اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران مطرح کرد

ضعف دولت در توسعه طب سنتی/ به‎کارگیری طب سنتی در گسترش توریسم سلامت

رئیس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران با بیان اینکه تولد طب سنتی در جامعه خودجوش پیکر جامعه است، گفت: دولت در این راستا هیچ اراده‎ای نداشت و در توسعه طب سنتی به شدت کند عمل کرده است.

ضعف دولت در توسعه طب سنتی/ به‎کارگیری طب سنتی در گسترش توریسم سلامت

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حکیم حسین خیراندیش عصر امروز در همایش اصلاح سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: نرخ درمان افزایش بسیار قابل توجهی خواهد داشت و در این شرایط توسعه طب سنتی موجب کاهش نرخ درمان کشور می‎شود و نرخ سلامت بالا می‎رود.

وی با بیان اینکه باید به زیرساخت زندگی برگردیم و سبک زندگی را تغییر دهیم، افزود: باید از تولید غذا، مسکن و ... شروع کنیم، در واقع در مقابله با بیماری‎ها از جمله سرطان نوع زندگی اهمیت دارد و باید زیرساخت را اصلاح کنیم.

احیاگر و پدر طب سنتی ایران تأکید کرد: دانشکده‎هایی در خصوص طب سنتی در کشور تأسیس شد و تاکنون بیش از 300 نفر در این بخش تحصیل کردند، گرچه حرکت خوبی است ولی کافی نیست و حداقل 50 درصد از پزشکان عمومی کشور باید با طب سنتی آشنا باشند.

خیراندیش توسعه سلامتکده‎ها را یکی از راه‎های طب سنتی دانست و افزود: 70 درصد طب سنتی سبک زندگی، آداب و خوراک است و تنها 30 درصد آن طبابت است، از این رو ما باید طب سنتی را در صحنه زندگی بیاوریم و این مهم را قبل از تولد آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه مردم باید بدانند غذا را به تناسب مزاج مصرف کنند، اذعان کرد: رسانه‎ها باید در راستای ترویج طب سنتی گام بردارند چراکه با آگاهی‎بخشی مردم بار درمان کشور 70 درصد کاهش می‎یابد و بیماری‎های زمینه‎ای بسیار مهم جمع می‎شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران با بیان اینکه در حال حاضر تعداد سلامتکده‎ها به تعداد استان‎ها هم نیست، یادآور شد: ما در بخش خصوصی حدود 85 متخصص طب سنتی در قالب دانشگاه‎های خارجی تربیت کردیم و 50 دانشگاه داخلی نیز در این حوزه فعالیت دارند که در مجموع 300 تا 500 نفر در حوزه طب سنتی در کشورمان فعالیت دارند.

خیراندیش با بیان اینکه تولد طب سنتی در جامعه خودجوش پیکر جامعه است، تصریح کرد: گرایش پزشکان به طب سنتی، تأسیس موسسات، عطاری‎ها و کارخانجات تولید داروهای گیاهی همه مردمی و خودجوش هستند و دولت در این راستا هیچ اراده‎ای نداشت و در این زمینه به شدت کند عمل کرده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که دولت از طب سنتی حمایت می‎کرد و حداقل یک کلاس 100 ساعته برگزار می‎کرد وضعیت امروز ما بهتر بود.

رئیس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران با اشاره به فعالیت عطاری‎ها افزود: باید اراده ساماندهی علمی برای عطاری‎ها اتفاق بیفتد و کنترل باید هدایت‎گرانه باشد نه براندازانه.

خیراندیش شتاب حرکت طب سنتی در کشور را مطلوب ارزیابی کرد و متذکر شد: آمار حجامت‎های انجام شده در کشور طی سال گذشته براساس لیوان‎شماری 14 میلیون مورد بوده و در حالی که در تهران سه داروفروشی گیاهی داشتیم امروز تعداد داروهای گیاهی به بیش از 4 هزار مورد رسیده که این مهم نشان از حرکت پرشتاب طب سنتی است.

خیراندیش با بیان اینکه اقبال عمومی طوری است که تمامی مدعیان طب سنتی توان پاسخگویی مراجعان خود را ندارند، تصریح کرد: اگر این رشد خوب با حمایت دولت توأم می‎شد صدها دانشگاه می‎توانست در حوزه طب سنتی کلاس برگزار کند و تحول عظیم‎تری اتفاق می‎افتاد.

احیاگر و پدر طب سنتی ایران ادامه داد: مجموعه اعتبارات وزارت بهداشت و درمان برای توسعه طب سنتی که دولت قرار داده 6 میلیارد تومان است آیا این به‎معنی توسعه است؟.

وی بیان کرد: آمریکا که فرهنگ ایرانی را ندارد 14 میلیارد دلار اعتبار برای توسعه طب سنتی تخصیص داده و یا چین در سال 1945 قانون وضع کرده نیمی از طب توسط طب سنتی و نیمی توسط طب کلاسیک اداره شود و این حمایت دولتی موجب شده که بیش از 550 هزار متخصص طب سنتی در داخل و 600 هزار متخصص طب سنتی چین در خارج از کشور خود فعالیت دارند.

رئیس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران با بیان اینکه کارآفرینی که توسط طب سنتی میسر است توسط هیچ صنعت دیگری امکان‎پذیر نیست، توضیح داد: با تأسیس یک مزرعه کارخانه و امثال آن با حداقل هزینه می‎شود شغل‎های فراوان ایجاد کرد، ما به تعداد شهرها می‎توانیم دهکده سلامت داشته باشیم که علاوه‎بر ایجاد سلامتی موجب جذب توریسم می‎شود.

خیراندیش با بیان اینکه با توسعه طب سنتی توریسم سلامت را می‎توانیم در دستور کار قرار دهیم، گفت: پزشکی که دارای تجربه طب سنتی در کشور شد می‎تواند برای صدور خدمت به کار گرفته شود.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول