اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یزد

مدیر طرح نیابت از شهدا:

طرح «نیابت از شهدا» برای ورود شهدا به بطن زندگی افراد جامعه طراحی شده است

مدیر طرح نیابت از شهدا ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس گفت: طرح نیابت از شهدا برای معرفی و ورود شهدا به جامعه و بطن زندگی افراد طراحی شده است.

طرح «نیابت از شهدا» برای ورود شهدا به بطن زندگی افراد جامعه طراحی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، بدون شک در برهه کنونی بیش از هر زمانی نیاز به تعمیق و گسترش روحیه ایثار و شهادت در جامعه داریم؛ چرا که این روحیه بود که ملت ایران را پس از گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی در برابر توطئه های گوناگون داخلی و خارجی حفظ کرده است.

بدون شک تعمیق این روحیه برای تاثیرگذاری بهتر باید توسط صاحبان آن یعنی خود شهدا انجام شود، شهدایی که همانگونه که خداوند فرمود زنده اند و نزد خداوند رحمان روزی می‌خورند.

طرح نیابت از شهدا محفل دوستانی است که گرد شمع شهدا حلقه می‌زنند تا پرده ظلمت را از بین برده و با نور شهدا راه معرفت را بیابند. نایب شهید ایمان دارد که کار برای شهدا کمتر از شهادت نیست و اعتقاد راسخ دارد که شهدا اصحاب آخرالزمانی امام حسین(ع) هستند.

برای آشنایی با طرح نیابت از شهدا به موسسه فرهنگی مفلحون رفتیم و با عبدالله مروتی طراح و مجری این طرح هم‌کلام شدیم.

لطفاً طرح نیابت از شهدا را از ابتدای شکل‌گیری تشریح کنید

 از ابتدا همه درگیری ذهنی‌مان این بود که چگونه می‌شود شهدا را وارد جامعه و زندگی افراد کرد تا شهید در زندگی ما تأثیرگذار باشد به این معنی که سبک زندگی ما سبک زندگی شهدایی شود و روحیه ایثار و مقاومت در جامعه و زندگی شخصی رشد کند، در این میان بود که طرح نیابت از شهدا به‌عنوان طرحی برای ورود شهدا به زندگی اجتماعی به عنوان یک عملیات بزرگ فرهنگی مطرح و برنامه‌ریزی شد.

در چه سالی این کار شروع شد؟

سال ۱۳۸۲ بود که این برنامه مطرح شد و بر اساس آن برنامه‌هایی مثل موالیدالشهدا برای اولین بار در کشور اجرایی شد که بچه‌ها آمدند و سالروز تولد شهدا را مراسم گرفتند و یادش به خیر که با چه استقبالی روبرو شد و جمله به‌یادماندنی آن مراسم از زبان مادران و خواهران شهدا حس حضور شهدا بود که بیان می‌شد.

بعدازآن به دلیل مشکلاتی که پیش آمد نتوانستیم کار را ادامه بدهیم؛ اما جالب این بود که طرح موالیدالشهدا در استان‌های دیگر برگزار شد و این برایمان خوشحال‌کننده بود و حتی با همین عنوان نیابت از شهدا درجاهای مختلف کارهایی انجام شد که البته با طرحی که ما داشتیم همخوانی نداشت.

بعد از وقفه‌ای که پیش آمد در سال ۸۶ به این فکر افتادیم که طرح نیابت را در فضای مجازی اجرایی کنیم که نهایت امر این کار با زیرساخت یک شبکه اجتماعی اجرا شد و به دلیل هزینه‌بر بودن کار و نبود منابع مالی کار طولانی شد، ولی به حمد خدا در سال ۹۲ نسخه اولیه آن اجرا شد و در سال ۹۶ نسخه نهایی آن آماده گردید و با آدرس nyabat.ir و vdefence.ir در دسترس همه قرار گرفت.

طرح نیابت چه هدفی را دنبال می‌کند؟

طرح نیابت از شهدا پنج هدف کلی را دنبال می‌کند که عبارت‌اند از: جمع‌آوری آثار شهدا و انتشار آن‌ها در فضای مجازی، فرآوری آثار شهدا توسط نائبان، توانمندسازی نیرو، هم‌افزایی مراکز فرهنگی و شبکه‌سازی و تداوم ارتباط که همه این اهداف در طرح دیده‌شده و آماده اجرا هست.

معتقدیم با اجرای این عملیات علاوه بر در دسترس قرار گرفتن اطلاعات تمام شهدای کشور در کوتاه‌مدت، در یک برنامه بلندمدت لشکری از نائبان شهدا به استعداد تمام شهدای کشور بلکه بیش از آن را می‌شود در کشور سازمان‌دهی و شبکه‌سازی کرد که علاوه بر آشنایی با شهدا، حداقل در ۱۰ رشته معرفتی و مهارتی نیز توانمند شده باشند.

هدف مهم دیگری که از دغدغه‌های حضرت امام خامنه‌ای(سلمه الله تعالی) نیز هست و در طرح نیابت از شهدا محقق خواهد شد فرآوری آثار و تولید محتوا از آثار شهدا هست.

مراحل اجرای طرح چگونه است؟

عملیات در چهار مرحله انجام می‌شود: مرحله اول ایجاد صفحه اختصاصی برای شهید و ورود اطلاعات اعلام،تصویر شهید، زندگی‌نامه و وصیت‌نامه، مرحله دوم ثبت‌نام نائب در شبکه و مراجعه به صفحه شهید موردنظر و دادن درخواست نیابت، مرحله سوم بررسی مدارک و گزینش نایب و تائید نیابت و درنهایت صدور کارت نیابت.

بعدازاین مراحل ویرایش صفحه شهید در اختیار نائب هست و او می‌تواند تمامی مواردی که مربوط به شهید می‌شود اعم از عکس، فیلم، صوت، خاطره، سیره شهید، کتاب و موارد دیگر را جمع‌آوری کرده و در صفحه شهید بارگذاری کند.

برای این‌که نائب بتواند به‌صورت تخصصی کار را انجام دهد آموزش‌ها که به‌صورت غیرحضوری و مجازی هست به‌آسانی و سادگی در اختیار او قرار داده می‌شود تا بتواند علاوه بر جمع‌آوری آثار به فرآوری آثار نیز بپردازد تا انشا الله در آینده شاهد تولید آثاری نظیر کتاب، فیلم‌نامه، شعر، نماهنگ و... برای همه شهدا باشیم.

نائب در این مسیر با نائبان دیگر در محله و شهر خود آشنا شده و در یک شبکه مجازی باهم ارتباط می‌گیرند و همچنین در هیئت نائبان الشهدا که در هر شهر راه‌اندازی خواهد شد به‌صورت حضوری مرتبط می‌شوند و هم‌افزایی بین آن‌ها در سطح شهر، استان و کشور انجام خواهد شد. 

کار دیگری که در ادامه انجام خواهد شد تولید کد QR هست که با رج بر روی سنگ مزار شهید و کنار عکس شهید، افراد به‌سادگی و راحتی با استفاده از تلفن همراه خود می‌توانند به اطلاعات کامل شهید دست پیدا کنند و آن را مطالعه و مشاهده نمایند.

تابه‌حال چه مقدار از طرح اجرایی شده است؟

با عنایت شهدا توانسته‌ایم شبکه را راه‌اندازی کنیم و با لطف دوستان سازمان سراج سرور نیز در اختیار قرارگرفته است و دقیقاً تابه‌حال توانسته‌ایم برای ۱۱۷۱۳۲ نفر از شهدای عزیز سراسر کشور صفحه اختصاصی ایجاد و اطلاعات اعلام آن عزیزان را وارد کنیم که اطلاعات شامل اطلاعات اعلام، عکس، زندگی‌نامه و وصیت‌نامه هست که تعدادی کامل شده و بقیه نیز در دست تکمیل هست.

طرح عملیاتی کار به‌صورت کامل انجام‌شده و آماده اجرا هست که امیدواریم با حمایت مسئولان به‌زودی وارد فاز اجرایی طرح بشویم.

از مشکلاتی که نگذاشته وارد فاز اجرا بشوید بگویید

برای اجرای این طرح باید حمایت سازمانی وجود داشته باشد تا کار در مسیر خود پیش برود و خدای‌ناکرده منحرف نشود و چیزی که ما را تابه‌حال معطل کرده همین موضوع بوده است. البته حمایت سازمانی هم شامل مسائل مالی می‌شود و هم مسائل معنوی، که صدالبته حمایت معنوی مهمتر از حمایت مالی می باشد که امیدواریم این اتفاق به‌زودی بیافتد و وارد فاز اجرا بشویم.

و اما سخن پایانی

به نظر بنده این جمله حضرت روح‌الله (ره) که فرمودند شهدا شمع محفل دوستان‌اند یک جمله راهبردی است که متأسفانه سطحی با آن برخورد شده است، ایشان می‌خواستند به ما بفهمانند آن چیزی که می‌تواند شمارا به سمت مسیر حق در تاریکی آخرالزمان هدایت کند شمع شهداست و آن چیزی که می‌تواند نیروهای انقلابی را و دوستان انقلاب را دورهم جمع و متحد کند شهدا هستند که ما از این مسئله غفلت کرده‌ایم.

انتهای پیام/۳۴۰۴ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول