اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«العربی الجدید» بررسی کرد؛

تکاپوی قاهره و تل‌آویو برای برقراری آتش‌بس در غزه

سفرهای پی‌ در پی هیأت عالی‌رتبه دستگاه اطلاعاتی مصر به نوار غزه اگرچه بیانگر تلاش برای دستیابی به توافق آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی است اما شواهد و قرائن حاکی از ایفای نقش اصلی تل‌آویو در این تلاش‌هاست.

تکاپوی قاهره و تل‌آویو برای برقراری آتش‌بس در غزه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هیأت امنیت مصر به رهبری «احمد عبدالخالق» مسئول پرونده فلسطین در دستگاه اطلاعاتی مصر روز گذشته در سفری به غزه با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و دیگر مسئولان این جنبش دیدار کرد و این سومین سفر هیأت مصری طی چند روز گذشته بود.

به نوشته روزنامه قطری «العربی‌الجدید»، تلاش‌های رژیم صهیونیستی و نظام مصر به رهبری «عبدالفتاح السیسی» برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه کاملا مشهود است و هیأت مصری در سفر به غزه سعی دارد حماس را به سمت موافقت با شروط «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره آشتی سوق دهد و به این ترتیب بهانه از تشکیلات خودگردان برای تحمیل تحریم‌های جدید علیه غزه گرفته شود و با وجود اینکه پرُ کردن شکاف بین دو جنبش حماس و فتح برای دستیابی به توافق آشتی محال به نظر می‌رسد اما قاهره در تلاش است تا حماس را به ارائه امتیازاتی به منظور سلب مشروعیت هر گونه تحریم‌ها علیه غزه، متقاعد سازد.

«صالح النعامی» نویسنده این مقاله می‌نویسد که تل‌آویو دیگر به توانایی طرف مصری برای متقاعد کردن عباس به عدم اعمال تحریم علیه نوار غزه در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس با رژیم صهیونیستی اطمینان ندارد و لذا تحرکات مستقیم خود برای جلوگیری از اقدامات احتمال تشکیلات خودگردان را آغاز کرده است.

در این مقاله آمده است که تل‌آویو اطلاع دارد که «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر سفر خود به اسرائیل، رام‌الله و غزه را لغو کرد زیرا می‌دانست که مسئولان تشکیلات خودگردان به او ابلاغ کرده بودند که تلاش برای جلوگیری از اعمال مجازات‌ها در پاسخ به حصول توافق احتمالی آتش‌بس بین حماس و اسرائیل، هرگز موفق نخواهد بود.

برخی مسئولان ارشد این تشکیلات نیز به انتقادهای علنی از سیاست‌های قاهره روی آورده و آن را به جانبداری از حماس متهم کردند و در پی همین اتفاقات بود که اسرائیل به استفاده از سیاست چماق و هویج متوسل شد تا عباس را به عدم ناکام گذاشتن توافق آتش‌بس متقاعد سازد و از یک سو «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «نداف ارگومن» رئیس دستگاه اطلاعات عمومی (شاباک) را به دیدار عباس به رام‌الله فرستاد  تا او را به عدم تلاش برای ناکام گذاشتن توافق آتش‌بس متقاعد سازد و از سوی دیگر تل‌آویو چماق خود را رو کرده و از دفتر نتانیاهو خبری درز شد مبنی بر اینکه اسرائیل احتمال قطع بخشی از درآمدهای مالیاتی به تشکیلات خودگردان و پرداخت آن به عنوان حقوق کارکنان غزه و بودجه موسسات خدماتی این منطقه تحت نظارت سازمان ملل را بررسی می‌کند.

با وجود اینکه تشکیلات خودگردان به این تهدیدات پاسخ داده و به قطع همکاری امنیتی با اسرائیل در صورت قطع پرداخت درآمدهای مالیاتی، تهدید کرد اما مقامات صهیونیست این تهدیدات را جدی نگرفتند زیرا می‌دانند که هرج و مرج امنیتی در کرانه باختری هرگز به صلاح تشکیلات خودگردان نیست و باعث می‌شود عباس نیز به سرنوشت «یاسر عرفات» رئیس سابق تشکیلات خودگردان دچار شود.

رژیم صهیونیستی همچنین پیام‌های غیرمستقیمی به حماس ارسال و بر تمایل خود برای تحقق آتش‌بس تأکید کرد و حتی نتانیاهو جلوی تلاش‌های «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ این رژیم برای مانع‌تراشی در برابر این تلاش‌ها را سد کرده و کابینه امنیتی طرحی را تصویب کرد که بر مبنای آن لیبرمن حق صدور دستوراتی درباره توقف ارسال گاز و سوخت به غزه و تعطیلی گذرگاه‌های تجاری آن را ندارد مگر اینکه با موافقت کابینه صورت گیرد.

نتانیاهو و تعداد زیادی از وزرای حزب لیکود همچنین سعی کرده‌اند چنین به افکار عمومی اسرائیل القا کنند که دستیابی به آتش‌بس از زاویه قدرت صورت می‌گیرد و توان بازدارندگی در برابر حماس همچنان پابرجاست و این جنبش فعالیت‌های مربوط به «راهپیمایی‌های بازگشت» را کاهش داده است.

نویسنده در پایان می‌نویسد که آنچه فرصت‌های دستیابی به آتش‌بس حقیقی را تقویت می‌کند موارد پیشنهادی این توافق است به گونه‌ای که در ازای پرداخت حقوق کارکنان، تأمین بودجه وزارتخانه‌ها و موسسات غزه، بازگشایی گذرگاه‌های مرزی و بهبود تأمین خدمات اصلی به خصوص برق و آب، طرف فلسطینی نیز به توقف تمامی فعالیت‌های مربوط به «راهپیمایی‌های بازگشت» در مرز دریایی و زمینی متعهد می‌شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول