اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

معاون فرماندار گنبدکاووس هشدار داد

شیوع پدیده فرزند خواندگی در گنبدکاووس کنترل شود

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار ویژه گنبدکاووس با اشاره به آسیب‌های پدیده فرزندخواندگی برای جامعه و خانواده‌ها، گفت: این پدیده نباید در سطح شهرستان گنبدکاووس آن هم از مسیرهای غیرقانونی شایع شود.

شیوع پدیده فرزند خواندگی در گنبدکاووس کنترل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، وقایع حیاتی که براساس احوال شخصی است و ممکن است برای هرکس در جامعه اتفاق افتد عبارتند از: تولد، ازدواج، طلاق و مرگ. ثبت و نگهداری این اطلاعات که وقایع چهارگانه نیز نامیده می‌شوند ثبت وقایع نام دارد. اگر هدف سرشماری را عکس‌برداری از خصوصیات و ساخت و ترکیب جمعیت در یک لحظه از زمان بدانیم روش ثبت وقایع چهارگانه دگرگونی‌های جمعیت را به صورت مستمر ضبط و جمع‌آوری می‌کند.

حُسن عمده روش ثبت وقایع در این است که هر لحظه لازم باشد وضع کلی افراد و جمعیت و تغییرات آن را به دست می‌دهد. از این رو همه ساله تهیه چند ترازنامه جمعیت در کشورهای توسعه‌یافته براساس ثبت وقایع یک امر عادی شده است، ثبت وقایع در کشورها و زمان‌های دور تاکنون به صورت رسمی و یا به صورت غیررسمی صورت می‌گرفته است.

از این رو جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان گنبدکاووس که به صورت فصلی برگزار می‌شود این بار نیز با پایان یافتن فصل تابستان و آغاز سه ماهه سوم سال 1397 در محل فرمانداری ویژه شهرستان گنبدکاووس برگزار شد.

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار ویژه گنبدکاووس در این جلسه با مهم ارزیابی کردن نقش ثبت وقایع حیاتی در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور و حتی در سطوح شهرستانی و استانی، اظهار کرد: هرچه اطلاعات و آمار در این حوزه دقیق‌تر و تخصصی‌تر باشد به مراتب تصمیمات اتخاذ شده در حوزه‌های مختلف با ارتباط بیشتری نسبت به مخاطبان اتخاذ می‌شود.

فرهاد شیبک با بیان اینکه از رسانه‌ها و فعالان حوزه فرهنگ و هنر می‌خواهیم با ابزارهای مختلف رسانه‌ای و هنری مردم با به ثبت به موقع وقایع حیاتی در سطح شهرستان گنبدکاووس ترغیب کنند، افزود: این ثبت به موقع و به هنگام آن هم در منطقه‌ای که جمعیت قابل توجهی از اتباع بیگانه در آن زندگی می‌کنند می‌تواند زمینه‌ساز جلوگیری از بسیاری آسیب‌های اجتماعی و سواستفاده‌های هویتی و امنیتی خواهد شد.

وی با انتقاد از به گوش رسیدن برخی اخبار مبنی بر اجرای فرزندخواندگی به صورت غیررسمی و از مبادی غیرقانونی، خاطرنشان کرد: باید این موضوع به طور کامل بررسی و هرگونه اقدامی در این حوزه از مبادی رسمی و قانونی صورت بگیرد زیرا در غیر این صورت تبعات بسیار منفی را متوجه جامعه و به ویژه به خانواده‌های درگیر در این حوزه خواهد کرد.

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار ویژه گنبدکاووس با تقدیر از تلاش‌ها و زحمات اداره ثبت احوال گنبدکاووس در حوزه‌های مختلف کاری، ادامه داد: این اداره در طی دو سال اخیر با فشار کاری بالا در حوزه های ماموریتی بسیار متنوع عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته که شایسته تقدیر و تشکر است.

* افزایش 25 درصدی ثبت طلاق در گنبدکاووس در نیمه نخست سال جاری

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان گنبدکاووس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ثبت به موقع وقایع حیاتی می‌تواند کمک شایانی به اجرای وظایف محوله دستگاه‌های مختلف کند، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با کمک همه دستگاه‌های فرهنگی و مجموعه‌های مردم نهاد این مهم را به صورت جدی پیگیری و به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم.

غلامحسین مهماندوست با بیان اینکه با مشارکت و همکاری خوب دهیاران، بهورزان روستایی، مراکز درمانی، پزشکان، پزشکی قانونی و متولیان آرامستان ها حدود 99 درصد ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی انجام می شود، گفت: امیدواریم این مقدار ناچیز باقی مانده نیز به زودی با فرهنگ سازی صحیح برطرف شود.

وی با اعلام اینکه در نیمه نخست سال جاری 4 هزار 230 ولادت، 758 فوت، یک هزار و 800 ازدواج و 328 طلاق در سطح شهرستان ثبت شده است، افزود: براساس این آمار نسبت به سال گذشته ولادت ها 7/4 درصد کاهش داشته و آمار وفات، طلاق و ازدواج با افزایش 25،3/6 و 2/7 درصدی روبه رو شده است.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان گنبدکاووس با ابراز نگرانی از شایع شدن پدیده فرزندخواندگی در گنبدکاووس، خاطرنشان کرد: این پدیده کم کم به یک معضل بزرگ اجتماعی تبدیل خواهد شد که نیازمند اصلاح قوانین و ارائه راهکارهای متناسب در این حوزه است.

مهماندوست از وقوع حدود یک تا دو موردی فرزندخواندگی در سطح شهرستان گنبدکاووس در هر ماه خبر داد و گفت: بخشی از این موضوع نیز مربوط به بانوانی است که برای اقوام، آشنایان و یا افراد دیگر فرزند به دنیا می‌آورند.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول