به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در دومین روز نهمین دوره مجلس دانشآموزی که در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: موضوعی که برای این دوره مجلس دانشآموزی انتخاب کردم، مجلس دانشآموزی و پرچمدار گفتوگوی ملی است.
وی با بیان اینکه دو نوع جامعه شامل مونولوگ و دیالوگ محور داریم، افزود: در جامعه مونوگ محور، یک عده کمی حرف میزنند و مابقی میشنوند که این جامعه غیرپویا، ناامید، شایعه پذیر، خود محور، بی نشاط و غیر شفاف است و جامعه دوم دارای پویایی، مشارکت جویی، اعتماد سازی، امیدآفرینی، جمع گرایی و شفاف بودن است.
صالحی امیری با بیان اینکه نیازمند یک ساز و کار جدید در عرصه ملی برای آغاز گفتوگوی ملی هستیم، ادامه داد: اگر قرار است در جامعه گفتوگو شکل گیرد، نقطه آغازش آموزش و پرورش است.
وی با تأکید بر اینکه جامعه برای رسیدن به قلههای اخلاق و فضیلیت نیازمند گفتوگو است، افزود: آغاز گفتوگو در مدارس بین دانشآموزان با یکدیگر، معلمان با یکدیگر و معلم و دانش آموز است و اگر شکل نگیرد نمی توان باب گفتوگو را باز کرد.
رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه هنوز در آموزش و پرورش گفتوگو به گفتمان تبدیل نشده است، اظهار کرد: گفتوگو یکی از ضروریات جامعه امروز ایران است و به دلیل تغییر در معادلات خانواده، فاصله گرفتیم.
وی ادامه داد: اگر قرار است در آینده جامعهای توسعه یافته و خالی از آسیبهای اجتماعی داشته باشیم، امروز باید به دانشآموزان توجه کنیم.
صالحی امیری با بیان اینکه بررسیها نشان میدهد در دهههای اخیر گفتوگو در بین خانوادهها کاهش یافته و به کمتر از ۲۰ دقیقه رسیده است، گفت: پذیرش نقد پویایی و شکوفایی در جامعه ناشی از گفتوگو خواهد بود و فضایل اخلاقی را در جامعه ایجاد می کند.
وی با اشاره به تنوع قومی در ایران اظهار کرد: در کشور ۶ هزار گویش داریم اما با وحدت و یکدلی در کنار هم زندگی می کنیم و گفتوگو برای وفاق ملی است.
رئیس کمیته ملی المپیک با تأکید بر اینکه گفتوگو باید با احترام به اصل عقاید دیگران منجر شود، اضافه کرد: گفتوگو کلید قفل درهای بسته است و امروز بهترین روش تعامل با جهان گفتوگو است.
وی با تأکید بر اینکه برجام علیرغم مشکلات پیش آمده بازهم یک گفتوگوی ارزشمند است، ادامه داد: در صورتی می شود نشاط اجتماعی را پررنگ کرد که میزان تحمل دیگران افزایش یابد.
صالحی امیری گفت: با زیست فرهنگی فاصله گرفتیم و با آسیبهای اجتماعی رو به رو هستیم که نقطه آغاز زیست فرهنگی از آموزش و پرورش آغاز می شود.
وی با تأکید بر اینکه گفتوگو باید عادلانه باشد و برتری جویی در آن وجود نداشته باشد، افزود: گفتوگو برای اثبات خود و محکوم کردن دیگران نیست بلکه پذیرش تنوع فرهنگی و پایبند به فضایل اخلاقی و کاهش دهنده شکاف فرهنگی باید باشد و لذا نقطه آغاز گفتوگو با پرچمداری مجلس دانشآموزی آغاز میشود.
انتهای پیام/