اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

مدیر جهاد کشاورزی بیله‌سوار:

حفاظت خاک مهم‌ترین اصل در توسعه کشاورزی پایدار است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار گفت: توجه به حفاظت خاک مهمترین اصل در توسعه کشاورزی پایدار است.

حفاظت خاک مهم‌ترین اصل در توسعه کشاورزی پایدار است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل ربعلی جهانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: غفلت از وضعیت منابع خاک مهم‌ترین کاستی در بخش کشاورزی و زیستی است؛ از این رو برنامه‌ریزی بدون درنظر گرفتن خاک مفهومی ندارد زیرا خاک هم بستر حیات جانوران و گیاهان بوده و هم مخزنی برای آب است و اگر خاک را درنیابیم برنامه‌ریزی برای آب معنا ندارد.

 وی افزود: زندگی سالم و پایدار بدون خاک سالم امکان‌پذیر نیست زیرا خاک سالم، امنیت غذایی را تأمین می‌کند و اینکه به بهانه تأمین غذای امروز و افزایش تولید از کود و سموم شیمیایی بی‌رویه استفاده کنیم خاک‌های حاصلخیز را از بین برده و دیگر نسل آینده منبعی برای تأمین غذای خود نخواهد داشت و این در تقابل با اصول توسعه پایدار است.

مدیر جهاد  کشاورزی شهرستان بیله‌سوار بیان کرد: به حداقل رسانیدن عملیات خاک‌ورزی به منظور جلوگیری از تخریب ساختار خاک، افزایش بهره‌وری و حفظ رطوبت خاک از توصیه‌های نوین برای در مزارع این شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه در کشت گندم که محصول غالب منطقه است بیشترین میزان انرژی و زمان در مرحله خاک‌ورزی صرف می‌شود، تصریح کرد: هدف از خاک‌ورزی صحیح، فراهم آوردن محیطی مناسب برای جوانه زدن بذر، رشد ریشه، کنترل علفهای هرز، کنترل فرسایش و رطوبت خاک و جلوگیری از رطوبت بیش از حد است.

جهانی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از گاوآهن و زیرو رو کردن خاک فراتر از یک نیاز برای آماده‌سازی زمین است چون این کار باعث بروز مشکلات و معضلات فراوانی می‌شود که از آن جمله می‌توان به کاهش مواد آلی و حاصلخیزی خاک، افزایش فرسایش، مصرف زیاد انرژی و سوخت، کاهش رطوبت در خاک به دلیل بالا رفتن درجه حرارت و تبخیر آن و در کل افزایش هزینه و کاهش تولید اشاره کرد و در مقابل با استفاده از روش‌های نوین خاک‌ورزی حفاظتی و کاهش شدت و حجم عملیات می‌توان این مشکلات را برطرف کرده و به تولید پایدار با هزینه کمتر دست یافت؛ بر این اساس به کارگیری روشهای نوین خاک‌ ورزی، از جهت بهبود کیفی و نیز از دیدگاه فرسایش خاک، حائز اهمیت است.

مدیر جهاد  کشاورزی شهرستان بیله‌سوار گفت: امروزه دست‌یابی به کشاورزی پایدار، امنیت غذایی و تولید اقتصادی بیشتر با بهره‌گیری از دانش مهندسی کشاورزی امکان‌پذیر بوده و لزوم انجام تحقیقاتی کاربردی برای استفاده بهینه از نهاده‌ها و نیل به اهداف خود اتکایی در تولید محصولات اساسی در بخش کشاورزی ضروری به نظر می‌رسد؛ بنابراین در جمع‌بندی کلی می‌توان اظهار داشت مدیریت آبیاری و شیوه خاک‌ورزی نقش مهمی در خصوصیات فیزیکی و چگونگی حرکت و حجم مصرفی آب در خاک دارند.

انتهای پیام/3463/214/**

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول