اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

مسکو خبر داد؛

درخواست اروپا از چین و روسیه برای پیوستن به ساز و کار مالی با ایران

سفیر روسیه در اتحادیه اروپا گفت که این نهاد از چین و روسیه خواهد خواست تا به منظور ادامه همکاری اقتصادی با ایران و مصون ماندن از پیامدهای تحریم‌ آمریکا به سازوکار ویژه پرداخت به ایران بپیوندند.

درخواست اروپا از چین و روسیه برای پیوستن به ساز و کار مالی با ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اتحادیه اروپا قصد دارد از چین و روسیه دعوت کند تا به سازوکار ویژه پرداخت به ایران ملحق شوند. تا به این وسیله بتوانند از پیامدهای تحریم آمریکا علیه ایران در امان بمانند.

«ولادیمیر چیزف» سفیر روسیه در اتحادیه اروپا  روز پنجشنبه در این مورد به شبکه تلویزیونی  Rossiya-24 گفت: «اتحادیه اروپا در نظر دارد تا از روسیه و چین دعوت کند تا به سازوکار آتی پرداخت به ایران که جایگزین شبکه پرداخت جهانی «سوئیف» می‌شود بپیوندد تا بتوانند تحریم‌های آمریکا را دور بزنند.»

چیزف همچنین گفت که بعد از اینکه این سیستم به صورت ابتدایی آغاز به کار کرد، در آینده نزدیک برای طیف گسترده تری از طرفین باز خواهد شد.در این مورد درکی وجود دارد که در آغاز این سازوکار برای خودشان ایجاد شود و بعد از عملی شدن، برای دیگر کشورها نیز بازخواهد شد.

وی تاکید کرد که حفظ رابطه بازرگانی با ایران در اولویت برنامه‌های اتحادیه اروپا قرار دارد و پروژه ایجاد سازوکار ویژه برای انجام معاملات به منظور دور زدن تحریم‌ها در بالاترین سطح در جریان است.

بیش از نیمی از کشورهای اروپا هیچ ارتباط اقتصادی با ایران ندارند اما آنهایی که با تهران در رابطه هستند کشورهای مهمی هستند که فعالانه روی این پروژه کار می‌کنند. در صدر این کشورها، طرف های امضا کننده توافق هسته‌ای (برجام) یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان قرار دارند.

کشورهای عضو توافق هسته‌ای با ایران، مبنای اولیه سازوکار پیش‌بینی شده در قالب بیانیه‌ای مشترک در اوایل سپتامبر منتشر کردند و از ایجاد راهکاری برای تسهیل پرداخت‌های ایران به منظور نجات برجام در پی خروج آمریکا از این توافق استقبال شد.

اقتصاد اروپا، روسیه چین هیچ تمایلی برای مختل شدن واردات نفت از ایران ندارند و آنها به طور شفاف اعلام کرده‌اند که تمام تلاش خود را برای ادامه خرید نفت از ایران انجام خواهند داد. 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است تا شرکت‌هایی که به تعامل نفتی با ایران ادامه می‌دهند را با تحریم مجازات کند و این مسئله باعث شده است که دیگر کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های ایران باشند.

سیاستمداران ایرانی و اروپایی از کشورهای اروپایی خواسته‌اند تا تعهد خود را به برجام به همراه تضمین تجارت با ایران ادامه دهند. شرایط به وجود آمده از دید بسیاری از ناظران آزمونی برای استقلال سیاسی و مالی اروپا از آمریکا محسوب می‌شود.

انتهای‌پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول