اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از عاشورای حسینی در خراسان‌جنوبی

وقتی اهل سنت هم برای سیدالشهدا(ع) خیرات می‌کنند

آئین خیرات برای سیدالشهدا(ع) از سوی اهل سنت خراسان‌جنوبی در روز عاشورا از آئین‌هایی است که در آن مردم مناطق سنی‌نشین با پختن غلور و آش نذری با عنوان خیرات سیدالشهدا(ع) به اطعام مردم می‌پردازند.

وقتی اهل سنت هم برای سیدالشهدا(ع) خیرات می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، با وجود آنکه یک هزار سال از مصیبت امام حسین(ع) و یاران وفادارش می‌گذرد اما هنوز شیعیان و مسلمانان جهان عزادار این واقعه هستند که جوانمردانه برای دفاع از دین و اسلام جان دادند.

هر چه می‌گذرد فرهنگ عاشورا گسترده‌تر می‌شود و آیین‌های عزاداری در ایران و جهان باشکوه و عظمت بیشتری برگزار می‌شود، در طول تاریخ نیز سنت‌ها و مراسمات خاصی در ایران برگزار می‌شده که نسل به نسل و سینه به سینه نقل و همچنان در جریان است.

روز تاسوعا در فرهنگ شیعه از دیرباز به عنوان روزی شناخته شده که عزاداران و عاشقان اهل بیت(ع) ضمن بیان فضیلت‌های علمدار کربلا، به مرثیه سرایی و عزاداری برای او می‌پردازند.

بیان رشادت‌ها و مصیبت‌های حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعای حسینی باعث شده تا برخی چنین تصور کنند که آن حضرت در روز تاسوعا به شهادت رسیده و به همین علت در این روز عزای سقای دشت کربلا را برپا می‌کنند درحالیکه همه یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا جان خود را برای یاری دین خدا و امام خود فدا کردند.

همزمان با روز عاشورای حسینی ارادتمندان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) در قالب دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی در خیابان‌های شهر به عزاداری می‌پردازند.

قتلگاه بیرجند؛ محل تجمع عاشقان حسینی

در این روز تمام هیئت‌های عزاداری از مسیرهای تعیین شده که مسیر اول؛ از میدان شهدا، سه راه اسدی، میدان امام حسین(ع)، مسیر دوم؛ میدان امام، خیابان جمهوری، سه راه اسدی، میدان امام حسین(ع) و مسیر سوم؛ خیابان انقلاب، میدان امام حسین(ع) و همچنین هیئت‌های شمال شهر از کمربندی به سمت قتلگاه حرکت می‌کنند.

طبق سنت هرساله نماز ظهر عاشورا در قتلگاه برگزار خواهد شد و به لحاظ اینکه نماز ظهر عاشورا در این مکان اقامه می‌شود، هیئت‌هایی که موقع اذان در قتلگاه برسند باید مراسم عزاداری را تعطیل و بلندگوها را خاموش و در نماز شرکت کنند و هیئت‌هایی که در مسیر اذان می‌رسند پیشنهاد شده که در همان مکان اقامه نماز انجام شود.

همچنین طبق روال سال‌های گذشته همزمان با عاشورای حسینی کاروان نمادین نینوا در شهر بیرجند اجرا می‌شود و تعزیه حضرت علی‌اصغر(ع)، حضرت قاسم(ع)، حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و حضرت اباعبدالله(ع) توسط این کاروان اجرا می‌شود.

اهل سنت نیز برای سیدالشهدا(ع) خیرات می‌کنند

آئین خیرات برای سیدالشهدا(ع) از سوی اهل سنت خراسان‌جنوبی در روز عاشورا از دیگر آئین‌هایی است که در آن مردم مناطق سنی‌نشین با پختن غلور و آش نذری با عنوان خیرات سیدالشهدا(ع) به اطعام مردم می‌پردازند.

بیرجندی‌های ساکن دیگر استان‌ها همانند مردم بسیاری از مناطق ایران در دهه نخست محرم در زادگاه خود حضور می‌یابند و در آیین عزاداری سالار شهیدان شرکت می‌کنند.

پخت غلور هم یکی از آئین‌های کهن محرم در خراسان‌جنوبی است که وفاق اجتماعی مذهبی را به نمایش می‌گذارد و یکی از میراث‌های معنوی این استان و نمونه بارزی از یک کار مشترک است.

غلور نوعی آش محلی است که معمولاً در بیرجند مرکز خراسان‌جنوبی و در ایام محرم پخت می‌شو، ذکر دعا و زمزمه صلوات چاشنی معنوی این مراسم مذهبی اجتماعی است و مردم خراسان‌جنوبی این غذا را متبرک و برای شفای بیماران مؤثر می‌دانند.

اطعام و ادای نذورات در روزهای آخر دهه اول محرم به ‌ویژه در روز نهم و دهم از جمله جلوه‌های بارز عزاداری مردم این خطه است.

شمع‌هایی که به یاد شهدای کربلا می‌سوزند

همزمان با شام غریبان اباعبدالله الحسین(ع) عاشقان و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان با روشن کردن شمع و یا به دست گرفتن فانوس در گروه‌های کوچک و بزرگ به نوحه‌سرایی و عزاداری می‌پردازند و آئین شام غریبان را به جای می‌آورند.

هیئت‌های عزاداری در طول مسیرهای منتهی به مساجد و حسینیه‌ها به مرثیه خوانی و نوحه گری در رثای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و فرزندان و اصحاب ایشان می‌پردازند، هیئت‌‌های عزادار در این مراسم به نشانه جست‌وجوی اطفال آواره و گمشده سالار شهیدان با عبور از کوچه‌ها و ریختن خاک بر سر و روی خود، گویی به‌دنبال گمشده‌ای می‌گردند.

اغلب مردم این دیار برای استفاده‌ بهتر معنوی از این ماه با اهل خانواده تا پاسی از شب در مجالس عزاداری شرکت دارند و مداحان اهل بیت (ع) در این شب با یادآوری مصائب بازماندگان واقعه کربلا و توصیف رنج فرزندان امام حسین (ع) یاد و خاطره اسیران روز عاشورا و اطفال حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را زنده می‌کنند.

همنوایی با حضرت زینب(س)

تجمع «رهروان زینبی» از دیگر مراسمی است که همزمان با عصر روز 12 محرم در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

بانوان این خطه کویری در این مراسم گرد هم می‌آیند و با سر دادن شعار «لبیک یا زینب» ارادت خود را به بانوی صبر و ایثار، عمه سادات حضرت زینب(س) نشان می‌دهند.

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در روزهای «تاسوعا» و «عاشورا»

جهت تسهیل در عبور و مرور و افزایش ضریب ایمنی برای عابران بالاخص عزاداران حسینی و جلوگیری از مشکلات ترافیکی در این ایام، محدودیت‌های ترافیکی در بیرجند اعمال می‌شود.

در مراسم روز عاشورا از ساعت 6 صبح تا پایان مراسم خیابان شهدا، میدان شهدا، خیابان منتظری – خیابان طالقانی – کوچه طالقانی 9، کوچه بیمارستان- چهارراه انقلاب- خیابان انقلاب- میدان امام حسین(ع)، خیابان حکیم نزاری – میدان امام  – خیابان جمهوری تا میدان امام حسین(ع)، سرتاسر خیابان جمهوری اسلامی از میدان امام (ره) تا بهشت متقین توقف وسایل نقلیه اکیدا ممنوع است.

در مراسم شام غریبان هم از ساعت 18 تا پایان مراسم تمام مسیرهای منتهی به مسجد امام حسین(ع)- خیابان شهید تیمورپور و تقاطع  پارک وحدت از تردد و پارک خودروها جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/69039/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول