اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

فارس گزارش می‌دهد

عوارض باور نکردنی مصرف قلیان/ بالا رفتن سن ازدواج و خطرات باروری

فارس از عوارض باور نکردنی مصرف قلیان و تاثیرات مصرف آن در بانوان و جنین بانوان گزارش می‌دهد.

عوارض باور نکردنی مصرف قلیان/ بالا رفتن سن ازدواج و خطرات باروری

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ظهر امروز نشست خبری با موضوع سلامت بانوان با حضور چند نفر از اعضای سازمان نظام پزشکی اصفهان برگزار شد.

سیدمهدی احمدی در این نشست با بیان این که تغذیه در زنان بسیاری مهم است، اظهار داشت: ورزش در دوران بارداری مهم است البته این که چه نوع ورزشی با چه امکاناتی انجام شود نیز بسیار مهم است، امکانات مورد نیاز ورزش در دوران بارداری نه تنها در شهرها بلکه در روستاها نیز باید وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: این که به خانم باردار چه راهنمایی‌هایی انجام شود تا برای یک زایمان طبیعی آماده شود نیز مهم است، این کار باید توسط ماماهای متخصص انجام شود، اگر خانمی از نظر روحی، روانی و جسمی آماده شود به راحتی می‌تواند زایمان طبیعی انجام دهد و آمار بسیار بالای سزارین به شدت کاهش خواهد یافت و متناسب با استانداردهای جهانی خواهد بود.

رئیس انجمن سرطان استان اصفهان تصریح کرد: رسانه‌ها باید برای آماده‌سازی بانوان برای زایمان طبیعی فعالیت کنند، وحشتی که از زایمان طبیعی وجود دارد به راحتی و با گفت‌وگو قابل حل است، مهم این است خانمی که در دوران بارداری است آداب و روش‌های نگه داری از نوزاد را بدانند، چه کسی باید این بانوان را آموزش دهد؟

وی خاطرنشان کرد: روش‌های غذا دادن به نوزاد و نگه‌داری از آن باید توسط کادری مجرب و پزشکان به مادران آموزش داده شود تا نوزاد از لحاظ جسمی و روانی سالم بماند و مشکلی پیدا نکند، زمان مناسب مرخصی به بانوانی که زایمان انجام دادند برای بررسی دقیق شود، چند ماه مرخصی زمان کمی است و در بسیاری از کشورها، تا یک سال به بانوان مرخصی زایمان داده می‌شود تا هم مادر و هم نوزاد از لحاظ روحی، روانی و جسمی آماده شوند.

بالا رفتن سن ازدواج و خطرات باروری در سنین بالا

احمدی با اشاره به افزایش سن ازدواج، مطرح کرد: سن ازدواج در ایران بالا رفته است و این بالا رفتن سن ازدواج هم موجب رشد منفی جمعیت می‌شود چرا که بانوان نهایتا تا سن 35 سالگی قدرت باروری دارند و پس از آن قدرت باروری به شدت کاهش می‌یابد، امکاناتی باید فراهم شود تا موجب تسهیل امر ازدواج شود.

وی با بیان این که سخت‌گیری‌هایی از سوی هر 2 طرف، موجب سخت شدن ازدواج می شود، یادآوری کرد: ایجاد کلاس‌های مشاوره برای ازدواج صحیح ، لازم است، هرچند چنین کلاس‌هایی هست اما تراکم آن‌ها کم است و دسترسی آسان برای همه فراهم نیست از طرفی هم هزینه‌های این کلاس‌های مشاوره بالاست و برای همه مقدور نیست که به این کلاس‌ها مراجعه کرده و همسر مطلوب را بیابند.

رئیس انجمن سرطان استان اصفهان ادامه داد: از سن 18 سالگی تا 40 سالگی سن باروری محسوب می‌شود و این دوران بسیار پرمشقت است، در این دوران مسؤولیت بزرگ شوهرداری، تربیت فرزند و پذیرایی از خانواده از مشکلات این دوره است.

وی تاکید کرد: علائم یائسگی و مشکلات آن نیز که پس از دوره باروری رخ می‌دهد مشکلات زیادی برای بانوان به وجود می آید که تغذیه بانوان در این دوران بسیار مهم است.

عوارض باور نکردنی مصرف قلیان

فرشته دانشمند نیز در این نشست خبری با اشاره به هفته سلامت بانوان، بیان کرد: قلیان 400 سال یا بیشتر قدمت دارد و طبق مقالات علمی این پدیده از هندوستان نشأت گرفته و نکته‌ای که باید برجسته شود این است که قلیان، 200 برابر بیشتر از سیگار ضرر دارد، قلیان خطرات زیان‌باری دارد که تمام ارگان‌های بدن را درگیر می‌کند.

وی از جمله مضرات قلیان به کاهش حافظه، عدم تمرکز، آلزایمر و کاهش قدرت یادگیری اشاره کرد و تصریح کرد: احتمال ابتلا به سرطان دهان، لب، مری و... در افراد قلیانی بیشتر است و تا 30 درصد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز بیشتر می‌کند.

عضو هیأت رئیسه سازمان نظام پزشکی استان اصفهان، مطرح کرد: برونشیت و آسم در افراد قلیانی شایع‌تر است، قلیان باعث یائسگی زودتر از موعد در بانوان می‌شود، قلیان هم چنین پوکی استخوان در بانوان را تسریع می‌بخشد و در زنان باردار اکسیژن‌رسانی به جنین را کم می‌کند مضف بر این که قلیان مانند سیگار بسیار اعتیادآور است.

وی یادآوری کرد: افزایش پدیده سزارین عوامل گوناگونی دارند، برای ترویج زایمان طبیعی نیاز به فرهنگ‌سازی جدی است و معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص کوتاهی کرده است، شکل ظاهری لگن بانوان تغییر کرده است و این به علت این است که دختران از سن کودکی پشت میز و نیکمت مدرسه نشستند بدون این که تحرکی داشته باشند و یا ورزشی انجام دهند.

دانشمند افزود: عواقب رفتارهای پرخطر به دختران و پسران آموزش داده نشده است، همه 200 نوع ویروس HPV بیماری‌زا نیست و تنها چند نوع آن بیماری زاست، راه‌های انتقال این بیماری به دلیل عدم رعایت چارچوب‌های شرعی و روابط جنسی خارج از خانواده رخ می‌دهد البته نباید همه مبتلایان به این بیماری را به علت عدم رعایت اصول اخلاقی متهم کرد، ممکن است بیماری از طریق دستگاه‌های اپیلاسیون و به واسطه زخم روی پوست منتقل شود، اما این بیماری یک بیماری مقاربتی محسوب می‌شود.

احتمال ابتلا به ویروس HPV در بین سیگاری‌ها بیشتر است

پوریا عادلی نیز در همین خصوص، یادآوری کرد: ویروس HPV شیوع فراوانی در سطح جهان پیدا کرده است، سیستم ایمنی بسیاری از افراد توانایی مقابله با این ویروس را دارد و کسانی که مصرف قلیان و سیگار دارند 15 برابر بیشتر احتمال دارد نتوانند با این ویروس مقابله کنند چرا که سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف شده است.

وی ادامه داد: ویروس HPV امکان انتقال حتی با استفاده از تجهیزات پیشگیری را دارد، تنها راه جلوگیری از این بیماری داشتن عفت و حفظ روابط جنسی در چارچوب خانواده است، آلودگی به این ویروس در سطح بین‌المللی زیاد شده است.

عضو سازمان نظام پزشکی استان اصفهان ادامه داد: زخم روی پوست می‌تواند  عامل انتقال بیماری باشد، اپیلاسیون نیز می‌تواند موجب انتقال بیماری شود که البته زخم روی پوست عامل اصلی انتقال است؛ گاهی ممکن است افراد مبتلا به ویروس اطلاعی از آن نداشته باشند چرا که برخی از آن‌ها اصلا علامت و نشانه‌ای ندارد.

وی با اشاره به آمار بالای ابتلا به این ویروس و بیماری در دنیا، خاطرنشان کرد: ممکن است تنها راه ارتباطی و انتقال این بیماری، رابطه جنسی نباشد چرا که نمی‌توان همه مبتلایان را به رابطه جنسی نامشروع متهم کرد.

انتهای پیام/63087/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول