اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

رییس کانون بسیج اساتید دانشگاه کردستان:

ایران هیچگاه در مقابل نقض فاحش حقوق جنگ توسط عراق اقدامی متقابل مرتکب نشد

رییس کانون بسیج اساتید دانشگاه کردستان به ابعاد حقوق بین‌الملل دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ایران چهارچوب حقوق بشر دوستانه در جنگ تحمیلی را رعایت کرد و هیچگاه در مقابل نقض فاحش حقوق جنگ توسط عراق اقدامی متقابل انجام نداد.

ایران هیچگاه در مقابل نقض فاحش حقوق جنگ توسط عراق اقدامی متقابل مرتکب نشد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مهدی حاتمی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس که در محل تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، در خصوص ابعاد حقوق بین‌المللی دفاع مقدس اظهار کرد: آغازگر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بر اساس گزارش دبیرکل سابق سازمان ملل، کشور عراق بود و از لحاظ بین‌المللی این نکته به امکان شناسایی عراق به عنوان مسوول خسارت وارده به مردم و کشور ایران، بسیار راهگشا است که طبق گزارش دبیرکل اسبق سازمان ملل در روز  ۱۸ آذر سال ۱۳۷۰ و طبق بند ۶ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت این مطلب صحت دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: رویکرد شورای امنیت سازمان ملل در دوران دفاع مقدس کاملا گزینشی بود چون هر گاه در این جنگ نیروهای ایرانی پیروز می‌شدند قطعنامه‌ای دال بر پایان جنگ صادر می‌شد و هرگاه پیروزی از آن عراق بود شورای امنیت سکوت می‌کرد.

رییس کانون بسیج اساتید دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: در طول دفاع مقدس، عراق به کرات اقدام به نقض حقوق بشردوستانه یا همان حقوق جنگ می‌نمود که حمله به مناطق مسکونی، استفاده از سلاح‌های ممنوعه، حمله به بیمارستان‌ها و مناطق مذهبی و غیر نظامی و کشتن اسرا از اقدامات ناجوانمردانه عراقی‌ها در این جنگ بود که در این راستا رای دادگاه در مورد تاجر هلندی صادرکننده مواد شیمیایی به نام خان آرات به عنوان معاونت در جنایت جنگی صدام صادر شد.

حاتمی اذعان کرد: ایران هیچگاه در زمینه نقض فاحش حقوق جنگ توسط عراق اقدامی متقابل انجام نداد و این امر در چارچوب حقوق بشردوستانه بوده است که به عنوان نمونه ما هیچگاه از سلاح شیمیایی در طول جنگ تحمیلی استفاده نکرده‌ایم که این مهم تعهد بین‌المللی یک کشور را جلوه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: اخذ غرامت جنگی از عراق در حال حاضر به میزان ۱۰۰۰ میلیارد دلار توسط مراجع بین‌المللی شناسایی و قابل مطالبه است.

حاتمی در پایان تصریح کرد: رزمندگان دفاع مقدس مردانه جنگیدند و یک وجب از خاک کشور را به دست بیگانگان ندادند این امر موجب افتخار و سربلندی ما در عرصه بین‌المللی است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول