اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

از سوی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی عنوان شد

انتقاد از تیرچه‌سازی با دستگاه جوش نقطه‌ای به دلیل کاهش استحکام و ایمنی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تیرچه سازان با بیان اینکه سازمان استاندارد در تولید تیرچه ساختمانی شرایط خاص در نظر گرفته است،‌ گفت: اداره استاندارد تهران الزام کرده که از دستگاه جوش نقطه‌ای به جای دستگاه جوش قوس الکتریکی استفاده شود.

انتقاد از تیرچه‌سازی با دستگاه جوش نقطه‌ای به دلیل کاهش استحکام و ایمنی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، داوود سعادت با اشاره به اینکه تولید تیرچه غیراستاندارد به بهانه صنعتی سازی در حال رونق گرفتن است، گفت: برخی مونتاژ کنندگان ماشین‌آلات صنعتی تیرچه به بهانه صنعتی سازی مسکن اقدام به واردات تجهیزات غیراستاندارد کرده‌اند. 

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی به دنبال این هستند که با تغییر آیین‌نامه‌ها محصولات این دستگاه‌ها را به جامعه تحمیل کنند و پیامد این تغییرات چیزی جز انحصار برای تعداد اندکی از تولیدکنندگان و تامین منافع این مونتاژکاران نخواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه  این اقدام موجب ورشکستگی واحدهای تولیدی، افزایش کارگاه‌های غیراستاندارد زیرزمینی به علت کمبود تیرچه در بازار مصرف خواهد بود، اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد در بازبینی‌های جدید مربوط به تولید استانداردهای تیرچه ساختمانی به بهانه صنعتی سازی شرایط خاصی پیش‌بینی کرده که قطعا محقق شدن این برنامه‌ها نیازمند تامین سرمایه بالغ بر یک میلیارد تومان خواهد بود. 

سعادت با اشاره به اینکه سال‌ها است واحدهای تولیدی استاندارد با بهره‌گیری از صنعت جوش قوس الکتریکی با گاز محافظ CO2 و با رعایت استانداردهای فنی به تولید تیرچه‌های ساختمانی استاندارد اقدام کردند، تصریح کرد: بازنگری جدید از سوی اداره استاندارد قطعا تجهیزات متعددی را به صنف تیرچه سازان تحمیل می‌کند بنابراین آنها باید از دستگاه جوش نقطه‌ای به جای دستگاه جوش قوس الکتریکی با گاز محافظ برای تولید تیرچه اقدام کنند. 

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تیرچه سازان افزود: مستندات فنی نشان می‌دهد که روش قبلی تولید تیرچه به روش گاز محافظ تمامی موازین استاندارد را داشته است بنابراین از سال‌های گذشته تولیدکنندگان تیرچه با روش گاز محافظ در این زمینه فعالیت کردند و این واحدها تمامی موارد استاندارد تحت بازرسی،‌نمونه‌برداری و کنترل در آزمایشگاه‌های اداره استاندارد را گذرانده‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: محصول تولیدی این واحدها هیچگونه مغایرت و تناقضی با اصول فنی و استاندارد ندارد. 

به گفته وی دستگاه تولید تیرچه پیشنهادی سازمان استاندارد قابلیت تولید برخی میلگردها در سایز بالا را ندارد، پس برخی تولیدکنندگان روش فوق سعی در متقاعد کردن سازمان نظامی مهندسی ساختمان را دارند. 

وی با بیان اینکه این تولیدکنندگان تلاش دارند، نقشه‌های طراحی شده که براساس میلگردهای سایز ریز طراحی شوند، گفت: تحقق این امر در نهایت سبب کاهش استحکام و ایمنی ساختمان‌ها می‌شود. 

همچنین در این نشست بهزاد بختیاری عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تیرچه‌سازان استان تهران با بیان اینکه دستگاه جوش نقطه‌ای موجود دارای معایبی است که به کارگیری آن از سوی اداره استاندارد الزامی شده گفت: عدم انطباق با فناوری‌های روز دنیا و داشتن فاصله زیاد با نمونه کارآمد آن و بی‌توجهی به فاکتورهای ایمنی کار و کاهش ایمنی در ساختمان‌ها از جمله معایب این تکنولوژی جدید که همانا دستگاه جوش نقطه‌ای موجود است، خواهد بود. 

وی ادامه داد: هزینه خریداری دستگاه اورجینال جوش نقطه‌ای بالغ بر 15 تا 25 میلیارد تومان است که در حال حاضر صرفا شرکت‌های ا نگشت‌شماری در صنعت ساختمان قادر به خریداری این دستگاه هستند. 

بختیاری گفت: در حالی خریدرای ماشین‌آلات مربوط به تولید صنعتی تیرچه به تولیدکنندگان اجبار شده که این تجهیزات فاقد استانداردهای لازم هستند. 

به گفته وی محصولات تولیدی این تجهیزات در بسیاری از آزمایش‌های تست استاندارد مردود شدند، لذا اداره استاندارد برای خنثی کردن این نقیصه در اصلاحیه مربوط به این استاندارد بدون حضور کارشناسان مرکز تحقیقات مسکن و کارشناسان استانداردها اقدام به حذف بندهایی از استانداردهای مرجع به صورت سلیقه‌ای و بدون دلایل علمی کرده‌اند. 

به گفته وی تحمیل بهره‌گیری از این دستگاه‌ها ضمن افزایش 70 درصدی هزینه تولیدکنندگان در عین حال سبب ورشکستگی 16 هزار واحد صنفی و بیکاری 65 هزار نیروی کار می‌شود. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول