگاه استفاده کنیم.

به گفته مدیرعامل ایران‌ایر پشتیبانی پروازهای سایر شرکت‌های هواپیمایی از دیگر برنامه‌های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بین المللی پیام البرز است؛ در طول یک سال گذشته کارهای بزرگی در فرودگاه پیام به لحاظ زیر ساختی انجام شده که مسافربری شدن آن یکی از این اقدام های مهم است.

شرفبافی گفت که امکانات فرودگاه بین‌المللی پیام مورد بررسی قرار گرفت تا در اولین فرصت، پروازهای مسافری ایران‌ایر را در این فرودگاه برقرار کنیم‌

به اعتقاد مدیرعامل هما انجام پروازهای مسافری از طریق این فرودگاه با استقبال زیادی مواجه خواهد شد که منتج به کاهش ترافیک فرودگاه های دیگر و اثر مثبتی در عملیات حمل و نقل هوایی کشور دارد.

به گزارش فارس، قطعاً توسعه فرودگاه پیام از یک فرودگاه صرفاً باری به فرودگاه بین‌المللی باری و مسافری امری قابل توجه است ‌اما به نظر می‌رسد بهتر بود مسئولان هما به عنوان یک ایرلاین دولتی و زیان‌ده، برای ورود به این فرودگاه بررسی‌های بیشتری انجام می‌دادند.

به هر حال اگر قرار باشد ATR هما به فرودگاه پیام برود، مجدداً موضوع پروازهای خالی و تحمیلی این بار بین مهرآباد و پیام برای هما پیش می‌آید.

قطعاً به دلیل نبود تقاضای فراوان سفر در فرودگاه پیام و عدم توسعه خطوط پروازی آن، ATR هما نمی‌تواند در تمام طول هفته در آن فرودگاه مستقر باشد؛ به هر حال این هواپیماها به صورت فاینانس داخلی خریداری شده‌اند و محل تأمین اقساط از انجام پروازهای مستمر و استفاده حداکثری از هواپیماها امکان‌پذیر است.

حال اگر بپذیریم که ATR بخواهند به فرودگاه پیام بروند، مجدداّ موضوع نشست و برخاست‌‌های اضافه و پروازهای خالی بین مهرآباد و پیام رخ می‌دهد‌.

از سوی دیگر نبود آشیانه تعمیرات ATR در فرودگاه پیام ‌از دیگر معضلات هما خواهد بود، به هر حال این هواپیما اگر در فرودگاه پیام دچار مشکل شود، ناچار است در نبود آشیانه تعمیر و نگهداری پرواز ضافه به فرودگاه مهرآباد داشته باشد و این نیز موجب تحمیل هزینه‌های گزاف به ایران‌ایر می‌شود.

 انتهای پیام/‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول