اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

یک کارشناس صنعت پتروشیمی:

خوراک مایع برخی واحدهای پتروشیمی برای تولید بنزین مصرف می‌شود

یک کارشناس صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا واحدهای پتروشیمی و پالایشی از هم جدا نیستند، گفت: خوراک مایع برخی واحدهای پتروشیمی برای تولید بنزین مصرف می‌شود.

خوراک مایع برخی واحدهای پتروشیمی برای تولید بنزین مصرف می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رضا محتشمی‌پور در برنامه مناظره که با موضوع تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی برگزار شد، با اشاره به اینکه در موضوع قیمت ارز خوراک پتروشیمی‌ها آن چیزی که در لایحه قیمت‌گذاری اتفاق افتاده است، مربوط به درون پتروشیمی‌ها نیست بلکه مسئله‌ای است که از بیرون اتفاق افتاده، گفت: دقیقاً موضوع ما به این بر می‌گردد که مشکلاتی را که چند نرخی بودن ارز در اقتصاد ایجاد کرده به صنعت پتروشیمی نیز فشار وارد کرده است.

این کارشناس صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه موضوع دیگر این است که متأسفانه برخی از محصولات پتروشیمی کفاف تقاضای داخلی را نمی‌دهد، گفت: ما پتروشیمی‌هایی داریم که با کمتر از ظرفیت در حال تولید هستند که این می‌تواند مشکلاتی را برای اقتصاد کشور فراهم کند.

محتشمی‌پور ادامه داد: باید ببینیم ابزارهایی که وجود دارد آیا می‌تواند مشکل صنعت پتروشیمی را برطرف کند یا خیر؟ آیا برای تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی کار کارشناسی انجام شده است یا خیر؟ اگر کار کارشناسی انجام شده چرا نرخ ۳۸۰۰ تومانی خوراک تغییری نکرده است؟

این کارشناس صنعت پتروشیمی ادامه داد: اصل مسئله همینجاست که وزارت نفت هم متولی صنعت پتروشیمی است و هم دینفع و باید گفت تصمیم‌گیری‌هایی که تاکنون در این حوزه صورت گرفته یا قابل دفاع هستند و بعضاً قابل نقد اما ظاهراً مشخص است که برای صنعت پتروشیمی تصمیم‌گیری‌ها با کمک کارشناسان این صنعت انجام نشده است.

محتشمی‌پور با اشاره به اینکه این روش کاملاً اشتباه است که بیاییم صنعت پتروشیمی را با عنوان یک نرخ تسعیر ارز قیمت‌گذاری کنیم، گفت: آنچه امروز اتفاق افتاده است، نتیجه همان سیاست اشتباهی است که در گذشته انجام شده است.

وی ادامه داد: رشد صنعت پتروشیمی براساس تعیین نرخ ارزان برای خوراک گاز بود که در آن موقع یک قیمت دستوری برای نرخ گاز تعیین شد و این مسئله موجب شد تا سرمایه‌گذاران بیشترین سرمایه خود را برای احداث واحدهای پتروشیمی با خوراک گاز اختصاص دهند.

این کارشناس صنعت پتروشیمی همچنین ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی را که گریبان‌گیر صنعت پتروشیمی است، جدایی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از یکدیگر است، گفت: در هیچ جای دنیا صنعت پالایش و پتروشیمی از هم جدا نیست و اساساً این جدا بودن مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرده است. یک نمونه ساده‌ای را اگر به آن اشاره کنم این است که الان خوراک برخی از واحدهای پتروشیمی به شدت برای تولید بنزین کاهش پیدا کرده، در صورتی که اگر این واحدها کنار یکدیگر بودند شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.

وی گفت: الان با مشکل کمبود خوراک هم مواجه شدیم که می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور صنعت پتروشیمی را با مشکل مواجه کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول