اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

غلامی خبر داد

ساماندهی آموزش عالی باید هدفمند و آینده نگر باشد

وزیر علوم با بیان اینکه همه نقدها به دانشگاه‌ها منفی نیست، گفت: ساماندهی آموزش عالی باید هدفمند و آینده نگر باشد.

ساماندهی آموزش عالی باید هدفمند و آینده نگر باشد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم بیست و ششمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به ساماندهی آموزش عالی کشور که اجرای آ‌ن آغاز شده است، گفت: باید بررسی کنیم چرا به نظام آموزش عالی فعلی کشور نقد وارد است و باید برای آن پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه دهیم. 

وی افزود:در 40 سال گذشته در آموزش عالی کشور تحول‌های بزرگی صورت گرفته است و نباید همه نقدها را منفی دید چرا که شرایط روزگار و جامعه در زمانی که توسعه کمی آموزش عالی صورت گرفت می‌طلبید که این کار انجام شود. به همین دلیل فرزندان این کشور به سمت دانشگاه هجوم برده و تلاش شد تا نیروی انسانی تحصیل کرده تربیت شود. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: گاهی نقدها به لحاظ دلسوزی بوده و به منظور تربیت بهتر نیروهای انسانی در آموزش عالی صورت گرفته است که در سال‌های اخیر  اینگونه نقدها بیشتر است. 

وی افزود: در برنامه ششم توسعه به بحث ساماندهی آموزش عالی تاکید ویژه‌ای شده و مصوبه سال 94 شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم را به ساماندهی ا ین بخش مکلف کرده است. 

غلامی گفت: این ساماندهی باید هدفمند و آینده‌نگر باشد ضمن اینکه ساماندهی هدفمند و برنامه‌ریزی شده کار سخت است اما اگر آن را فازبندی کنیم کار راحت‌تر انجام خواهد شد اما مهم شروع این ساماندهی به دور از وسواس‌های آغاز هر کاری بوده است. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نگاه‌های کارشناسانه توانسته ساماندهی آموزش عالی را در زیرنظام‌های مختلف به پیش ببرد. 

وی با اشاره به مهارت‌آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر در اوایل سال 60 که در دانشکده‌های کشور آغاز شد آن را به دلیل کم بودن نیروهای ماهر در آن زمان دانست و گفت: برای تربیت نیروی انسانی ماهر در کشور اقدامات خوبی از همان زمان صورت گرفته که بعدها این دانشکده‌ها با توسعه صورت گرفته در بخش‌های مختلف به دانشگاه و مجتمع‌های آموزش عالی ارتقا پیدا کردند. 

غلامی گفت: برنامه ششم توسعه تاکید ویژه‌ای کرده است که زمینه‌های تربیت نیروهای ماهر در کشور افزایش یابد و آن را کم دانسته است. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال جریان داوطلبین کنکور به سمت رشته‌های تجربی هدایت شده است که این امر غفلت صورت گرفته از سوی مشاورین بوده و یا اینکه این افراد به این منظور وارد این رشته‌ها می‌شوند تا منابع مالی بیشتری را بدست آورند اما باید این روند را  اصلاح کنیم و داوطلبین را به سمت گروه‌های انسانی، ریاضی و هنر سوق دهیم. 

غلامی با اشاره به کیفی‌سازی صورت گرفته در دانشگاه علمی کاربردی گفت: دوره‌هایی که منتهی به اشتغال در کشور می‌شوند و دوره‌های مهارت‌آموزی کیفی‌تر حمایت می‌کنم. 

وی گفت: تلاش وزارت علوم در بحث ساماندهی آموزش عالی آن است که سیستم‌های مهارت‌آموزی در دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای در همین مسیر قرار گیرند که الحمدلله کارهای خوبی در دانشگاه علمی کاربردی صورت گرفته و نظم بخشی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیشتر از گذشته شده و این دانشگاه می‌کوشد خود را با شرایط تطابق دهد. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: متاسفانه کسانی که مدرک بالاتر از دانشگاه‌ها می‌بینند رقبتی برای حضور در کارهای فنی نشان نمی‌دهند که البته این نقطه ضعف است. 

غلامی تصریح کرد: ساماندهی آموزش عالی توانسته دانشگاه جامع علمی کاربردی را نجات داده و بدهد چرا که نظام مهارت‌آموزی در این دانشگاه با قدرت زیادی در حال حرکت است ولی باید دوره‌های قوی‌تر و مهارت‌های تخصصی‌تر و جذاب‌تری برای دانشجویان ایجاد شود. 

وی خاطرنشان کرد: باید برای به کارگیری نیروی انسانی ماهر شرایط لازم در کشور جا بیفتد تا دارندگان گواهینامه‌های مهارتی نسبت به دیگران ا ز اولویت بیشتری برای  استخدام برخوردار شوند که البته این امر هم به نفع افراد و هم به نفع نهادها و دستگاه‌ها است. به همین دلیل تلاش دارم تا با سازمان استخدامی کشور مذاکره کرده و آنها را توجیه کنم. 

غلامی افزود: باید برای رعایت ظرفیت‌های روانی و اخلاقی در جامعه داوطلبانی که دوره‌های مهارتی ویژه و تخصصی را فرا گرفته‌اند نسبت به افراد دیگر از اولویت دیگر برخوردار باشند. 

وی با اشاره به سفر اخیرش به توکیو اشاره کرد و گفت: در بازدیدی که از چند مرکز ژاپنی داشتم متوجه وجود 32 هزار مرکز مهارت آموزی در این کشور شدم که گواهی ویژه فنی صادر می‌کنند و مدارک آنها مستندسازی لازم برای اشتغال افراد است که بر همین اساس شرکت‌های بزرگ ژاپنی فقط گواهینامه صادر شده از این مراکز را از اهمیت بالایی می‌دانند تا نیروی مدنظرشان را استخدام کنند. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید در ساماندهی نظام آموزش عالی از حواشی و ریخت و پاش‌ها و دادن مدارک بدون در نظر گرفتن کیفیت آن و همچنین ارائه گواهی فقط برای ارتقاء شغلی افراد پرهیز کرد و چرا که مهارت‌آموزی در کشور تاثیر زیادی در آینده‌مان دارد. 

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی بعد از ساماندهی و اصلاح مسائل مختلف مراکز وابسته به آن قطعا در آینده با قدرت بیشتری به مسیر خود ادامه خواهد داد. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: اگر ستاد مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی برای اعطاء گواهی‌های مهارتی دقت و سخت‌گیری می‌کند که البته کار صحیحی است باید این سخت‌گیری و کیفی‌نگری در مراکز استانی و شهرستانی هم صورت گیرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول