اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن

مایه تأسف است؛ سازمان ملل قتل یک روزنامه‌نگار را می‌بیند اما کشتار در یمن را نادیده می‌گیرد

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن اعلام کرد، مایه تأسف است که سازمان ملل برای قتل یک روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا خواستار تشکیل کمیته‌ تحقیق می‌شود اما کشتار عربستان در یمن را نادیده می‌گیرد.

مایه تأسف است؛ سازمان ملل قتل یک روزنامه‌نگار را می‌بیند اما کشتار در یمن را نادیده می‌گیرد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلابی یمن از استانداردهای دوگانه سازمان ملل در نحوه برخورد با عربستان سعودی ابراز تأسف کرد.

الحوثی امروز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، مایه تأسف است که سازمان ملل خواشتار تشکیل کمیته‌ای برای تحقیقات درباره قتل «جمال خاشقچی» -روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا که در سفارت عربستان در ترکیه کشته شد- می‌شود، ولی جنایات ائتلاف عربستان علیه ملت یمن و دعوت‌های پیاپی این کشور برای تشکیل کمیته تحقیق بین‌المللی در این خصوص را نادیده می‌گیرد.

روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست (12 مرداد 97) به نقل از نهاد مستقل و مطالعاتی درباره تلفات جنگ‌ها به نام «ACLED» نوشت، تلفات جنگ در یمن به بیش از ۵۰ هزار نفر رسیده است (جزئیات بیشتر).

محمد علی الحوثی همچنین ابراز تأسف کرد که جامعه بین‌الملل و سازمان ملل تحقیقات غیر شفاف و نادرستی را می‌پذیرد که رژیم سعودی مدعی است در خصوص کشتارهای ملت یمن انجام داده است.

خبرگزاری رسمی یمن «سبأ» به نقل از الحوثی نوشت، همه قربانیان جنایات ائتلاف غیر قانونی عربستان مستحق توجهی هستند که به خاشقچی شد، ولی متأسفانه «هیچ کدام از جنایات آشکار جنگی در یمن، به اندازه‌ای خشم بین‌المللی را به همراه نداشت که قتل نویسنده روزنامه واشنگتن پست طی یک هفته اخیر برانگیخته است».

به گفته این مسئول یمنی، «اگر این فشارها فقط پس از انجام اقدامات اقتصادی و تحریم‌های سیاسی به خاطر یک جنایت و یک نقض حقوق بشر به ثمر بنشیند، پس یمن چقدر باید اعمال فشار کند تا کشورهای متجاوز و همپیمانانشان اعتراف کنند که پنج هزار [بار] نقض حقوق بشر مرتکب شده‌اند؟».

الحوثی ادامه داد: «با وجود سکوت بین‌الملل در ازای مظلومیت ملت یمن، از هر سخن کارآمدی درباره قانون، عدالت یا اقداماتی استقبل می‌کنیم که می‌تواند همه کسانی را که در جنایت قتل خاشقچی دست داشتند، مجازات کند؛ زیرا ما این مسئله را از یک طرف تحقق عدالت و از طرف دیگر محکومیتی برای جامعه بین‌الملل می‌دانیم، البته اگر برای تحقق عدالت در خصوص ملت یمن تلاش نکنند؛ [ملتی] که از توحش تروریسم جنایتکار کشورهای متجاوز و محاصره آنان رنج می‌کشد».

وی اظهارت بین‌المللی اخیر درباره اینکه جنگ یمن هیچ برون رفتی ندارد و وقت آن رسیده است که پایان یابد را اظهارات مثبتی دانست و عنوان کرد، کسانی که این اظهارات را مطرح می‌کنند باید تمایل خود را برای برقراری صلح در یمن از طریق تلاش برای توقف بمباران مردم یمن و لغو محاصره این کشور به صورت عملی نشان دهند. الحوثی در پایان بار دیگر تشکیل کمیته‌های تحقیق بین‌المللی را برای بررسی همه جنایات ائتلاف عربستان در حق ملت یمن خواستار شد.

جنگ عربستان علیه یمن از ششم فروردین سال 1394 آغاز شده و هنوز ادامه دارد. این جنگ که با حمایت سیاسی و تسلیحاتی و مشارکت محدود آمریکا، فرانسه، انگلیس و مشارکت مستقیم امارات (و برخی کشورهای دیگر مثل سودان) در قالب «ائتلاف عربی»‌ و به رهبری عربستان ادامه دارد، تاکنون بیش از 50 هزار یمنی را به کام مرگ کشانده است.  

در پی داغ‌تر شدن پرونده قتل جمال خاشقچی و تقویت احتمال دخالت مستقیم محمد بن سلمان ولی‌عهد و وزیر دفاع سعودی در آن، گفته می‌شود، فشارها برای متوقف شدن جنگ یمن نیز افزایش یافته است. 

وزارت خارجه آمریکا که از حامیان عربستان طی حدود چهار سال جنگ علیه یمن است، چهارشنبه 30 اکتبر با صدور بیانیه‌ای، توقف فوری جنگ یمن و مذاکره طرف‌های درگیر را خواستار شد.  لندن و پاریس نیز از این خواسته آمریکا حمایت کرده‌اند. ترزا می نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه و «فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه هم روز چهارشنبه از توقف جنگ در یمن و آغاز مذاکرات سیاسی حمایت کرده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول