اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

عامل افزایش قیمت میوه دلال است نه دلار/ تولید ۲۴ هزار تن بادام در چهارمحال

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از کاهش ۲۵ درصدی محصولات باغی در استان خبر داد و گفت: افزایش قیمت محصولات باغی در بازار استان به دلیل وجود دلالان است.

عامل افزایش قیمت میوه دلال است نه دلار/ تولید ۲۴ هزار تن بادام در چهارمحال

ابراهیم شیرانی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، از پیش‌بینی برداشت 190 هزار تن محصولات باغی در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی و خشکسالی‌های پی درپی این میزان با 25 درصد کاهش همراه بود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیشترین محصول تولیدی باغی در استان مربوط به بادام است، افزود: در استان حدود 14 هزار و 200 هکتار باغ بادام آبی وجود دارد که از این مقدار 11 هزار و 800 هکتار بارور و مابقی نهال هستند؛ یک هزار و 150 هکتار باغ بادام دیم نیز در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که از این مقدار 590 هکتار بارور است.

تولید 24 هزار تن بادام در چهارمحال و بختیاری

وی میزان بادام تولیدی چهارمحال و بختیاری را 24 هزار تن محصول عنوان و اضافه کرد: از این مقدار 23 هزار و 700 تن بادام آبی و حدود 315 تن بادام دیم است.

شیرانی از وجود سه هزار و 500 هکتار باغ هلو در چهارمحال و بختیاری خبر و ادامه داد:  پیش‌بینی برداشت هلو در استان 34 هزار تن است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر پنج هزار هکتار باغ بارور گردو در استان وجود دارد که یک هزار هکتار از این باغات به دلیل خشکسالی و نبود بارش‌های پاییز و زمستان در منطقه آسیب دیدند.

کاهش 24 درصدی برداشت گردو در چهارمحال و بختیاری

وی با بیان اینکه پیش‌بینی برداشت گردو در چهارمحال و بختیاری هفت هزار تن بوده است، افزود: برداشت گردو در استان در سال جاری 24 درصد کاهش دارد.

شیرانی ادامه داد: با کاهش منابع آبی در استان مدیریت بهینه آب و پرداخت 85 درصد یارانه بلاعوض برای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و قطره‌ای، کشت محصولات با نیاز آبی پایین، تغییر الگوی کشت و کاشت گیاهان دارویی می‌تواند علاوه بر افزایش تولید و درآمد، میزان مصرف آب را نیز کاهش دهد.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: قیمت محصولات باغی به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها، کودشیمیایی، مواد ریز مقوی و دستمزد کارگر نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی داشته است.

وی با اشاره به اینکه  افزایش قیمت محصولات باغی در بازار مصرف به دلیل وجود زنجیره واسطه‌گری و دلالی است، گفت: در حال حاضر هلو از تولیدکننده به قیمت دو تا چهار هزار تومان خریداری می‌شود و در بازار مصرف تا هشت هزار تومان به فروش می‌رسد، در حالی که قیمت ارز بهانه می‌شود.

لزوم وجود شرکت‌های تعاونی و اتحادیه برای محصولات باغی

شیرانی افزود: در صورت وجود شرکت‌های تعاونی عمده و اتحادیه برای محصولات مختلف باغی زنجیره واسطه قطع و محصول تولیدی با قیمت کمتر و مناسب‌تری به بازار عرضه می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نبود زنجیره‌های تولیدی و تکمیلی در محصولات باغی را از جمله مشکلات کشاورزان عنوان کرد و ادامه داد: در چند روز گذشته به دلیل چند روز تعطیلی و وزش باد مقداری از محصولات هلوی کشاورزان آسیب دید و به بازار نرسید.

انتهای پیام/الف

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول