اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

فارس گزارش می‌دهد

تداوم قصه هزار غصه دانشجویان بورسیه

قصه پر غصه بورسیه‌ها همچنان ادامه دارد، قصه‌ای که با یک بازی سیاسی از چهارم خردادماه سال 93 آغاز شده و قول‌ و وعده‌های زیادی برای حل این موضوع داده شد اما واقعیت ماجرا پاسکاری نخبگان این مرز و بوم است.

تداوم قصه هزار غصه دانشجویان بورسیه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها مدتی است آغاز شده اما قصه پر غصه بورسیه‌ها همچنان ادامه دارد، قصه‌ای که با یک بازی سیاسی از چهارم خردادماه سال 93 آغاز شده و قول‌ و وعده‌های زیادی برای حل این موضوع داده شد اما واقعیت ماجرا پاسکاری نخبگان این مرز و بوم بوده است. 

فشار به دانشجویان بورسیه تا جایی پیش رفت که، تیرماه 94 رهبر معظم انقلاب نخستین تذکر علنی را برای رسیدگی به وضع بورسیه‌ها صادر کردند. این هشدار بعدها هم تکرار و تکرار شد! آخرین آن مربوط به 12 تیرماه 96 و در دیدار مسئولان ارشد قضایی با رهبر معظم انقلاب است که در آنجا ایشان باز هم از تضییع حق جوانان نخبه بورسیه ابراز نارضایتی کردند.

سخن صریح مقام معظم رهبری به مسئولان قضایی این بود :«در موضوع بورسیه‌ها، موضوع به‌درستی پیگیری نشد و آن کاری که باید انجام می‌شد، محقق نگردید.»

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آغازین روزهای سکان‌داری این وزارتخانه قول حل مشکل بورسیه‌ها را داد و از حل مشکلاتشان گفت. تا جایی که بورسیه‌ها با وعده‌های وزیر دلگرم شدند اما گویا این قول‌ سرابی در کویر بیش نبوده است. 

غلامی در نخستین واکنش خود از تلاش برای جذب و ورود فارغ التحصیلان بورسیه به تدریج در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: مشکل آنها در بررسی پرونده‌ها کاملاً حل شده است و وضعیت افراد معلوم است. 

وزیر علوم گفت: تعدادی از این افراد بعد از فارغ التحصیلی جذب دانشگاه‌ها شده‌اند، به دلیل گذشت زمان و محدودیت‌هایی که در استخدام هیات علمی در دانشگاه ها ایجاد شده است، این بررسی طول می‌کشد ولی وزارت علوم در حال انجام این قضیه است. این دانشجویان به وزارت علوم مراجعه کرده‌ و با همکاران ما نیز صحبت کرده‌اند. در حال تلاش هستیم جذب و ورود فارغ التحصیلان بورسیه به دانشگاه‌ها به تدریج انجام گیرد.

در جلسه 208 هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از بحث و بررسی اعضاء مصوبه جلسه 193 هیئت عالی جذب در خصوص جذب متقاضیان عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی «مشمولین بند پ ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور» اصلاح شد که بر همین اساس، «عدم تأیید صلاحیت علمی و عمومی متقاضیان راتبه «بورسیه» بر عهده هیئت‌های اجرایی جذب نمی باشند و هیأت‌های اجرایی جذب موظفند پرونده راتبه‌ها را برای بررسی بیشتر به هیئت‌های مرکزی جذب ارجاع دهند».

پس از آن نیز منصور غلامی وزیر علوم در مصاحبه‌های مختلف از پیگیری‌ها برای حل مشکل بورسیه‌ها خبر داد به طوریکه دانشجویان بورسیه به یک عزم جزم در وزارتخانه برای حل مشکل‌شان امیدوار شدند.

وزیر علوم در روز ۲۹ بهمن ۹۶ نیز در نشست با فراکسیون  نمایندگان ولایی با بیان اینکه مشکل کلی در بورسیه‌ها حل شده است، گفت: از نظر من و وزارت علوم وضعیت تک تک افراد بورسیه شده حل شده که ۲۱ نفر از آن ها به دلیل آنکه سوابقشان از لحاظ قانون تطبیق نداشته محروم از تحصیل شد‌ اند و بدون هیچ مشکلی رفته‌اند ولی 2 گروه دیگر باقی مانده است.

وی افزود: یک گروه از بورسیه‌ها آن‌هایی هستند که هنوز تحصیلاتشان تمام نشده است، بخشی از گروه دیگری که تحصیلات آن ها تمام شده مشغول به کار شدند ولی بخش دیگری از فارغ التحصیلان به دلیل آن که بورسیه هستند منتظر ماندند و مدعی هستند که باید جایی برای آن ها تعیین شود ولی از آنجاییکه پذیرش در دانشگاه ها کند شده هنوز مشغول به کار نشده‌اند و برنامه ما این است تا سیستم های دانشگاهی اعلام نیاز کنند.

وی حتی در دهه فجر سال گذشته از حل شدن مشکل دانشحویان بورسیه و جایابی آنها خبر داد. 

هر چند که از نگاه وزیر علوم وضعیت تک تک افراد بورسیه شده مشخص و مشکل آنها حل شده است اما بورسیه‌ها همچنان در باتلاق سیاسی که برایشان درست شده است دست و پا می‌زنند و جا دارد مسئولان تدابیر ویژه‌ای برای این مشکل بیاندیشند.

محمد مهدی زاهدی نماینده مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال گذشته گفت: دانشجویان بورسیه که درسشان تمام شده و به دانشگاه‌های تعیین شده مراجعه کردند و دانشگاه آنها را نپذیرفته اند، می‌توانند شکوائیه‌ای بنویسند خطاب به بنده یا رئیس هیات عالی جذب یا یک نامه به آقای فریدون در وزارت علوم بنویسند و مطمئنا این پیگیری خواهد شد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: امروز صبح در جلسه هیات مرکزی جذب وزارت علوم هم شرکت کردم و موافقت شد تا 100 نفر از بورسیه‌ها در دانشگاه‌ها استخدام شوند.

وی با اشاره به سخت‌گیری روسای برخی دانشگاه‌ها درباره دانشجویان بورسیه گفت: بنده با آقای غلامی هم صحبت کردم و وی گفت اجازه نمی‌دهیم دانشگاهی که از دانشجویان بورسیه خود عضو هیات علمی نگرفته عضو هیات علمی جدید درخواست کند و بگیرد.

زاهدی در بهمن سال گذشته هم در گفت‌وگو با فارس با اشاره به شکایت بورسیه‌ها به دیوان عدالت اداری برای احقاق حق خود گفته بود دیوان عدالت اداری به نفع بورسیه‌هایی که برای یک مکان مشخص حکم داشته باشند حکم صادر می‌کند و آنها می‌توانند بر اساس آن حکم به دانشگاه مراجعه کنند.

وی افزود: اما افرادی که حکم نداشتند یا در شرف صدور حکم بودند و به دلیل تغییر دولت در حکم آنها تاخیر ایجاد شد به آقای کی نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای عالی جذب هیئت علمی مراجعه کنند تا برای جذب آن‌ها پیگیری شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آقای کی‌نژاد وقت زیادی برای دانشجویان بورسیه می‌گذارد، گفت: امیدواریم همه این دانشجویان جذب شوند مگر آن 38 نفری که وزارت علوم اعلام کرده بود معدل‌های آن‌ها با آنچه اعلام کرده بودند تطابق ندارد.

بعد از بررسی روند این حکایت به سراغ حجت‌الاسلام محمدرضا رضوان‌طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفتیم. 

وی به خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارسگفت: تمام افرادی که در وزارت علوم در پرونده بورسیه‌ها اسامیشان اعلام شده یا مشکل خود را حل کرده‌اند یا پول بورسیه آنها داده شده است البته تعداد اندک و قلیلی هم مشکل عدم ارائه مدرک تحصیلی دوره کارشناسی ارشد داشته‌اند.

وی افزود: بعد از بورسیه شدن افراد اکثر آنها تقاضای عضویت در هیأت علمی می‌کنند به همین جهت مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم در این خصوص اعلام نظر می‌کند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: همه عقلای عالم می‌دانند که پرونده بورسیه مربوط به دوران دانشجویی که با استخدام پس از فراغت از تحصیل متفاوت است و همزمان شدن این کارها و اقدامات از نظر قانونی امکانپذیر نیست لذا می‌توان گفت که لزوماً هر کسی که بورسیه می‌شود، استخدام نخواهد شد.

حجت‌الاسلام رضوان‌طلب تصریح کرد:‌در پرونده بورسیه‌ها در ابتدا قابلیت و صلاحیت افراد بررسی می‌شود همچنین برای وزارت علوم فرقی نمی‌کند که افرادی که تقاضای عضویت در هیأت علمی کرده‌اند بورسیه بوده‌اند یا خیر؟ البته تسهیلاتی برای افراد بورسیه مانند معافیت آنها از فراخوان هیأت جذب علمی و همچنین اولویت دادن به این افراد در شرایط مساوی با غیربورسیه‌ها در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در هر جلسه هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم که هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود پرونده بین ۲۰ تا ۳۰ نفر از افراد بورسیه مورد بررسی قرار گرفته و جذب هیأت علمی آنها صورت می‌گیرد. لذا روند پذیرش این افراد از نظر این دفتر کاملاً عادی است.

رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:‌ دفتر جذب هیأت علمی وزارت علوم هیچگاه ایرادی به نحوه بورسیه شدن افراد نگرفته و نمی‌گیرد زیرا این موضوع در زمره وظایف این دفتر نبوده و نیست. حتی برای تأیید صلاحیت افراد برای جذب آنها در هیأت علمی دانشگاه‌ها به نام آنها هم توجهی نمی‌کنیم. 

حجت‌الاسلام رضوان‌طلب افزود: در هیأت مرکزی جذب هیأت علمی نگاه ایجابی به افراد بورسیه شده وجود دارد نه نگاه صلبی.

وی تأکید کرد: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۲ هزار نفر از افراد بورسیه به هیأت علمی تبدیل شده‌اند. البته ممکن است تعدادی از بورسیه‌ها از نظر این دفتر صلاحیت هیأت علمی شدن را نداشته باشند که ربطی به بورس بودن یا نبودن آنها ندارد که البته در هر بخش از روند جذب امکان پنج بار درخواست تجدیدنظرخواهی از سوی فرد وجود دارد.

رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در توضیح بیشتر این موضوع گفت: فرد معترض به روند تأیید صلاحیت هیأت علمی شدن می‌تواند ۲ نفر از افراد مرتبط با گروه تخصصی تحصیلی‌اش را به شرط رسمی قطعی بودن و داشتن مرتبه دانشیاری معرفی کند.

حجت‌الاسلام رضوان‌طلب در پاسخ به سؤالی درباره احکام صادره دادگاه برای برخی رؤسای دانشگاه‌ها مبنی بر استخدام افراد بورسیه اظهار داشت: هیچ دستگاه، سازمان و وزارتخانه‌ای حق دخالت در روند دادگاه و رسیدگی‌ها را ندارد زیرا صلاحیت دادگاه طبق قانون برعهده قاضی تشخیص داده شده است و پس از رسیدگی وی حکم را صادر کرده و پشتوانه اجرایی حکم هم قانون است که البته این حکم برای دانشگاه صادر می‌شود نه وزارت علوم.

وی خاطرنشان کرد: اگر دادگاه به رئیس دانشگاهی اعلام کند که باید برای فلان فرد حکم کارگزینی و استخدام صادر شود و دانشگاه از این کار ممانعت به عمل آورد حکم تعلیق و انفصال از خدمت برای رئیس دانشگاه صادر می‌شود البته وزارت علوم معتقد است حکم دادگاه برای صدور حکم کارگزینی متوجه دانشگاه است هرچند که ما به این روند نظر مثبتی نداریم و نظر انتقادی خود را به دیوان عدالت اداری اعلام کرده‌ایم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول