اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

150 میلیون دلار سود سالانه تاجیکستان از اجرای «کاسا 1000»

در صورت اجرای پروژه «کاسا 1000»، تاجیکستان سالانه بیش از 150 میلیون دلار به دست خواهد آورد.

150 میلیون دلار سود سالانه تاجیکستان از اجرای «کاسا 1000»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، بنابر اعلام وزارت انرژی و صنایع تاجیکستان در صورت تحقق پروژه «کاسا 1000» این کشور نه تنها از ناحیه فروش بلکه ترانزیت برق نیز سود به دست خواهد آورد.

بر اساس پیش بینی این پروژه، از تاجیکستان و قرقیزستان سالانه تا 5 میلیارد کیلووات ساعت برق به افغانستان و پاکستان صادر خواهد شد که 3 میلیارد کیلووات ساعت آن به تاجیکستان و باقی به قرقیزستان تعلق خواهد گرفت.

تاجیکستان به اجرای پروژه کاسا 1000 علاقه زیادی دارد زیرا با توجه به ساخت نیروگاه‌های جدید، برق مازاد این کشور در تابستان 6-7 میلیارد کیلو وات ساعت خواهد بود.

طیق این پروژه، قیمت صدور هر کیلووات ساعت برق 9،35 سنت پیش بینی شده است.

بخش تاجیکی پروژه کاسا 1000 از سوی شرکت سوئدی ABB و شرکت هندی Kalpataru Power Transmission Ltd انجام خواهد شد.

قرار است شرکت سوئدی ساخت ایستگاه برق فشار قوی با توان یک هزار و 300 مگاوات را از طریق فعالیت 2 نیروگاه برق آبی «سنگتوده 1» و «سنگتوده 2» انجام دهد و شرکت هندی خط 500 کیلوولتی انتقال برق تاجیکستان به افغانستان را احداث کند.

اسناد مربوطه در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در جلسه شورای بین دولتی پروژه منطقه‌ای کاسا 1000 در شهر «آلماتی» قزاقستان به امضا رسید.

همچنین بین شرکت «برق تاجیک» و شرکت ایتالیایی CESI در مورد ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه تأسیسات جریان متناوب برق قراردادی منعقد شد.

علاوه بر این با شرکت ایرانی «موننکو» نیز توافقی در مورد نظارت و انجام هماهنگی در تأسیسات جریان متناوب برق صورت گرفته است.

بنا بر اطلاع وزارت انرژی و صنایع تاجیکستان، تقریبا تمام قراردادهای پیمانکاری امضا و امور ساخت در همه کشورهای عضو این پروژه آغاز خواهد شد.

اجرای بخش تاجیکی پروژه کاسا 1000 شامل ساخت خط انتقال برق با ظرفیت 500 کیلو وات از منطقه ایستگاه «داتکا» (قرقیزستان) تا «خجند»، احداث ایستگاه برق فشار قوی با توان یک هزار و 300 مگاوات در منطقه سنگتوده و خط انتقال برق با ولتاژ بالا از این منطقه به «کابل» و «پیشاور» می‌باشد.

کل هزینه پروژه کاسا 1000 بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده که سهم تاجیکستان 314 میلیون دلار، قرقیزستان 209 میلیون دلار، افغانستان 354 میلیون دلار و پاکستان 209 میلیون دلار عنوان شده است.

تعدادی از موسسات مالی بین المللی نظیر بانک جهانی، بانک اروپایی بازسازی و توسعه، بانک توسعه اسلامی و همچنین دولت انگلیس از سرمایگذاران بخش تاجیکی این پروژه به شمار می‌روند.

از جمله گفته شده است که به این منظور بانک جهانی 45 میلیون دلار، بانک توسعه اسلامی 70 میلیون دلار و بانک اروپایی بازسازی و توسعه 110 میلیون دلار هزینه خواهند کرد.

ساخت تاسیسات زیربنایی این طرح در تاجیکستان در سال 2021 به پایان خواهد رسید.

طرح انتقال برق آسیای مرکزی به افغانستان و پاکستان موسوم به کاسا 1000 یک طرح منطقه‌ای است که بازار خرید و فروش برق میان تاجیکستان و قرقیزستان را با کشورهای جنوب شرق آسیا به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول