اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ضمن اشاره بر لزوم روشن شدن وضعیت خاشقچی

آلمان و فرانسه بر رویکرد فشار و مذاکره همزمان در قبال ایران تاکید کردند

وزرای خارجه آلمان و فرانسه در جریان کنفرانس خبری مشترک خواستار روشن شدن سرنوشت روزنامه‌نگار مفقود عربستانی شدند. همچنین در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شده به فشار و مذاکره همزمان با ایران تاکید شده است.

آلمان و فرانسه بر  رویکرد فشار و مذاکره همزمان در قبال ایران تاکید کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی وی امروز سه‌شنبه در جریان کنفرانس خبری مشترک در پاریس بر همکاری در زمینه روشن شدن مسئله «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مفقود شده توافق کردند.

ماس گفت: «ما می‌خواهیم بدانیم که چه رخ داده است و زمانی که مطلع شویم، می‌توانیم به جمع‌بندی برسیم.» لودریان هم موضع‌گیری مشابهی داشت. هر دو طرف همچنین تاکید کردند که با آمریکا در زمینه موضوع خاشقچی در ارتباط و هماهنگی کامل بوده‌اند.

روز گذشته هم بیانیه‌ای در این زمینه منتشر شد و به این موضوع اشاره شد که این دیدار بر اساس جلسه کاری دو وزیر در هفتم ماه می در برلین برگزار می شود. جلسه‌ای که چند هفته پس از 14 ماه مارس یعنی زمانی که ماس به عنوان وزیر خارجه منصوب شد، برگزار شد.

در ادامه بر روابط آلمان و فرانسه اشاره شده و به تلاش برای ساختن مجدد اروپای مستقل‌، متحد و دموکراتیک اشاره شده و آمده است:  «این نوع از گردهمایی‌ها این فرصت را ایجاد می‌کنند تا مذاکرات عمیق‌‌تری میان آلمان و فرانسه در زمینه آینده اتحادیه اروپا و مسایل مهم جهانی صورت گیرد... همچنین لودریان و همتای وی پیش از نشست شورای اروپا در پایان هفته به تبادل دیدگاه‌های خود درباره اولویت‌های اروپا خواهند پرداخت.به ویژه آنها به باور مشترک ما در زمینه مسئله مهاجرت، خواهند پرداخت. پاسخی جامع نیاز است که کاملا در راستای جمع‌بندی شورای اروپا باشد.»
در ادامه این بیانیه به ایران اشاره شده و آمده است: « در مورد موضوع ایران، وزیر (لودریان) به رویکرد ما توجه دارد که مبنی بر اعمال فشار و مذاکره با دولت ایران است. وی تاکید خواهد کرد که برای فرانسه مهم است که تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را انجام دهد و ما امیدواریم که  پس از سالهای 2025-2030 درباره  برنامه هسته‌ای و محدودیت برنامه موشکی ایران و نقش این کشور در منطقه مذاکره کنیم. ژان ایو لودریان همچنین با همتای خود درباره وضعیت طرف‌های اروپایی در ارتباط با تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا صحبت خواهد کرد.»

در این بیانیه  آمده است که به منظور تضمین برای توافق مینسک، آلمان و فرانسه از تمامی طرف‌ها خواسته‌اند تا به تعهدات خود عمل کنند.

کمیسیون اروپا امروز درباره این مسئله موضع‌گیری کرد و اعلام کرد: «موضوع  خاشقچی بسیار نگران‌ کننده است و باید ابهامتش برطرف شود.»

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم دیروز (دوشنبه) تأکید کرد که این اتحادیه انتظار دارد تا مسئولان سعودی تحقیقات کاملی در خصوص ناپدید شدن خاشقچی انجام داده و همکاری کاملی با مقامات ترکیه در این خصوص داشته باشند.

سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس هم روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک آغاز تحقیقات درباره وضعیت این روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را خواستار شدند. در بخشی از بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس آمده است: «باید تحقیقاتی معتبر برای روشن شدن حقیقت در مورد اینکه چه اتفاقی افتاده، انجام شود. و اگر مشخص شد که نیاز است، افرادی که مسئول مفقود شدن جمال خاشقچی هستند، شناسایی شده و پاسخگو نگه داشته شوند.»

خاشقچی که سال ۲۰۱۷ اندکی بعد از ولی‌عهد شدن «محمد بن سلمان» از عربستان رفت و مقیم آمریکا شد، روز سه‌شنبه دوم اکتبر (۱۰ مهرماه)  پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه، دیگر دیده نشد. ریاض از سرنوشت او اظهار بی‌اطلاعی و ادعا می‌کند او از کنسولگری خارج شده، اما ترکیه می‌گوید قراین نشان می‌دهد که او به دستور مقامات سعودی کشته شده است. 

 انتهای‌پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول