اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

فارس گزارش می‌دهد

بازار داغ نمایش‌های میدانی، از تهران تا کربلا/ ضرورت اجرا در تمام سال

نمایش میدانی «شب آفتابی» ۱۰ سال پیاپی اجرا شد و استقابل مردم و تحسین رهبر انقلاب را در پی داشت. این روزها هم نمایش‌هایی از جمله «رسول» و «تنهاتر از مسیح» اجرا می‌روند و به دنبال تکرار موفقیت «شب آفتابی» هستند.

بازار داغ نمایش‌های میدانی، از تهران تا کربلا/ ضرورت اجرا در تمام سال

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش‌های میدانی و خیابانی نظیر تعزیه، تخت حوضی، رو حوضی، نقالی و پرده‌خوانی از قدیم در کشورمان برگزار می‌شود و هنوز هم با ورود تئاتر مدرن مخاطبان بسیاری دارد، به طوریکه شاهد هستیم بخشی از تئاتر اصلی ما را همین نمایش‌های خیابانی و میدانی تشکیل می‌‌دهند و به ویژه بازار این نمایش‌ها در ایام محرم و صفر برای عزاداری سالار شهدا (ع) داغ‌تر می‌شوند.

امسال شاهد هستیم که میزان این نمایش‌ها در پایتخت و نزدیک به ایام اربعین حسینی بیشتر شده و نهادها و ارگان‌های زیادی به حمایت از این نمایش‌ها می‌پردازند، به طوری که بیشتر این کارها به صورت رایگان برای عموم اجرا می‌شوند.

*چه نمایش‌های میدانی این روزها تماشا کنیم؟

از جمله این نمایش‌ها می‌توان به نمایش میدانی «رسول» که از دیشب با میزبانی۴ هزار تماشاچی آغاز شده است، اشاره کرد. این نمایش تا ۱۸ آبان ماه هر شب قرار است در مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس آبادی، بوستان نوروز به صورت خیابانی اجرا شود. در این نمایش رسالت بوذری به عنوان راوی نمایش حضور دارد و حمیدرضا نعیمی، حبیب دهقان‌نسب و کاظم هژیرآزاد و بیش از ۱۷۰ هنرمند روی صحنه می‌روند.

همچنین نمایش دیگری نیز با عنوان سوگواره نمایشی «سفر عشق» با مجری‌گری طرح و مدیریت حمید عبدالحسینی درباره واقعه عاشورا با نگاه نمایشی و تصویری از سیر این واقعه نیز در همین ایام مدتی به صورت خیابانی (جنب تالار مولوی در خیابان 16 آذر) به اجرا درآمد. بازیگران این کار نیز امیرعلی بلورچی، فرشاد رسولی، شهاب ذوقی، حسین مرادی نژاد، مهربان خداوردی، علیرضا پرتوی، محمد مهدی پریزاد، علی وسکاتی، حسام گنج خانلو، فرهاد ابری، مصطفی کلانتری و آیدین فرهنگ هستند.

نمایش میدانی دیگری که در این ایام در حال اجراست، «تنهاتر از مسیح» به کارگردانی علی اسماعیلی است که به صورت رایگان هر شب پذیرای ۴ هزار تماشاچی از اقصی نقاط تهران است. سازندگان «تنهاتر از مسیح» آن را یک تعزیه مدرن می‌دانند؛ تعزیه‌ای که ماجرای اربعین و وقایع کربلا را روایت می‌کند و در پایان نیز به محور مقاومت می‌رسد و اتفاقات کشور سوریه را روایت می‌کند و تا ۱۷آبان‌ماه در بوستان ولایت تهران هر شب در دو نوبت  18:30 و 20:30 اجرا می‌رود. 

*تئاتر در پیاده روی اربعین

به استثنای این نمایش‌ها نیز می‌توان به پیاده روی اربعین حسینی اشاره کرد که این روزها سیل عاشقان را روانه کربلا و نجف کرده و در این بین همایشی تئاتری نیز با عنوان «روایت راهیان» از مرزهای ایران شروع شده و به کربلا ختم می‌شود و مردم زیادی را جذب خود کرده است. نمایش میدانی «گفت وگوی آب» به نویسندگی و کارگردانی حجت‌الاسلام حسین فلاح‌زاده هم به زبان‌های فارسی و عربی با حضور جمعی از هنرمندان یزدی در شهر کربلا اجرا می‌شود. نمایش دیگری نیز با مدیریت کوروش زارعی تحت عنوان «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در شهرهای حلب و دمشق سوریه اجرا رفت و بیش از ۲۵ هزار نفر آن را تماشا کردند.

پیاده روی اربعین این روزها با نمایش‌های خیابانی «روایت راهیان» در مرزهای ایران و عراق همراه شده است

اما نکته دیگر این است که این نمایش‌ها چقدر توانسته مخاطبان را جذب خود کند و آیا اینگونه بهتر نیست که این دست نمایش‌های مذهبی برای عموم مردم در طول سال و برای مردم اقصی نقاط کشور برگزار شود؟

*اجرای نمایش‌های خیابانی در طول سال نیازمند زیرساخت‌های مناسب است

نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره نمایش‌های میدانی و اهمیت اجرای آنها می‌گوید: این موضوع جدی است اما خیلی مورد حمایت قرار نگرفته و زیرساخت‌های لازم در تمام محلات برای چنین اجراهایی آماده نشده است. البته نمایش‌های میدانی در تهران قدری به موفقیت‌هایی دست یافته اما در شهرهای دیگر محدودیت اجرا زیاد وجود دارد چرا که امکانات و ظرفیت‌ها محدودتر است، در این زمینه باید برنامه ریزی بیشتری صورت بگیرد.

وی می‌افزاید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌بایست بودجه‌ای برای این موضوعات پیش بینی کند تا عادلانه بین کارهای نمایشی پخش شود.

*پرهیز از تکرار مکررات در اجرای نمایش‌های خیابانی

نکته دیگر این است که در پایگاه خبری حوزه هنری مدت‌های زیادی بر این مسئله کار شد که نتیجه آن همین همایش‌های روایت راهیان و نمایش‌هایی است که کوروش زارعی در شهرهای عراق در حال برگزاری دارد و به ظرفیت بین‌المللی دست یافته است. زارعی در این باره به فارس گفت که اجرای چنین نمایش‌های مذهبی در طول سال و به صورت خیابانی به علاقه مردم جامعه می‌پردازد و همه دست گرایش‌ها را تأمین می‌کند منتها باید پرهیز از تکرر مکررات و با جذابیت و خلاقیت باشد.

زارعی معتقد است که نمایش‌های میدانی مذهبی به دلیل برقراری ارتباط بیشتر با مخاطبان شانس بیشتری برای موفقیت و تأثیرگذاری دارد البته به شرطی که دست از ارائه رفع تکلیف بردارد تا نگاه مخاطبان عام و حرفه‌ای هر دو به کارها باشد. نیاز داریم که در این عرصه در طول سال وارد شویم و کارهای خوبی تولید کنیم.

*نیاز به پژوهش در تولید نمایش‌های خیابانی داریم

امیرحسین شفیعی هنرمند تئاتر خیابانی نیز به فارس می‌گوید که اگر در طول سال ما بتوانیم با موضوعات مختلف این آثار را تولید کنیم خیلی ارزشمند و قابل دفاع است، نه تنها کارهای دینی و دفاع مقدس بلکه ما به نمایش‌های شادی آور در ایام مختلف سال به شکل میدانی و بزرگ نیازمند هستیم. نکته اصلی این است که ما باید نمایش‌های دینی و دفاع مقدسی تأثیرگذار برای نسل امروز تولید کنیم و لازمه آن هم پژوهش برای اجرای کارها است.

امیدوارم اجراهای متعدد نمایش‌های میدانی بزرگ یک رقابت در کیفیت آثار، خلاقیت و شیوه ارائه نمایش‌های میدانی را ایجاد کند

وی همچنین می‌گوید: خداوند بهزاد بهزادپور را زنده نگه دارد که این شیوه تئاتر خیابانی را در ایران اجرا کرد اما ما نباید تنها تکرار مکررات کنیم، بلکه به کارهایی با خلاقیت و اجرای قوی به دور از شعارزدگی نیاز داریم، الان کارهای میدانی گسترش یافته و تعداد زیاد عوامل هنری سرکار هستند، در این وضعیت بیکاری هنرمندان ما باید در این نمایش‌ها کسانی را جذب تئاتر کنیم که پیش از این مخاطب تئاتر نبودند و در واقع مخاطب واقعی تئاتر باید جذب کنیم.

شفیعی نیز می‌افزاید: امیدوارم اجراهای متعدد نمایش‌های میدانی بزرگ یک رقابت در کیفیت آثار، خلاقیت و شیوه ارائه کارها را  ایجاد کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول