اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

شریعتی نیاسر در پاسخ به فارس خبر داد

اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومانی برای مهارت‌افزایی دانشجویان در سال آینده/مصوبه جدید درباره تحصیل همزمان در ۲ رشته

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه طرح مهارت‌افزایی در حوزه معاونت آموزشی با همکاری معاونت پژوهشی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده، گفت: سازمان برنامه و بودجه موافقت کرده تا اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومانی برای این امر در سال آینده اختصاص دهد.

اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومانی برای مهارت‌افزایی دانشجویان در سال آینده/مصوبه جدید درباره تحصیل همزمان در ۲ رشته

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری اعلام برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه آموزش با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص جزئیات تخصیص بودجه مهارت‌افزایی دانشجویان دانشگاه‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه گفت: طرح مهارت‌افزایی در حوزه معاونت آموزشی با همکاری معاونت پژوهشی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که بر همین اساس این طرح با همکاری سازمان برنامه و بودجه بوده و آنها موافقت کردند که اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومانی برای این موضوع در سال آینده در نظر بگیرند، ضمن اینکه اعلام کردند امسال هم کمک‌هایی را خواهند کرد. البته این کمک آنها جدا از کمک در نظر گرفته‌شان برای ارتقای ۵ دانشگاه بزرگ کشور به تراز بین‌المللی است.

وی گفت: زمان شروع سال تحصیلی سال جاری طبق بخشنامه دو سال پیش در اختیار دانشگاه‌ها بوده و به همین دلیل برخی دانشگاه‌ها از دو هفته پیش سال آموزشی ۹۸-۹۷ خود را که متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی‌شان بوده آغاز کردند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: آیین‌نامه یکپارچه آموزشی به دانشگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید ابلاغ شده و موارد قابل توجهی از اختیارات آموزشی به دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های سطح یک و دو واگذار شده است که بر همین اساس آنها باید شیوه‌نامه آموزشی خود را به وزارت علوم اعلام کنند.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: شعار سال تحصیلی جدید مهارت‌افزایی و ارتقای توان‌پذیری دانشجویان است که بر همین اساس دانشگاه‌ها می‌توانند دوره‌های ویژه‌ای در این خصوص برگزار کرده و مهارت عمومی و توانمندی دانشجویان را در حوزه‌های مختلف مانند مهارت‌آفرینی، ارتقای این مهارت‌ها در زندگی و بهره‌گیری از موضوعات مختلف که می‌تواند توان آنها را در اجتماع بالا ببرد، برگزار کنند.

وی در توضیح بیشتر این موضوع خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های تخصصی این امر توسط دانشگاه‌ها در سال جدید مدنظر است که بر همین اساس برخی دانشگاه‌ها به صورت خودجوش برای مهارت‌افزایی اقداماتی را انجام داده‌اند که می‌توان به دانشگاه اصفهان، خوارزمی، بهبهان،‌ دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران و دانشگاه شریف اشاره کرد.

* اختصاص ۲ درصد از درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها به افزایش مهارت‌افزایی دانشجویان کارشناسی

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: به دانشگاه‌ها در سال جاری توصیه کرده‌ایم با تصویب هیأت امنای‌شان ۲ درصد از درآمد اختصاصی خود را برای افزایش مهارت‌افزایی دانشجویان کارشناسی اختصاص دهند.

شریعتی نیاسر گفت: با موافقت سازمان برنامه و بودجه در سال جاری ۱۴۰ میلیارد تومان برای کمک به دانشگاه‌هایی که در خصوص مهارت‌افزایی دانشجویان‌شان کارهایی را انجام داده‌اند، تخصیص یابد.

وی در مورد ظرفیت دانشجویان کشور در مقاطع مختلف برای سال ۹۸-۹۷ گفت: ظرفیت دانشجویان دکتری در سال جاری ۱۱ هزار و ۶۰ نفر، ظرفیت دانشجویان کارشناسی ارشد حدود ۱۸۹ هزار نفر، ظرفیت دانشجویان کارشناسی حدود ۴۱۴ هزار نفر و ظرفیت دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی حدود ۶۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است ضمن اینکه ظرفیت تخصیص ‌پیدا کرده برای دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۳۶ هزار نفر است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: مهلت ثبت‌نامی که برای مؤسسات غیرانتفاعی از سوی وزارت علوم در نظر گرفته شده از فردا آغاز و به مدت یک ماه تمدید شده است تا جاماندگان ثبت‌نام این دانشگاه بتوانند کارهای خود را انجام دهند، ضمن اینکه مهلت ثبت‌نام دانشگاه‌ آزاد هم از ۲۴ شهریورماه آغاز شده است.

* 96 درصد رشته‌های دانشگاه آزاد تایید شده‌اند

وی در خصوص اختلاف نظر به وجود آمده با دانشگاه آزاد برای حذف حدود ۴۰۰ رشته محل که منجر به حذف ۴۰۰۰ دانشجو از دانشگاه آزاد شده است، ‌ ادامه داد: از مجموع ۶۹۱۹ رشته محل که دانشگاه آزاد برای سال جاری اعلام کرده بیش از ۹۶ درصد این رشته محل‌ها مورد تأیید قرار گرفته و به سازمان سنجش منعکس شده و داوطلبان هم انتخاب رشته خود را انجام داده‌اند.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: تفاوت کنکور سراسری سال جاری با کنکور سال‌های گذشته این است که داوطلبان رشته تجربی مجاز بودند فقط در همان رشته انتخاب داشته باشند ولی امسال برای اولین بار در تاریخ آموزش عالی کشور داوطلبان رشته تجربی می‌توانستند به رشته‌های انسانی و ریاضی هم مراجعه کنند که این کار برای توازن انتخاب رشته در بین تمام گروه‌ها بوده و شانس بیشتری را برای قبولی داوطلبان رشته تجربی ایجاد می‌کرد.

* مصوبه جدید درباره تحصیل همزمان در ۲ رشته

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از جذب بیشتر دانشجویان استعدادهای درخشان وزارت علوم استقبال ویژه‌ای می‌کند و طبق تسهیلات و مصوباتی که سال‌های قبل برای آنها داشتیم که مقرر بوده است دانشگاه‌های سطح یک و دو می‌توانند تا سقف ۴۰ درصد از ظرفیت خود را به پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان برای ورود به کارشناسی ارشد در نظر بگیرند ضمن اینکه دانشگاه‌های سطح سه هم می‌توانند تا سقف ۳۰ درصد و سایر دانشگاه‌های سطوح دیگر هم تا سقف ۲۰ درصد ظرفیت را به پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان اختصاص دهند.

شریعتی نیاسر در توضیح بیشتر این موضوع گفت: در جلسه صبح امروز مقرر شد تسهیلات دیگری به استعدادهای درخشان علاوه بر امتیازات سال‌های گذشته جهت تحصیل همزمان به آنها داده شود که بر همین اساس دانشجویان هم‌رده تا حداکثر دو ترم برای قبول‌شدگان در مقطع بالاتر مجاز شدند تا ادامه تحصیل بدهند، ضمن اینکه دانشجویان دارای مدال‌های رنگارنگ جهانی هم بر اساس مصوبه امروز می‌توانند تحصیل همزمان در دو رشته داشته باشند و تمام زیرنظام‌ها اعم از دانشگاه آزاد، پیام نور و مؤسسات غیرانتفاعی هم می‌توانند از این امتیاز برای جذب استعدادهای درخشان بهره بگیرند.

وی تصریح کرد: با توجه به رشد کمی غیرمنتظره در سال‌های گذشته که آموزش عالی کشور داشته است، مقرر شد سال جاری، سال نظارت و اعمال قانون بیشتر مدنظر وزارت علوم باشد. بر همین اساس شاخص‌های کیفی، لزوم قانون‌مداری و افزایش کیفیت تحصیل دانشجویان به رؤسای دانشگاه‌ها و معاونان گوشزد شد.

* ظرفیت کلاس‌های دانشگاه

شریعتی نیاسر در خصوص سقف و ظرفیت کلاس‌های مقاطع مختلف دانشگاه‌ها هم گفت: ظرفیت کلاس‌های کارشناسی در دانشگاه‌ها حداکثر ۶۰ نفر، ظرفیت کلاس‌های کارشناسی ارشد حداکثر ۲۰ نفر، ظرفیت کلاس‌های دکتری حداکثر ۵ تا ۷ نفر در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه اگر دانشگاهی در بخش دولتی و غیردولتی سقف کلاس‌ها را رعایت نکند خلاف کرده است البته دروس عمومی از این قضیه مستثنی شده‌اند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: نظارت بر دانشگاه‌های غیرانتفاعی منجر به آن شده که از سال ۸۴ تاکنون این موسسه لغو مجوز شده یا منحل شده‌اند ضمن اینکه ظرفیت ۱۶ موسسه هم صفر شده است که این اقدامات به دلیل عدم احراز شرایط و عدم رعایت قانون بوده است، البته تعدادی از مراکز غیرانتفاعی هم با افزایش کیفیت به سطوح بالاتر ارتقا پیدا کرده و برخی از آنها هم به سطح دانشگاه رسیده‌اند.

* تمام مدارک زیرنظام های آموزش عالی معتبر است

وی در خصوص عدم اعتبار برخی مدارک که از سوی تعدادی ارگان‌ها و سازمان‌ها اعلام می‌شود، گفت: مدارک کلیه دانش‌آموختگان کشور که با مجوز دستگاه آموزش عالی فعالیت دارند معتبر بوده و این اعتبار کاملاً یکسان است. البته با بخشنامه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان امور استخدامی کشور باید به لزوم اعتبار کلیه مدارک دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم توجه کنند. همچنین هیچ دستگاه اجرایی که نیرو استخدام می‌کند مجاز نیست اعلام کند که مدارک زیرنظام‌های آموزش عالی کشور را قبول ندارد.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: از دو سال پیش نظام رتبه‌بندی ملی در آموزش عالی کشور تعریف شده که بر همین اساس مؤسسات بر اساس مقیاس عملکرد به چند سطح تقسیم‌بندی شده‌اند، ولی این سطح‌بندی به معنای درجه‌بندی نیست، بلکه هم‌قیاس قرار داده شدن معنای آن است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دستگاه‌های اجرایی می‌توانند به صورت یک‌جانبه اعلام کنند که مدارک فرد استخدام‌شده‌شان باید فلان معدل به بالا باشد اما نمی‌توانند کلیات اعتبار مدرک را به هیچ عنوان زیر سؤال ببرند.

وی‌ ادامه داد: به دانشگاه‌های ایران مجوز داده شده تا دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا تعریف کنند که بر همین اساس برخی دانشگاه‌ها با دانشگاه‌های کشورهای کره جنوبی، لهستان، بلغارستان، فرانسه قراردادهایی را منعقد کرده‌اند.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه سیاست‌های ظالمانه و استکباری دولت آمریکا و برخی دیگر کشورها منجر به بروز فشار بر دانشجویان محصل در دانشگاه‌های خارج از کشور شده و یا می‌شود، گفت: وزارت علوم پذیرای همه دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در خارج از کشور است به شرطی که آنها در دانشگاه‌های معتبر دنیا درس خوانده باشند و حداقل یک ترم، تحصیل کرده باشند. البته تمامی این اقدامات به معنای حمایت از این دسته از دانشجویان است.

وی درباره مشکل به وجود آمده پرداخت شهریه ارزی برای تعدادی از دانشجویان خارجی در ایران تصریح کرد: دانشجویان خارجی دارای شهریه ارزی که در ایران تحصیل می‌کنند به دلیل بالا رفتن نرخ ارز و فشار اقتصادی می‌توانند ارز دولتی و معادل ریالی خود را بابت شهریه پرداخت کنند برای مثال دانشجویان افغانستانی مقیم ایران شامل این تسهیلات می‌شوند.

وی گفت: پروژه ارتقای دانشگاه‌ها به تراز بین‌المللی هم با قدرت در حال پیشرفت است و آخرین گزارش و ارزیابی جمع‌بندی شده سال ۹۵ و ۹۶ به ستاد اقتصاد مقاومتی داده شده و بر همین اساس تأمین اعتبار لازم هم صورت می‌گیرد. ضمن اینکه به این دانشگاه‌ها اعلام شده که ۳ تا ۵ درصد درآمدهای اختصاصی خود را به این موضوع اختصاص دهند.

شریعتی نیاسر در باره ساماندهی دانشگاه‌ها هم گفت: بحث ساماندهی دانشگاه‌ها مصوبه اسفند ۹۶ و ابلاغ‌شده توسط رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است که این ساماندهی به زودی ابلاغ خواهد شد، ضمن اینکه در پرتو ساماندهی باید دانشگاه‌های کوچک در دانشگاه‌های بزرگ ادغام شوند و یا دانشگاه‌های کوچک با یکدیگر دانشگاهی بزرگ با یکدیگر تجمیع شده و دانشگاه بزرگ را تشکیل دهند و یا دانشگاه‌های کوچک با حمایت یک دانشگاه معین به فعالیت خود ادامه دهند. این کار توسط دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته در سال‌های دور صورت گرفته بود که با این اقدام عملا پتانسیل آن دانشگاه‌ها یکسان و ظرفیت جدیدی را برای سطح بین‌المللی ایجاد کرده بودند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی عمدتاً باید توسط مراکزی اجرایی شود که ویژگی‌های این کار را داشته باشند، در حقیقت باید مراکزی این کار را انجام دهند که صلاحیت این کار را داشته باشند.

* حذف کنکور هم گفت:‌ حذف کامل کنکور به زودی امکان‌پذیر نیست

وی در خصوص حذف کنکور هم گفت:‌ حذف کامل کنکور به زودی امکان‌پذیر نیست ولی به صورت مرحله‌ای می‌توان بار روحی و روانی خانواده‌ها را در این خصوص کاهش داد، ضمن اینکه اجرای طرح مرحله‌ای کنکور به‌طور طبیعی برای داوطلبانی که به رشته‌محل‌های خاصی علاقه‌مند بوده‌اند اجرایی کرده‌ایم که بر اساس پیش‌بینی ما فاز اول این امر در سال آینده آغاز خواهد شد. همچنین حضور یا عدم حضور ۸۵ درصد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها دیگر سنخیتی برای ورود به مراکز آموزشی ندارد ولی چون این افراد به آینده خود مطمئن نیستند در کنکور شرکت می‌کنند.

شریعتی نیاسر در باره جذب دانشجو توسط مؤسسات آموزشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی هم گفت: مؤسسات وابسته به دستگاه‌های اجرایی طبق مصوبه شورای عالی اداری از پذیرش مستقل دانشجو منع شده‌اند که می‌توان به دانشگاه‌های نظامی و مراکز غیردولتی وابسته به حوزه علمیه و نهادهای عمومی و همچنین برخی مراکزی که خود شورای عالی اداری مستنثی کرده اشاره کرد، ضمن اینکه به برخی دیگر از مراکز تا پایان آذرماه مهلت داده شده تا تکلیف خود را صرفاً از طریق شورای عالی اداری مشخص کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: وزارت علوم معتقد است که با نهادهای قانونی مانند مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید هماهنگی، همراهی و همفکری داشته باشیم، ضمن اینکه همراهی خوبی هم با سازمان برنامه و بودجه داریم که تاکنون کمک‌های ویژه‌ای به آموزش عالی کرده‌اند.

وی در باره نقش اعضای هیأت علمی به ارتقای آموزش عالی کشور گفت: به اعضای هیأت علمی نهادهای آموزش عالی کشور توصیه می‌کنیم علاوه بر آموزش‌های علمی و تخصصی، نقش ویژه‌ای به مسائل اخلاقی داشته باشند و تلاش کنند کمک فکری و همراهی خاصی با جوانان دانشجو داشته باشند و آنها را امیدوار کرده و نشاط و برنامه‌های هنری خاصی را در دانشگاه‌ها اجرایی کنند، ضمن اینکه از هر حرکتی که منجر به ناامیدی نسل جوان می‌شود پرهیز کنند.

وی گفت: اساتید باید توجه ویژه‌ای به دانشجویانی که از نظر علمی ضعیف هستند داشته باشند و تدبیر خوبی در این زمینه انجام دهند.

شریعتی نیاسر از لزوم همکاری بیشتر معاونان آموزشی و فرهنگی ـ دانشجویی خبر داد و گفت: با این کار آینده بهتری برای دانشجویان رقم خواهد خورد.

وی گفت: رویکرد درآمدزایی مراکز غیردولتی باید از تمرکز بر شهریه تغییر پیدا کند و اگر آنها دنبال افزایش درآمدشان از طریق بالا بردن تعداد دانشجویانشان هستند باید به آنها گفت: با توجه به وضعیت کشور این امر امکان‌پذیر نیست، به همین جهت باید این مراکز غیردولتی از طریق فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی درآمدهای اختصاصی خود را افزایش دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد حذف ۴۰۰ رشته محل دانشگاه آزاد که منجر به سرگردانی ۴۰۰۰ دانشجوی این دانشگاه شده است گفت: قصه حذف رشته‌های دانشگاه آزاد خیلی مهم نیست البته مبسوط هم آن‌طور که رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند نبوده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت:‌ اعلام رشته‌محل از سوی دانشگاه‌ها به سازمان سنجش به منظور رسیدگی به موضوعات زیرنظام‌ها صورت می‌گیرد اما نکته مهم آن است که باید نهادهای آموزش عالی همراهی بیشتری با هم داشته باشند، لذا بهتر بود آنها قانونمندتر عمل می‌کردند و بر اساس نظام یکپارچه آموزش عالی این کار باید از طریق سازمان سنجش مهیا می‌شد. همچنین نبایستی این موضوع اطلاع‌رسانی عمومی می‌شد.

وی افزود: نتایج ۶۶۱۹ رشته‌محل دانشگاه آزاد با همراهی دفتر گسترش و کارشناسان این دانشگاه ظرف یک روز بررسی و نهایتاً ۹۶ درصد این رشته‌محل‌ها تأیید شد، این در حالی است که هفتم تا هشتم شهریور سال گذشته دانشگاه آزاد نتایج خود را اعلام کرده بود و می‌توانست سال جاری هم این کار را انجام دهد، درحالی‌که یک روز پیش از اعلام نتایج از طریق سازمان سنجش و دقیقا روز ۲۴ شهریور این موضوع را اطلاع‌رسانی کرده بود.

وی با بیان اینکه داوطلبان باید بدانند که رشته محل‌هایشان آیا قانونی و دارای مجوز است، گفت: بهترین جایی است که می‌تواند پاسخ این سؤال را بدهد سازمان سنجش و اطلاع رشته محل‌های قانونی است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وقتی رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد به آن اعلام نشده، چرا این دانشگاه اعلام عمومی کرده و حالا هم که اطلاع‌رسانی کرده چرا فقط یک روز پیش از اعلام نتایج از سوی سازمان سنجش؟

وی گفت:‌ هر رشته‌ای که از قبل مجوز داشته باشد به هیچ‌وجه حذف نمی‌شود و یقیناً‌ این حذف یا به دلیل غیرقانونی بودن آن رشته است و یا اینکه آن پردیس مجوز لازم برای پذیرش دانشجویان آن مقطع را نداشته و یا اینکه مجوز فقط مربوط به رشته مادر بوده و نه رشته‌های دیگر آن.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: از نظر وزارت علوم تمام زیرنظام‌ها یکسان است و نظام یکپارچه‌ای برای تمام دانشگاه‌ها وجود دارد و برای مثال اگر یک دانشگاه غیرانتفاعی دانشجو بپذیرد که مجوز قانونی آن وجود ندارد، باید هم دانشجو و هم دانشگاه در این خصوص توضیح داده و دانشجو و دانشگاه تبعات این امر را بپذیرند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از زمانی که برخی زیرنظام‌ها رأساً و بدون هماهنگی اقداماتی را برای پذیرش دانشجو انجام دادند مشکلات در این خصوص ایجاد شده است.

وی درباره شائبه تحصیل دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های خارج از کشور برای ادامه تحصیلشان در ایران و دور زدن کنکور گفت:‌ مصوبه ابلاغ‌شده در این خصوص فقط تا پایان اسفند لازم‌الاجراست و برای بعدازآن قابلیت اجرا ندارد ضمن اینکه وزارت علوم کلیت ماجرا را ابلاغ کرده و جزئیات این امر توسط دانشگاه و هیأت امنای آن اجرایی شود. همچنین اعتبار محل تحصیل و دانشگاه خارجی و همچنین شدت و ضعف علم دانشجو هم باید مدنظر باشد. همچنین مشکلات مالی دانشجو هم باید محرز شود البته به نظر ما هدف این طرح دور زدن کنکور نیست، به همین دلیل مراقبت‌های لازم در این خصوص صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول