اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وزیر خارجه آلمان:

همه ابزارهای دیپلماتیک برای حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را به کار می‌گیریم

وزیر خارجه آلمان گفت که تمامی راهکارهای ممکن برای حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را به کار خواهد بست و به این منظور می‌خواهد از کمک ناتو استفاده کند.

همه ابزارهای دیپلماتیک برای حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را به کار می‌گیریم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان قصد دارد برای حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF ) اقدام کند و امیدوار است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این زمینه به وی کمک کند.

این مقام آلمانی در این مورد به روزنامه «وست‌دویچه آلگماینه» گفت: «این توافق برای منافع اروپا از اهمیت حیاتی برخوردار است و تا زمانی که شانسی برای نجات آن وجود داشته باشد که بتوان توافق را حفظ کرد ما می‌خواهیم که از همه ابزارهای دیپلماتیک استفاده کنیم تا آن را حفظ کنیم.»

ماس می‌خواهد این موضوع را در سطح جهانی و در سازمان ناتو مطرح کند: «ما این موضوع را در دستور کار روزانه ناتو قرار خواهیم داد و آمادگی داریم که با  روسیه کار کنیم تا مجبور به اجرای توافق INF  شود. ما نمی‌خواهیم که مسابقه تسلیحاتی جدیدی آغاز شود.»

وزیر خارجه آلمان توافق یاد شده را دستاورد بزرگی در زمینه خلع سلاح دانست و گفت» «ما نمی‌توانیم بگذاریم که این توافق از دست برود» وی همچنین خواستار اعمال سیاست جدیدی در اروپای شرقی شد تا از چند پارچگی مجدد جلوگیری شود. و گفت: «تنها زمانی که اروپا متحد شود، قدرت خواهد داشت.»

ماس پیشتر در قالب بیانیه‌ای گفته بود: «این پیمان... به مدت ۳۰ سال رکنی مهم در ساختار امنیت ما اروپایی‌ها محسوب می‌شود ما اغلب از روسیه خواسته‌ایم که به اتهامات جدی که توافق را نقض می‌کنند، پاسخ دهد و اکنون از آمریکا می‌خواهیم که پیامدهای احتمالی را در نظر داشته باشد.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه شنبه روسیه را به نقض «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» متهم و تهدید کرد کشورش را از آن خارج می‌کند. وی گفت: «ما طرفی هستیم که داخل توافق مانده‌ایم و آن را رعایت کرده‌ایم ولی روسیه، متأسفانه، از آن پیروی نکرده است. بنابراین، ما این توافق را خاتمه خواهیم داد و از آن خارج می‌شویم.»

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «روسیه این توافق را نقض کرده است. آنها سال‌ها است که این توافق را نقض کرده‌اند. نمی‌دانم  رئیس‌جمهور اوباما چرا در این مورد مذاکره نکرد یا از این توافق خارج نشد. ما دیگر به آنها اجازه نخواهیم داد یک توافق هسته‌ای را نقض کنند و در شرایطی که ما اجازه کار تسلیحاتی نداریم آنها بروند و این کار را انجام دهند.»

این اقدام ترامپ واکنش‌های گسترده جهانی را به دنبال داشت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه  در گفت‌وگو با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بر اهمیت حفظ معاهده هسته‌ای دوران جنگ سرد تاکید کرد. وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) خروج آمریکا از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» را اقدامی اشتباه دانست. «یوشیهیده سوگا» دبیر کابینه ژاپن گفت توکیو تصمیم آمریکا برای خروج از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه را دنبال می‌کند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه هم گفت که این اقدام آمریکا گامی بسیار خطرناک است واگر آمریکا به خروج یکجانبه از توافق‌ها ادامه دهد، روسیه دست به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد زد که شامل اقدامات نظامی نیز می‌شود.

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند. روسیه تأکید کرده که تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان پایبند می‌ماند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته گفت هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.
انتهای‌پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول