اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

یک مستندساز در گفت‌وگو با فارس:

شعارندادن رمز موفقیت «یک ربع به یازده» است/ فیلمی جسورانه درباره شهید مدق

کارگردان مستند داستانی «یک ربع به یازده» با موضوع جانباز شهید مدق گفت: قبول دارم که فیلم‌های دفاع مقدسی کلیشه‌ای و شعارزده شده‌اند، اما در فیلم ما چنین مواردی مشاهده نمی‌شود.

 شعارندادن رمز موفقیت «یک ربع به یازده» است/ فیلمی جسورانه درباره شهید مدق

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، مستند داستانی «یک ربع به یازده» روایتی از عاشقانه‌های جانباز شهید منوچهر مُدِق و همسرش فرشته ملکی است، که چندی پیش با حضور خانواده شهید در مرکز همایش‌های بین‌المللی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی شد.

 


نوه و همسر شهید منوچهر مدق در کنار کارگردان

 

حامد حبیبی نویسنده و کارگردان این مستند به خبرنگار فارس گفت: فیلم «یک ربع به یازده» نگاه تلخ و زیبایی را از دفاع مقدس ارائه داده است. اژدهای جنگ برای همه خانمان سوز است، اما همه موضوعات در این فیلم از زاویه جدیدی زیر نگاه دوربین قرار گرفته‌اند. شاید وجهی را به تصویر کشیدیم که کمتر کسی جسارت پرداختن به آن را دارد. شاید اگر برخی از این پیام‌ها و دیالوگ‌ها در قالب فیلم‌های سینمایی گنجاده شود، منشوری شوند.

وی با بیان اینکه هنوز برنامه‌ای برای اکران ندارد، ادامه داد: چند انتقاد جدی به ساختار اکران سینمایی دارم. در سینمای ایران اکران مستند جایگاهی ندارد و این در حالی است که مستندها آنقدر کیفی شده‌اند که به جرأت می توانم بگویم برخی از آنها با آثار سینمایی رقابت می‌کنند.

 

 

حبیبی درباره اکران مستندها در سینمای هنر و تجربه اظهار داشت: این سینما تجاری نیست، یعنی فیلمسازان نمی‌توانند با اکران فیلمشان در هنر و تجربه به سود بنشینند، حداکثر بتوانند بخشی از هزینه‌های فیلم را کسب کنند. اما فارغ از این مسأله باید بگویم که متأسفانه احساس می کنم دوستان ما در هنر و تجربه هم برای اکران آثار دفاع مقدسی اهتمام جدی ندارند.

وی ادامه داد: قبول دارم که فیلم‌های دفاع مقدسی کلیشه‌ای و شعارزده شده‌اند، و این یکی از انتقادهای جدی من به این ژانر است؛ اما در فیلم «یک ربع به یازده» شعارزدگی و کلیشه مشاهده نمی‌شود. این فیلم هم حیثیت ساختاری و هنری دارد و هم از حیث محتوایی دارای شخصیت شناسنامه ای و انحصاری است.

این مستندساز اظهار داشت: من فقط به هنر و تجربه انتقاد ندارم، به ساختار سینمایی انتقاد دارم. وقتی فیلم‌های ارزشمند از حیث محتوا یا فرم مورد استقبال و حمایت قرار نمی‌گیرند، فیلم‌های مبتذل، تجاری می‌شوند بی‌آنکه پیام سالمی به مخاطب عرضه کنند. این ساختار بیمار است و باید درمان شود.

 


آرش صفدری (آهنگساز)، روح‌الله چهره‌افروز (خواننده) تیتراژ «یک ربع یه یازده» در کنار کارگردان

 

حبیبی درباره عوامل فیلم خود گفت: عوامل فیلم هم جانانه و هم هنرمندانه زحمت کشیدند؛ از تدوین دقیق اردلان ملک زاده، جلوه‌های بصری بسیار خوب مصطفی معمارزاده و موسیقی عالی آرش صفدری تا خوانندگی هنرمندانه روح‌الله چهره‌افروز که تیتراژ بسیار زیبای فیلم را خواند و نیز همخوانی خوب وحید اختری و شهره صادقی در موسیقی متن. تصویربرداری مهدی سلمانی، صدابرداری زهره سلمانی، تیتراژ عالی محمد حسین چلداوی، گرافیک خوب محمدرضا قاسم پور صدا گذاری خوب دانیال استاد عبدالحمید.

وی ادامه داد: همه و همه دست به دست هم دادند تا با همراهی حسین پاکدل، میترا حجار و نادر برهانی، ندا کوهی و مریم برادران و ماندانا زندی، در کنار بزرگ بانوی سرزمینمان فرشته ملکی، همسر شهید سید منوچهر مدق، بتوانیم فیلم خوبی را تولید کنیم که حال هر بیننده‌ای را با هر گرایشی خوب کند. شاید بتوانم بگویم که شعار ندادن رمز پیروزی این فیلم خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول