اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از جوشش مردم سمنان

بازار گرم قربانی‌های خیابانی/ مدیریت‌شده خون بریزید!

بازار قربانی‌های خیابانی این روزها در اقصی نقاط کشور ازجمله سمنان گرم است؛ اما عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) بهتر است مدیریت‌شده خون بریزند تا سبب ایجاد آلودگی در معابر عمومی نشوند.

بازار گرم قربانی‌های خیابانی/ مدیریت‌شده خون بریزید!

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محرم و صفر ماه‌های دلدادگی عاشقان سرور و سالار شهیدان (ع) و یاران باوفایشان است؛ مردم ایران اسلامی و دلدادگان مکتب حسینی در سراسر عالم این روزها هر چه دارند، فدای حسین (ع) می‌کنند.

بازار قربانی‌های خیابانی این روزها در اقصی نقاط کشور ازجمله سمنان گرم است؛ عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) برایش نذر می‌کنند و خون می‌ریزند و سوگوارانش را اطعام می‌دهند تا شاید ذره‌ای از عشق و ارادت خود را به ساحت قدسی این بزرگ‌مرد دشت کربلا نشان داده باشند؛ اما چه بهتر که نذور و قربانی‌ها در این ایام مدیریت‌شده باشد.

آلودگی معابر با ذبح دام

از گذشته‌های دور مرسوم است که عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) پیشاپیش دسته‌های عزاداری و در هیأت‌ها و معابر عمومی، دام‌هایی را قربانی و از گوشت آن برای اطعام عزاداران استفاده می‌کنند.

قربانی انواع دام در معابر عمومی، کوچه‌ها و خیابان‌ها جدای از همه زیبایی‌هایی که در ابراز ارادت به آستان سرور و سالار شهیدان (ع) دارد؛ اما با آلودگی‌هایی نیز در خیابان‌ها و معابر همراه است که این بخش از کار، باید مدیریت بهتری شود.

هر ساله تدابیری اندیشیده می‌شود تا از حجم آلودگی‌های محیطی در شهرها و روستاها و معابر عمومی کاسته شود و از هیأت‌های عزاداری نیز خواسته می‌شود تا اهالی هیأت خود را راهنمایی کنند که با توجه به این تدابیر، به قربانی بپردازند و نذر خود را ادا کنند.

حسین عزالدین، یکی از دست‌اندرکاران هیأت عزاداری جهادیه سمنان در همین زمینه می‌گوید: از عموم مردم و عزاداران حسینی و بانیان مجالس اباعبدالله الحسین (ع) خواسته شده است تا در مکان‌های معین و با رعایت اصول شرعی و بهداشتی به ذبح دام بپردازند تا برای مردم مشکلی ایجاد نشود.

وی افزود: ریختن خون‌های حاصل از قربانی دام در خیابان‌ها و معابر عمومی جدای از اینکه برای مردم در رفت و آمدشان مشکلاتی ایجاد می‌کند، سبب آلودگی زیست‌محیطی می‌شود و این امر بهتر است مدیریت شود.

دام سنگین را در معابر قربانی نکنید

محمد سعیدی، مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در همین حال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان درباره تدابیر اداره کل دامپزشکی استان سمنان در ماه محرم اظهار کرد: گروه‌های عملیاتی ثابت و سیار ویژه ماه‌های محرم و صفر همانند عید سعید قربان در دامپزشکی سمنان تشکیل شده است.

وی ادامه داد: این گروه‌ها، دام‌هایی را که برای نذر ایام محرم قربانی می‌شوند، کنترل می‌کنند و بر روند کشتار دام به شکل شرعی و بهداشتی نظارت دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه به تکایا و هیأت‌های مذهبی توصیه کردیم در مکان‌های مناسب که راه آب و فاضلاب دارد قربانی کنند، تصریح کرد: عزاداران حسینی ذبح دام را در هر مسیری انجام ندهند؛ دام سنگین را هم در معابر کشتار نکنند و در کشتارگاه‌ها این کار را انجام دهند؛ چون آلودگی زیست‌محیطی دارد و به بیماری منجر می‌شود.

سعیدی با بیان اینکه با کشتارگاه‌ها در این زمینه هماهنگ شده است، اضافه کرد: لاشه‌های دام‌های قربانی باید به کشتارگاه‌ها هدایت و مراحل آماده‌سازی لاشه‌ها برای مصرف انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر همکاری‌های لازم در این حوزه صورت گیرد، از روش‌های قبل با آلودگی‌های زیست‌محیطی کم می‌شود، تصریح کرد: همه باید به بهداشت و هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم عزاداری امام حسین (ع) کمک کنند.

قربانگاه لازم است

به هر تقدیر، حجم قربانی‌ها همواره در دو مناسبت عید سعید قربان و تاسوعا و عاشورا در سراسر کشور و به‌تبع آن استان سمنان افزایش می‌یابد و چه بهتر که مسؤولان تدبیری بیندیشند تا در این مناسبت‌ها، حداقل در شهرهای بزرگ که تعداد قربانی‌ها بسیار زیاد است، قربانگاه‌هایی در مسیر دسته‌روی و سینه‌زنی هیأت‌های عزاداری ایجاد شود.

این قربانگاه‌ها جدای از اینکه در یکپارچه‌سازی قربانی دام‌ها می‌توانند اثرگذار باشند، در مدیریت بهتر آیین‌های عزاداری و در عین حال، جلوگیری از آلودگی شهرها و معابر عمومی هم نقش قابل‌توجهی ایفا خواهند کرد.

گزارش از: مرتضی مزینانی‌صفابین

عکس از: هدیه ترحمی

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول